Detail předmětu

Research Through Art and Design 1

FaVU-4RTA-1Ak. rok: 2022/2023

Kurz je koncipován jako cyklus přednášek a následných seminářů. Přednášky kurzu seznamují student*ky s historickými kořeny, institucionálním zakotvením a současným směřováním uměleckého výzkumu. V seminářích se studenti*ky zapojují do debaty o produkci vědění na poli umění a o nových možnostech, které v tomto smyslu umělecký výzkum otevírá. Studenti*ky si osvojují schopnost rozpoznat a popsat výzkumné aspekty svojí tvůrčí práce srozumitelně a výstižně artikulovat její výzkumný přínos.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

3

Nabízen zahraničním studentům

Pouze domovské fakulty

Výsledky učení předmětu

Absolventi*ky kurzu dokážou rozpoznat a popsat výzkumné aspekty svojí tvůrčí práce. Umí sebevědomě, srozumitelně a výstižně artikulovat výzkumný přínos svojí umělecké práce.

Prerekvizity

Nejsou.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Teoretické přednášky s Powerpoint prezentací, diskuze, setkání s pozvanými osobnostmi.

Způsob a kritéria hodnocení

Zápočet udělený za účast na přednáškách a seminářích. Požadována je více než 70% účast.

Osnovy výuky

1. Zrod uměleckého výzkumu, definice uměleckého výzkumu.
2. Historické kořeny a institucionalizace uměleckého výzkumu.
3. Typologie výzkumu na poli umění a designu: practice-led research (výzkum vedený uměleckou praxí), research-led practice (praxe vedená výzkumem), design research (výzkum v oblasti designu), art-based research (výzkum založený na umělecké praxi), artistic research (umělecký výzkum), výzkum o umění/pro umění/skrze umění, umění o výzkumu/pro výzkum/skrze výzkum.
4. Umělecký výzkum jako hybridní praxe: průniky a rozpory umělecké tvorby a vědeckého výzkumu, specifické a singulární metody, „singularizace vědění,“ „undisciplining.“
5. Body zlomu: edukační obrat, výzkumný obrat, „postvýzkumná situace.“
6. Metody uměleckého výzkumu a umělecký výzkum jako metoda.
7. „Artikulace“ a „expozice“ uměleckého výzkumu: artikulace umělecké praxe jako výzkumné, formát „expozice“ uměleckého výzkumu ve výzkumném katalogu (Research Catalogue).

Učební cíle

Cílem přednáškové části kurzu je seznámit student*ky s historickými kořeny, institucionálním zakotvením a současným směřováním uměleckého výzkumu. Cílem seminářů je podnícení debaty o produkci vědění na poli umění a o nových možnostech, které v tomto smyslu koncept uměleckého výzkumu otevírá.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Výuka probíhá v učebnách KTDU FaVU v hodinách určených rozvrhem. Požadována je více než 70% účast.

Doporučená literatura

Borgdorff, Henk. 2012. The Conflict of the Faculties: Perspectives on Artistic Research and Academia. Leiden: Leiden University Press. (EN)
Elkins, James, ed. 2009. Artists with PhDs: On the New Doctoral Degree in Studio Art. New Academia Publishing. (EN)
Hannula, Mika, Juha Suoranta, and Tere Vadén. 2005. Artistic Research — Theories, Methods and Practices. Helsinki and Gothenburg: Academy of Fine Arts Helsinki and University of Gothenburg. (EN)
Holert, Tom. 2009. “Art in the Knowledge-Based Polis.” e-flux, Journal #3, February. https://www.e-flux.com/journal/03/68537/art-in-the-knowledge-based-polis/ (EN)
Jobertová, Daniela, and Alice Koubová, eds. 2017. Artistic Research: Is There Some Method? Prague: Academy of Performing Arts (AMU Press). (EN)
Klein, Julian. 2017. “What Is Artistic Research?” JAR — Journal for Artistic Research, April 23. https://www.jar-online.net/what-artistic-research (EN)
Rogoff, Irit. 2008. “Turning.” e-flux, Journal #0, November. https://www.e-flux.com/journal/00/68470/turning/ (EN)
Rogoff, Irit. 2010. “Practicing Research: Singularizing Knowledge.” MaHKUzine: journal of artistic research 9: 37–42. https://issuu.com/hku-online/docs/mahkuzine09_web (EN)
Schwab, Michael. 2019. “Expositionality.” In Artistic Research: Charting a Field in Expansion, edited by Paulo de Assis, and Lucia D`Errico, 27–45. London and New York: Rowman & Littlefield. (EN)
Steyerl, Hito. 2010. “Aesthetics of Resistence? Artistic Research as Discipline and Conflict.” MaHKUzine: journal of artistic research 8: 31–37. https://issuu.com/hku-online/docs/mahkuzine08_web (EN)
Wilson, Mick, and Schelte van Ruiten, eds. 2013. SHARE: Handbook for Artistic Research. ELIA — European League of Institutes of the Arts. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program FAAD magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, povinný

  • Program ZST-BX bakalářský

    obor ZST , 1 ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program ZST-NX magisterský navazující

    obor ZST , 1 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

14 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Seminář

12 hod., povinná

Vyučující / Lektor