Detail předmětu

Tvorba krajiny

FA-TVK-TEAk. rok: 2022/2023

Semináře vysvětlují základní metody tvorby krajiny na různých úrovních podrobnosti a v souvislostech vývojových kontinuit našich krajin. Náplní seminářů je ověření poznatků na izolovaném, svébytném krajinném území v kontextu udržitelného rozvoje.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Ústav urbanismu (UU)

Nabízen zahraničním studentům

Pouze domovské fakulty

Výsledky učení předmětu

– Studenti budou schopni nalézat souvislosti okolí pro kontextuální koncepce architektury (SWOT analýzy)
– Studetni se naučí zvládnout kompozici krajinných celků
– Studenti budou schopni hodnotit, chránit a dotvářet rázovitost našich krajin
– Studenti lépe pochopí vlivy přírodních rámců na utváření měst
– Studenti získají schopnost vést multidisciplinární týmy při krajinných projektech

Prerekvizity

Základy ekologie, urbanismu a územního plánování, navrhování technické infrastruktury (doprava, inž. sítě)

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka je založena seminářích. V části seminářů se zaměřuje na jeden modelový projekt: izolovaný, udržitelný „Robinsonův ostrov“. Seminární práce jsou diskutovány na seminářích. Upřesněné zadání seminářů bude studentům k dispozici na začátku semestru.

Způsob a kritéria hodnocení

Zkouška je udělována na základě absolvování závěrečných testů. Vzhledem k tomu, že subskripta obsahují základní informace a grafický doprovod, na něž příslušná přednáška navazuje, doporučuje se seznámení s tématem předem. Ke zkoušce bude student připuštěn pouze po odevzdání seminární práce, její hodnocení se z ⅓ podílí na celkovém hodnocení předmětu.

Osnovy výuky

Osnova výuky:
  1. Úvod do základů tvorby krajiny
  2. Zadání seminární práce – izolovaný, udržitelný „Robinsonův“ ostrov
  3. Specifika navrhování rurální krajiny
  4. Typologie řešení návrhů krajiny podle reliéfu
  5. Utváření reliéfu podle pracovního modelu
  6. Seminář – Příklad závislosti priméru na reliéfu
  7. Obraz krajiny, krajinný ráz
  8. Krajinná kompozice
  9. Vývoj krajiny – pravěk až středověk
  10. Vývoj krajiny – novověk (15.–18. století)
  11. Vývoj krajiny – recent
  12. Příklad závislosti sekundéru a terciéru na priméru
  13. Diskuze nad modely Robinsonova ostrova

Učební cíle

Naučit posluchače vnímat rurální krajinu v jejích zákonitostech a historických souvislostech, určovat její dochované hodnoty a v těchto kontextech regulovat i architektonickou tvorbu.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Ze seminářů jsou povinné dva poslední. Nezbytné je zpracování seminárních prací.
V případě omluvy lze se souhlasem garanta předmětu nahradit osobní účast v prezenční výuce online účastí ve výuce.

Základní literatura

CLIVAR – Climate and Ocean: Variability, Predictability and Change [online], c2021. Geneva: World Climate Research Programme [cit. 2018]. Dostupné z: https://www.clivar.org (EN)
EUROPEAN ENVIRONMENT AGENCY (Stanners D. et Bourdeau P., eds.), 1995: Europes Environment: The Dobříš Assessement. Luxemburg: Office for Official Publications of the European Communities. ISBN 92-826-5409-5. (EN)
FORMAN, Richard T. T. a Michel GORDON, 1986. Landscape Ecology. New York : John Wiley. ISBN 0471-87037-4. (EN)
HIRT, Sonja, 2007. The Compact versus the Dispersed City: History of Planning Ideas on Sofia's Urban Form. Journal of Planning History, 6(2), s. 138-165. (EN)
KUČERA, Petr et al. Historical Landscape Structures and Their Importance for Landscape Character. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis [online], 2015, 63(1), s. 49-57. ISSN 1211-8516. (EN)
MEEUS, Johan H. A., J. D. van der PLOEG a Marcel WIJERMANS, 1988. Changing agricultural landscapes in Europe continuity, deterioration or rupture?. IFLA Conference Rotterdam. (EN)
MEEUS, Johan H. A., Marcel WIJERMANS a Meto J. VROOM, 1990. Agricultural landscapes in Europe and their transformation. Landscape and Urban Planning, 18 (3–4), s. 289–352. ISSN 0169-2046. (EN)
NEUMAN, Michael, 2005. Compact City Falacy. Journal of Planning Education and Research, 25(1), s. 11–26. (EN)
The European Landscape Convention, 2000. Florence: Council of Europe. (EN)
WISCHMEIER, W. H. a D. D. SMITH, 1978. Predicting rainfall erosion losses. A Guide to conservation planning. Washington, D.C.: U.S. Department of Agriculture. (EN)

Elearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program NE_A+U magisterský navazující 1 ročník, letní semestr, povinný

  • Program BX_A+U bakalářský

    obor ARCH , 1 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program NX_A+U magisterský navazující 1 ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Seminář

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Elearning