Detail předmětu
Dějiny populární hudby 1
FEKT-BPC-DPH1Ak. rok: 2022/2023
Přehled o žánrech a stylech populární hudby - včetně znalosti dílčích žánrů, skladatelů a interpretů v rámci obsahu předmětu.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
2
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Absolvent předmětu je schopen:
- vyjmenovat a charakterizovat počátky populární hudby: typy a uplatnění hudebního folklore a charakteristiku tradiční populární hudby,
- vyjmenovat a charakterizovat vývoj populárního hudebního divadla a jeho společenské funkce,
- vyjmenovat a charakterizovat společenské tance a jejich funkce v 19. století v Evropě a Latinskoamerické tance,
- definovat charakter žánrů populární hudby,
- vysvětlit hudební podstatu žánrů populární hudby a jejich společenské funkce.
- vyjmenovat a charakterizovat počátky populární hudby: typy a uplatnění hudebního folklore a charakteristiku tradiční populární hudby,
- vyjmenovat a charakterizovat vývoj populárního hudebního divadla a jeho společenské funkce,
- vyjmenovat a charakterizovat společenské tance a jejich funkce v 19. století v Evropě a Latinskoamerické tance,
- definovat charakter žánrů populární hudby,
- vysvětlit hudební podstatu žánrů populární hudby a jejich společenské funkce.
Prerekvizity
Jsou požadovány znalosti z oblasti všeobecného vzdělání, na jejichž základě student prošel přijímacím řízením.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT. Semináře mají charakter výkladu doplněného poslechem zvukových a vizuálních ukázek a jejich rozborem. Účast na seminářích je povinná.
Způsob a kritéria hodnocení
Hodnocení se řídí Studijním a zkušebním řádem VUT a Směrnicí děkana FEKT doplňující studijní a zkušební řád VUT. Je třeba odevzdat písemnou podobu seminární práce na individuálně zvolené téma z okruhu jazzové a rockové hudby. Za zkoušku ve formě ústního pohovoru je uděleno maximálně 100 bodů. Pro úspěšné složení zkoušky je potřeba získat alespoň 50 bodů.
Osnovy výuky
1. Dělení hudby na oblast hudby artificiální (tzv. vážné) a nonartificiální / v širokém smyslu populární)
2.-5. Otázky multilaterální sociální a estetické funkce hudebního folkloru, zvl. U nás a v okolních zemích
6.-7. Tradiční populární hudba od nejstarších hudebních dějin po 18.století
8.-9. Populární hudební divadlo 19.století – vznik operety a společenské tance 19.století.
10. Situace v populární oblasti u nás v době narodního obrození
11.- 13. Česká populární hudba v první třetině 20.století.
14. Vznik a předpoklady jazzu (spirituály,gospely, worksong aj.)
15.-18. Neworleánský archaický jazz, kapely, styl,dixieland a šíření do jiných měst USA, swingová éra
19. Hudební revue na Broadwayi, Gershwin ad. skladatelé
20. Historie muzikálů mezi dvěma válkami až do současnosti
21. Vznik koncertního moderního jazzu od 40.let a jeho dílčí styly
22. Vznik a vývoj rockové hudby včetně jejich substylů
23. Meziválečné populární hudební divadlo u nás – Jaroslav Ježek a Osvobozené divadlo
24. Country, folk a trampská píseň ve světě a u nás
25. Divadla tzv. malých forem – Semafor aj.
26. Problematika soudobé pop music.
2.-5. Otázky multilaterální sociální a estetické funkce hudebního folkloru, zvl. U nás a v okolních zemích
6.-7. Tradiční populární hudba od nejstarších hudebních dějin po 18.století
8.-9. Populární hudební divadlo 19.století – vznik operety a společenské tance 19.století.
10. Situace v populární oblasti u nás v době narodního obrození
11.- 13. Česká populární hudba v první třetině 20.století.
14. Vznik a předpoklady jazzu (spirituály,gospely, worksong aj.)
15.-18. Neworleánský archaický jazz, kapely, styl,dixieland a šíření do jiných měst USA, swingová éra
19. Hudební revue na Broadwayi, Gershwin ad. skladatelé
20. Historie muzikálů mezi dvěma válkami až do současnosti
21. Vznik koncertního moderního jazzu od 40.let a jeho dílčí styly
22. Vznik a vývoj rockové hudby včetně jejich substylů
23. Meziválečné populární hudební divadlo u nás – Jaroslav Ježek a Osvobozené divadlo
24. Country, folk a trampská píseň ve světě a u nás
25. Divadla tzv. malých forem – Semafor aj.
26. Problematika soudobé pop music.
Učební cíle
Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými kapitolami z dějin populární hudby (otázky hudebního folkloru zejména u nás a v sousedních zemích, jeho společenské funkce – tradiční populární hudba od antiky až po 19.století, populární hudební divadlo – vznik operety a společenské tance 19.století aj.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Formy kontrolované výuky stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.
Prerekvizity a korekvizity
- povinná korekvizita
Dějiny populární hudby 2
Základní literatura
Horák J. Naše lidová píseň. J.R.Vilímek, Praha, 1946. (CS)
Poledňák I. Úvod do problematiky hudby jazzového okruhu. Učební text, UP Olomouc, 2005.
Schnierer M. Přehled vývoje populární hudby. Učební text, JAMU, Brno, 2013. (CS)
Trojan J. Moravská lidová píseň. Supraphon, Praha, 1988. (CS)
Vysloužil J. L. Janáček o lidové písni a lidové hudbě. SNKLHU, Praha, 1955.
Poledňák I. Úvod do problematiky hudby jazzového okruhu. Učební text, UP Olomouc, 2005.
Schnierer M. Přehled vývoje populární hudby. Učební text, JAMU, Brno, 2013. (CS)
Trojan J. Moravská lidová píseň. Supraphon, Praha, 1988. (CS)
Vysloužil J. L. Janáček o lidové písni a lidové hudbě. SNKLHU, Praha, 1955.
Zařazení předmětu ve studijních plánech