Detail předmětu
Sportovní trénink
CESA-SSPTAk. rok: 2022/2023
Ve výuce předmětu Sportovní trénink se syntetizují teoretické poznatky z absolvovaných předmětů Anatomie, Funkční anatomie, Fyziologie, Fyziologie tělesné zátěže, Společensko-vědní základ sportu I, Biomechanika a rozvíjí v teoretických a praktických tématech problematiku adaptace lidského organizmu na různé typy podnětů pro různé sportovní výkony. Student se seznámí se základními principy sportovního tréninku, pochopí zákonitosti rozvoje a udržení trénovanosti, výkonnosti a vazbu mezi prevencí zdraví a pravidelnou pohybovou aktivitou. Získá základní informaci o potřebě a možnostech monitoringu stavů organismu spojených s rozvojem trénovanosti a výkonnosti a úlohou specificky zaměřeného monitoringu při různých typech sportovního výkonu.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Student pochopí smysl a účinnost jednotlivých tréninkových metod, prostředků a forem sportovního tréninku pro rozvoj trénovanosti a výkonnosti.
Student získá základní vědomosti a dovednosti o potřebě monitoringu stavů v procesu sportovního tréninku v laboratoři i v terénu pomocí motorických testů a přístrojové techniky.
Student si uvědomí možnosti využití moderních technologií pro testování ve sportu.
Student pochopí rozvoj pohybových schopností, dovedností a možnosti jejich monitoringu v průběhu tréninkového procesu.
Student bude znát metody, tréninkové prostředky a formy tréninkového procesu a základní principy jejich používání.
Student bude schopen připravit data důležitých proměnných z tréninkového procesu a testování pro jejich interpretaci a pochopení souvislostí z absolvovaného zatížení.
Absolvent předmětu bude schopen samostatně připravit testování pomocí přístrojové techniky i pomocí motorických testů, realizovat testování a zpracovat data pro jejich analýzu a vyhodnocení.
Písemnou zkouškou se ověřuje, že absolvent předmětu je schopen:
- vysvětlit základní principy rozvoje zdatnosti, trénovanosti, výkonnosti ve sportu,
- popsat metody rozvoje pohybových schopností a dovedností,
- vysvětlit potřebu pravidelného testování a monitoringu ve sportu,
- popsat organizaci různých druhů monitoringu a testování ve sportu,
- vyjmenovat vhodnou přístrojovou techniku pro testování pohybových schopností.
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Zápočtový test - až 70 bodů.
Zápočtový test ověřuje znalosti ze základní pojmů a orientaci v problematice stavů při pravidelném tréninkovém procesu a možnosti jejich kontroly.
Osnovy výuky
1. Vymezení pojmu sport, sportovní trénink, historický vývoj sportu i sportovního tréninku
2. Cíle a úkoly, výsledek sportovního tréninku
3. Sportovní výkon, klasifikace sportovních výkonů
4. Předpoklady pro dosažení maximální sportovní výkonnosti, somatotyp
5. Sportovní trénink jako proces specializované adaptace, efekty sportovního tréninku
6. Pohybové schopnosti
7. Pohybové dovednosti
8. Složky sportovního tréninku, rozvoj pohybových schopností, dovedností a techniky pohybu
9. Stavba sportovního tréninku
10. Řízení sportovního tréninku, význam moderních technologií při řízení tréninkového procesu
11. Specifika sportovního tréninku, sportovní trénink dětí, mládeže a žen, zdravotně postižených, talent
12. Diagnostika trénovanosti, výkonnosti, měření ve sportu a tělesné výchově
13. Využití moderních technologií pro analýzu techniky u různých sportů, pro hodnocení adaptace v procesu tréninkového procesu a pro testování zdatnosti, trénovanosti
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
DOVALIL J. Výkon a trénink ve sportu. Praha, Olympia, 2002 (CS)
LEHNERT M., NOVOSAD J. NULS F.: Trénink kondice ve sportu. Olomouc 2010 (CS)
NEUMANN G.,PFÜTZNER A.,HOTTENROT K. Trénink pod kontrolou. Praha, Grada, 2005 (CS)
PERIČ T. Sportovní příprava dětí. Praha, Grada, 2012 (CS)
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program BPC-STC bakalářský 2 ročník, letní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Elearning