Detail předmětu

Řešení základních úloh mechaniky těles pomocí MKP

FSI-6KP-KAk. rok: 2022/2023

Studující se v průběhu předmětu seznámí s teoretickými základy metody konečných prvků, s podstatou numerického výpočtového modelování a s fundamentálními praktickými znalostmi, které jsou aplikovány na typických úlohách mechaniky těles. Úlohy jsou rozděleny dle úrovně geometrie na 1D, 2D a 3D. Dominantně je předmět zaměřen na lineární statické strukturní analýzy, ale bude taktéž probrán úvod do dynamických analýz a analýz týkajících se vedení tepla. Výše uvedené bude procvičováno ve výpočtovém prostředí ANSYS Workbench. Nutnými výstupními znalostmi z předmětu jsou:

  1. ovládnutí výpočtového prostředí,
  2. pochopení správné úrovně výpočtového modelu (zahrnutí podstatných veličin),
  3. analýza/posouzení/verifikace získaných výsledků,
  4. teoretický základ MKP.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Výsledky učení předmětu

Studenti si osvojí základní pojmy z oboru metody konečných prvků. Naučí se MKP požívat k řešení problémů mechaniky kontinua na složitých dvou i trojrozměrných oblastech jako nadstavbu k dosud poznaným řešením analytickým. Použitelnost získaných znalostí je ve všech oborech mechaniky kontinua pro všechny konstrukční i technologické směry inženýrského studia.

Prerekvizity

Maticová symbolika, lineární algebra, funkce jedné a více proměnných, diferenciální a integrální počet, základy dynamiky, pružnosti a vedení tepla.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách.

Způsob a kritéria hodnocení

Požadavky pro hodnocení:

- aktivní účast ve cvičeních

- samostatné zpracování a prezentace zadaného semestrálního projektu,

- písemný test základních znalostí.

Vyučující upřesní konkrétní podobu hodnocení v prvním týdnu semestru.

Učební cíle

Cílem kurzu je seznámit studenty se základními principy metody konečných prvků a s její pratickou aplikací při modelování různých problémů mechaniky kontinua. Výuka je konkrétně zaměřena na použití programového systému ANSYS, který je rozšířen na vysokých školách, vědeckých ústavech a v průmyslových podnicích u nás i v zahraničí.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na cvičení je povinná. Vedoucí cvičení provádějí průběžnou kontrolu přítomnosti studentů, jejich aktivity a základních znalostí. Neomluvená neúčast je důvodem k neudělení zápočtu.

Základní literatura

DESAI, Chandrakant S a Tribikram KUNDU. Introductory finite element method. Boca Raton: CRC Press, 2001, 496 s. : il. ISBN 0-8493-0243-9.
Zienkiewicz, O. C., et al. Finite Element Method For Solid & Structural Mechanics. Elsevier India 7th edition, 2014. ISBN-10: 9789351072829

Doporučená literatura

ANSYS User's Manuals
Moaveni, S. Finite Element Analysis: Theory and Applications with ANSYS. Prentice Hall, 2nd edition, 2003

Elearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B-STR-K bakalářský

    specializace SSZ , 3 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Konzultace v kombinovaném studiu

17 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  • Úvod do metody konečných prvků
  • Teoretické základy metody konečných prvků
  • Prutové prvky: nosníky a příhradové konstrukce
  • Rovinné prvky: rovinná napjatost, rovinná deformace a osová symetrie
  • Tělesové a skořepinové prvky
  • Způsoby vytvoření konečnoprvkové sítě a zadávání okrajových podmínek
  • Řešení úloh dynamiky
  • Představení systému ABAQUS
  • Řešení úloh vedení tepla
  • Teorie modelování.

Konzultace

35 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. - 7.

  • Seznámení s programem ANSYS Workbench
  • Nosníky, prutové soustavy
  • Rovinné úlohy (rovinná napjatost, rovinná deformace, osová symetrie)
  • Prostorové úlohy (tělesové a skořepinové prvky)
  • Stacionární a nestacionární teplotní úlohy
  • Výpočet vlastních frekvencí a tvarů
  • Dynamické úlohy

8. - 12.

  • Samostatná práce na projektu.

13.

  • Prezentace projektů – hodnocení studentů.

Elearning