Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FaVU-DKPRAk. rok: 2023/2024
Idea předmětu vychází z praxe vyučujících, kteří se v rámci jednoho týmu zabývali širokospektrálním zkoumáním a možnostmi intervence v konkrétních lokalitách na Slovensku a v Brně, především na poli urbanismu a politiky bydlení. Jde o účelové mapování lokalit v jejich širokém kontextu vztahů s ohledem na formulování možných scénářů vývoje a následné designování a facilitace kroků vedoucích k jejich naplnění.
K tomuto účelu je dle členů týmu zapotřebí interdisciplinární metodika, která v sobě snoubí designové, sociálně-vědní a forenzní přístupy. Vyučující mají zázemí ve výtvarném umění, designu, architektuře, společenských vědách a v asociovaných teoriích.
Skrze tvorbu a analýzu dat budou studenti identifikovat příležitosti, vazby a problémy v daných lokalitách. Vytvořené data poslouží nejen ke zlepšení studijních kompetencí účastníků a účastnic kurzu, ale také životní situace aktérů ve vybraných lokalitách, byť by se jednalo jen o zlepšení teoretické na úrovni návrhů. Předmět tak kombinuje teoretickou i praktickou složku v designu, stejně jako reflexivitu designové i designérské praxe a jejich konkrétních nástrojů (např. gamifikace).
Klíčové oblasti, kterých se v kurzu dotkneme:
aktuální teorie a metodologie sociálně-vědního a designového výzkumu
etika výzkumu
forenzní praxe (např. Forensic Architecture)
designová teorie (HCD, kritický a spekulativní design)
designová praxe (návrh možných scénářů vývoje v předmětných lokalitách a kroků směřujících k jejich naplnění)
prostorová analýza a vizualizace “velkých” dat (práce v geografickém informačním systému ArcGIS)
terénní výzkum/intervence
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Absolvování kurzu Design jako kritická praxe 1.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Výuka probíhá v prostorách: pracovna CAV (č.334, U2, FaVU); ve vyučujícími vytipovaných (sídelních) lokalitách v Brně. Minimální účast je 85%.
Učební cíle
Cílem meziuniverzitního předmětu je seznámit studentky a studenty nejen designu, ale i volného umění s povahou a etikou kvalitativního výzkumu a terénní praxe, metodami forenzního mapování a současnou designovou teorií, které si budou moci vyzkoušet na modelových případech v praxi v konkrétních lokalitách.
Cílem výuky v letním semestru bude rozpracování skupinových projektů započatých v zimním semestru a z perspektivy vyučujících pak zprostředkování inspirativního teoretického aparátu, který může posloužit jako metodologická a kritická základna pro realizaci studentských projektů.
Po letní části kurzu by měli být studenti a studentky s tématy a přístupy designové a forenzní metodiky seznámeni do také míry, že ji jsou schopni aplikovat ve vlastní budoucí praxi a to zejména v praxi týmové.
Prerekvizity a korekvizity
Doporučená literatura
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Data nestačí. Strategický design a potenciality změn v systému. Transition design.
2. Prezentace rozpracovanosti skupinových projektů vyučujícím a spolužákům na výjezdním soustředění.
3. Realizace dílčích kroků v terénu. Reflexe a konzultace realizace s vyučujícími předmětu.
4. Akademie, aktivismus a design jako kritická praxe.
5. Realizace dílčích kroků v terénu. Reflexe a konzultace realizace s vyučujícími předmětu.
6. Rétorické prostředky pro kritickou designovou a uměleckou praxi.
7. Finální prezentace procesů realizace skupinových projektů.
Konzultace
Seminář
Výuka v terénu