Detail předmětu

Ateliér – město a místo

FA-AT3-AAk. rok: 2023/2024

Ateliérová výuka je hlavní způsob výuky architektury, který komplexně pracuje s ostatními metodami výukového procesu. Je založena na metodě „learning by doing“, tj. získávání znalostí a dovedností praktickou aplikací. Je vedena jako dialog pedagoga a studenta nad urbanistickým problémem. Nedílnou součástí výuky jsou prezentace před kolektivem – tzv. kritiky.
Předmětem ateliéru „město a místo“ je urbanistická studie části města – souboru staveb. Typickým úkolem je návrh urbanistické koncepce rozvoje území o výměře cca 10 až 20 ha v měřítku hlavního výkresu 1:1000 (alt. 1:2000) zahrnující návrh uspořádání obytných (případně polyfunkčních) budov, veřejného vybavení a souvisejících vyhrazených prostorů a areálů a koncepci veřejných prostranství. Jiné zaměření práce (např. koncepce rozvoje vesnice) je třeba s ohledem na korekvizity a navazující výuku v urbanistických předmětech zkonzultovat s garantem nebo koordinátorem předmětu.
Řešení ateliérového úkolu je souběžně procvičováno a prohlubováno v předmětech USM-K Stavba měst a URK-T Urbanistická kompozice.
Urbanistická studie navržená v ateliéru je podkladem pro následný seminář – regulační plán v předmětu USO-K Sídla a osídlení.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

12

Zajišťuje ústav

Ústav urbanismu (UU)

Vstupní znalosti

AT1-A Ateliér malý dům, AT2-A Ateliér velký dům

 

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Práce zadává a hodnotí vedoucí práce. Práce je vedoucím specifikována v „nabídce ateliérových témat“ a v „zadání práce“. Hodnocena je výsledná práce, prezentace na kritikách a invenční a systemický příst k řešení úkolu během semestru.
Ateliérová práce bude předvedena na kritikách:
  1. kritika – teoretická východiska a analýza, ideové náměty
  2. kritika – koncept urbanistické studie doložený komplexní urbanistikou situací, pracovním modelem a skicami prostorového řešení
  3. kritika – obhajoba výsledného návrhu
Povinná účast na jedné konzultaci týdně dle specifikace vedoucího práce, povinná účast na dvou průběžných kritikách a závěrečné veřejné prezentaci. Odevzdání práce ve smyslu požadavků ZADÁNÍ a podmínek vyplývajících ze školních/fakultních předpisů (Pravidla pro studium).
Konkrétní termíny výše uvedené povinné výuky, případně další povinnou účast nad její rámec může podrobněji specifikovat vedoucí práce v ZADÁNÍ. Toto zadání musí být zveřejněno na Intranetu FA současně se zveřejněním anotací témat (před registrací studentů).
V případě omluvy lze se souhlasem vedoucího práce nahradit osobní účast v prezenční výuce online účastí ve výuce.

Učební cíle

Výuka tohoto předmětu si klade za cíl připravit studenty k řešení architektonicko-urbanistického návrhu souboru staveb nebo části sídla.
  • Student si osvojí schopnost navrhnout urbanistické řešení souboru staveb, části sídla nebo menší obce.
  • Student bude schopen analyzovat urbanistické, sociální a ekonomické vazby sídla a aplikovat je v návrhu.
  • Student bude schopen aplikovat základní normové požadavky pro urbanistické návrhy.
  • Student si osvojí schopnosti pro vypracovávání územně plánovacího podkladu typu - územní studie.
  • Student bude umět pochopit kontext místa a reagovat na něj v urbanistickém návrhu.

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

GEHL, Jan. Města pro lidi. Brno: Partnerství, 2012, xi, 261 s. : il. (převážně barev.), plány ; 26 cm. ISBN 978-80-260-2080-6. (CS)
LYNCH, Kevin, Lenka POPELOVÁ a Jaroslav HUŤA. Obraz města = The image of the city. Praha: Polygon, 2004, xi, 202 s. : il., plány. ISBN 80-7273-094-0. (CS)
NEUFERT, Ernst a Peter NEUFERT. Navrhování staveb: zásady, normy, předpisy o zařízeních, stavbě, vybavení, nárocích na prostor, prostorových vztazích, rozměrech budov, prostorech, vybavení, přístrojích z hlediska člověka jako měřítka a cíle. 2. české vyd., (35. něm. vyd.). Praha: Consultinvest, 2000, 618 s. : il., plány. ISBN 80-901486-6-2. (CS)
NORBERG-SCHULZ, Christian, Petr KRATOCHVÍL a Pavel HALÍK. Genius loci: krajina, místo, architektura. 2. vyd. Praha: Dokořán, 2010, 219 s. : il., mapy, plány ; 25 cm. ISBN 978-80-7363-303-5. (CS)
SITTE, Camillo a Vladimír BURIÁNEK. Stavba měst podle uměleckých zásad. 2. české vyd. ÚÚR : ABF, 2012, 111 s. : il., 1 portrét, plány, faksim. ; 23 cm. ISBN 978-80-87318-21-8. (CS)

Doporučená literatura

HNILIČKA, Pavel. Sídelní kaše: otázky k suburbánní výstavbě kolonií rodinných domů. 2., dopl. vyd. Brno: Host, 2012, 207 s. : il., mapy, plány ; 21 cm. ISBN 978-80-7294-592-4. (CS)
KRATOCHVÍL, Petr. Veřejný prostor v ohrožení?: aktuální problémy městského veřejného prostoru z pohledu společenskovědních disciplín. Praha: Artefactum, 2018, 143 stran : ilustrace. ISBN 978-80-88283-18-8. (CS)
MAIER, Karel a Vít ŘEZÁČ. Ekonomika v území: urbanistická ekonomika a územní rozvoj. Vyd. 3., přeprac. V Praze: Nakladatelství ČVUT, 2006, 91 s. : il. ; 30 cm. ISBN 80-01-03447-X. (CS)
OSWALT, Philipp. Shrinking cities. New York: Distributed by D.A.P./Distributed Art Publishers, 2006. ISBN ISBN978-3-7757-1682-6. (CS)
Urbanistická čítanka 2: Vybrané texty urbanistické literatury XX. století. Praha: Česká komora architektů, 2003, 112 s. ISBN 80-902735-8-0. (CS)
WHYTE, William Hollingsworth. The social life of small urban spaces. Santa Monica, Calif.: [2007]: Direct Cinema [distributor], 2007, 1 DVD-video (59 min., 17 s.) : zvuk., barev. ; 12 cm. ISBN 1-55974-687-4. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B_A+U bakalářský 2 ročník, letní semestr, povinný
    specializace --- (do 2022) , 2 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Ateliér

104 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Ateliérová práce obsahuje zejména tyto obsahové části:
  1. Analýza místa a souvisejícího území (širší vztahy, limity, hodnoty problémy, historický, kulturně-sociální a ekonomický kontext, rešerše z odborné literatury).
  2. Komplexní urbanistický návrh (hlavní výkres) – situace s vyznačením zástavby a řešením souvisejících ploch a veřejných prostranství – M 1:1000 (alt 1:2000); dle potřeby lze rozložit např. na situaci prostorového uspořádání, funkčního využití území a koncepci dopravy.
  3. Perspektivní pohledy vybraných charakteristických prostorů z pohledu chodce (min. 3), ptačí perspektivy (min. 2).
  4. Fyzický model (může být pracovní) – M cca 1: 1000.
  5. Dle charakteru konkrétního zadání – řez územím dokumentující osazení objektů do terénu, detail řešení vybraného veřejného prostranství nebo domovního bloku.
  6. Skicky a pracovní varianty návrhu a referenční vzory dokumentující myšlenkový postup návrhu (v rozsahu dle vlastního uvážení).
  7. Průvodní zpráva – textové zdůvodnění navrhované urbanistické koncepce, dle potřeby doplňkové kresby a schémata, bilance využití a vybavení řešeného území apod.
Vedoucí práce doplní a upřesní obsah a postup práce a literaturu v zadání, které bude zveřejněno před zahájením registrací. Odchýlení se od této osnovy je možné na základě konzultace s garantem nebo koordinátorem předmětu, ale vždy nutno respektovat korekvizity a vazby na navazující výuku urbanistických předmětů.