Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FSI-YMMAk. rok: 2022/2023
Student získá základní přehled z oblasti řízení firmy, designérského týmu nebo designérského projektu a marketingu při definování designérského produktu a jeho uvádění na trhy. Důraz je kladen na praktické aplikace poznatků – příklady z reálné praxe. V kontextu celého studia předmět poskytuje důležité kompetence pro efektivní zařazení absolventa do praxe (jak ve strojírenství, tak v oblasti designérské tvorby). Zvláště v prudce rostoucím projektovém přístupu k práci firem (velké rozmanitosti a inovativnosti výstupů (produktů)) i v tvůrčím průmyslu.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Studenti budou schopni realizovat přípravu na podnikání – nadplánované aktivity. Získají znalost základního marketingu – produkt, trhy, konkurence, konkurenční strategie, marketingová komunikace. Osvojí si znalost základního managementu v oblasti procesů, lidských zdrojů, financí, (i cenotvorba) a informací. Seznámí se s možnostmi ochrany designérského díla před plagiátorstvím nebo finančním podhodnocením. Předmět podpoří studenta při naplňování předepsaného obsahu diplomové práce.
Prerekvizity
Znalosti matematiky v rozsahu bakalářského studia, elementární znalosti práce s PC v systému Windows a zvládnutá práce v tabulkovém procesoru.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách formou kolektivního (2 až 3 osoby) řešení úloh z přednášených témat.
Způsob a kritéria hodnocení
Získání zápočtu je podmíněno účastí ve cvičeních, absolvováním předepsaných konzultací, odevzdáním zadaného projektu (stanovení kariérního plánu na 5 prvních let po skončení studia s úvahou o diverzitě v oblastech designu, kterým se chce student věnovat) v celém rozsahu zadání a v dostatečné kvalitě vypracování a ústní obhajobou projektu (max. 50 bodů).Písemná forma zkoušky (max. 50 bodů).Pro úspěšné absolvování předmětu je v obou částech nutno získat vždy minimálně polovinu z maximálního počtu bodů (25+25).Klasifikace předmětu se řídí stupnicí ECTS.
Učební cíle
Připravit studenta na práci v tržním prostředí. Ozřejmit mu systémové, chronologické postupy v marketingu designérského díla a organizaci prací. Přiblížit studentovi uvažování a argumenty manažerů – investorů designu. Rozvinout u studenta podnikatelskou gramotnost.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Účast na přednáškách je doporučená, účast na cvičeních je povinná. Výuka probíhá dle týdenních plánů rozvrhů. Stanovení způsobů náhrady zmeškané výuky je v kompetenci vedoucího cvičení.
Základní literatura
Doporučená literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
obor CZV , 1 ročník, zimní semestr, povinný
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
- Designér jako podnikatel. Založení firmy a základní předpoklady pro rozvoj. - Finanční management podnikatele – reálný pohled na vlastní možnosti. - Strategický pohled podnikatele na produkt.- Strategický pohled podnikatele na disponibilní trhy.- Strategický pohled na konkurenci a konkurenční strategie.- Strategický pohled podnikatele na realizační náklady a tvorbu zisku.- Strategický pohled podnikatele na marketingovou komunikaci. - Personální management a problematika toku zaměstnanců ve firmě. Sebeanalýza a osobní kompatibilita s podnikatelskou vizí.- Management informací, informační bezpečnost a disponování informacemi.- Autorský zákon a průmyslově právní ochrana před plagiátorstvím.- Honorář a licence, obchodování s vlastním tvůrčím potenciálem.- Úvod do projektového managementu. - Manažerské a vůdčí přístupy k organizaci firmy. Řízení a vedení.
Ateliér
- Zpracování byznys plánu a nastavení cílů designérského podnikání.- Zpracování finančního modelu prosperování firmy.- Definování nosného produktu pro podnikání.- Přístupy ke zkoumání trhů.- Zkoumání diferenciačního potenciálu vybraného podnikání v designu.- Analýza tvorby zisku.- Příprava komunikačního plánu pro propagaci vlastního designu.- Zkoumání vhodnosti studenta pro individuální nebo kolektivní podnikání.- Zpracování programu ochrany vlastních dat ve firmě.- Přebírání příkladů z praxe o porušování autorských práv.- Stanovení honoráře a licence za konkrétní designérské dílo.- Zpracování časového plánu projektu metodou kritické cesty.- Definování vlastností lídra designerského projektu.