Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FP-SsdmKAk. rok: 2022/2023
Význam služeb neustále narůstá a jsou proto často vnímány jako hnací motor dnešních vyspělých ekonomik. Předmět Service Design Management je zaměřen na vymezení významu služeb v dnešní ekonomice a na oblast service designu, včetně pochopení celého procesu, plánování a řízení. Součástí výuky je zaměření na klíčové aktivity procesu service designu, a to: výzkum, ideace, prototypování a implementace. Výuka bude doplněna o případové studie, týmové diskuse a odborné články. V případě denního studia i o přednášky s odborníky z praxe a exkurze.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Tento předmět bude rozvíjet znalosti potřebné pro pochopení problematiky service designu v dnešních podnicích, a to jak v řízení samotných podniků, kde jsou služby vnímány jako hlavní podnikatelská činnost (jako např. banky, hotely, nemocnice), tak i tam, kde jsou služby poskytovány jako doplněk nabídky hmotných produktů.
Prerekvizity
Předpokládá se základní znalost marketingu a managementu.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Výuka probíhá formou výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny a problémů s praktickou aplikací.
Způsob a kritéria hodnocení
Hodnocení studentů bude probíhat na základě vypracování týmového semestrálního projekt a následně formou zkoušky. Zkouška je ústní.Před absolvováním zkoušky je nutné zpracovat:Týmový projekt – na začátku semestru bude studentům zadán praktický projekt pro vybranou společnost, jehož splnění bude ohodnoceno 40 body.
Osnovy výuky
1. Význam služeb v dnešní ekonomice (rozdíl výrobek x služba, dělení služeb, podíl služeb na HDP/zaměstnanosti, top odvětví služeb, top podniky z oblasti služeb) a poskytování služeb jako hlavní náplň činnosti podniku2. Doprovodné služby k produktům, včetně jejich uplatnění u výrobních společností3. Doprovodné služby k produktům využívající smart technologie, včetně jejich uplatnění u výrobních společností4. Human-centred Design, Design Thinking a Service Design (SD) – co je SD a jaký je jeho význam 5. Service Design Proces a Service Design Management – pochopení procesu, plánování SD procesu, řízení SD procesu 6. Základní nástroje Service designu (zjištění z výzkumů, persony, journey mapy, systémové mapy, prototypy služeb, Lean Canvas a Business Model Canvas)7. Výzkum – proces výzkumu v SD, metody sběru dat, metody vizualizace dat, syntézy a analýzy8. Ideace – idea, rozhodnutí, proces ideace a metody ideace9. Prototypování – proces prototypování u služeb, metody prototypingu 10. Implementace – od prototypu k uvedení služby, SD a change management, SD a vývoj SW, SD a produktový management, SD a „architecture“11. Service Design v IT 12. Praktická doporučení týkající se SD13. Design zaměřený na člověka (Human-centred Design)
Učební cíle
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní znalosti z oblasti service designu, a to jak v podnicích zabývajících se službami jako hlavní podnikatelskou činností, tak i v podnicích, kde jsou služby poskytovány jako doplněk nabídky hmotných produktů.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Kontrola výuky bude probíhat formou hodnocení vypracování a prezentace semestrálního projektu a následné zkoušky. Zkouška je ústní.Výuka je nepovinná.
Základní literatura
Doporučená literatura
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Konzultace v kombinovaném studiu
Vyučující / Lektor
Osnova
Kontakt v rámci konzultačních hodin a také emailem lucie.kanovska@vut.cz.Materiály jsou vkládány studentům přes elearning.