Detail předmětu

Výpočetní technika – 3D CAD

FA-P3D-NAk. rok: 2023/2024

Předmět uvádí informace z oblasti grafických vektorových editorů a jejich využití při architektonickém projektování. Pokrývá základy 3D počítačové grafiky a praktické využití teoretických znalostí při práci ve vektorovém editoru 3DS Max, Rhinoceros. Cílem předmětu je zvládnutí postupů, které studentům umožní samostatně zpracovat 3D model navrhovaných projektů a vytvořit fotorealistickou vizualizaci.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Ústav zobrazování (UZ)

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Hodnocen je zpracovaný projekt a zápočtový test. Projekt zahrnuje 2D návrh, 3D model a fotorealistickou vizualizaci studovaného objektu. Výstupem je prezentační plakát. Projekt tvoří 45 % hodnocení. Je vyžadována průběžná práce studenta, hodnocena 15 %. Zápočtový test ověřující znalosti tvoří 40 % hodnocení.
Je vyžadována účast na minimálně 10 cvičeních, zameškanou účast nelze nahradit, lze ji ze závažných důvodů omluvit.
V případě omluvy lze se souhlasem vedoucího práce nahradit osobní účast v prezenční výuce online účastí ve výuce.

Učební cíle

Cílem předmětu je zvládnutí postupů, které studentům umožní samostatně zpracovat 3D model architektonického návrhu a následně prezentovat svou práci formou fotorealistické vizualizace.
  • Student získá informace pro práci s prostorovými daty v přostředí vektorových editor.
  • Student ovládá práci ve vybraném vektorovém editoru (3DS Max, Rhinoceros).
  • Student ovládá metody a postupy pro tvorbu prostorového modelu studovaného objektu.
  • Student ovládá metody a postupy pro tvorbu fotorealistické vizualizace 3D modelů.
  • Student umí vytvořit prezentační výstup zahrnující 3D model a fotorealistickou vizualizaci objektu.

Základní literatura

manuály k programu 3DS Max, Rhinoceros (CS)
www.autodesk.cz, www.autodesk.cz/education (CS)
ŽÁRA, Jiří, Bedřich BENEŠ, Jiří SOCHOR a Petr FELKEL. Moderní počítačová grafika. 2. vyd. Praha: Computer Press, 2005. 609 s. I 1. ISBN 80-251-0454-0. (CS)

Elearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B_A+U bakalářský 2 ročník, zimní semestr, povinný
  • Program N_A+U magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace --- (do 2022) , 1 ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program B_A+U bakalářský

    specializace --- (do 2022) , 2 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

2 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Obsah bloků výuky:
  1. Úvod do prostředí vybraného vektorového editoru, struktura, uživatelské prostředí. Reprezentace těles, základní modelovací postupy, přehled
  2. Modelování křivek a jejich editace. Tvorba modelů pomocí křivek – šablonování, loftování
  3. Modelování těles a jejich editace
  4. Modelování ploch a jejich editace
  5. Speciální modelovací postupy – polygonální modelování, modifikátory
  6. Fotorealistická vizualizace – postup, zásady, zobrazovací metody, rendering. Kamery, fotometrická světla, osvětlení scény
  7. Textury, materiály, materiálový editor, tvorba materiálů. Mapování materiálů. Základy animace
  8. Závěrečný test

Cvičení

24 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Elearning