Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FaVU-FOEAk. rok: 2023/2024
Kurz je vystavěn jako hravé cvičení v oblasti spekulativního („co kdyby…“) myšlení, které kombinuje koncepty z oblastí spekulativního designu, ekologického myšlení a radikálních krajin budoucnosti, jež existují na hranicích fikce a společenské reality. Spekulativní myšlení se týká budoucnosti. Ve středu jeho záběru jsou tedy budoucí podoby a možnosti lidství, respektive post-lidství, budoucnost práce, jako i možné vztahy mezi lidskou a nelidskou pracovní sílou v přicházejícím post-antropocénním kontextu. Předpokládáme, že účast na tomto kurzu posílí schopnost studentek a studentů pracovat s vybranými texty, stejně jako s obrazovými zdroji. Součástí kurzu bude rovněž přednáška přizvaného hosta z oblasti spekulativního designu. Důležitá bude reflexe témat ze strany studentů formou diskuzí, esejů, respektive vlastních tvůrčích projektů.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Nabízen zahraničním studentům
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Učební cíle
Základní literatura
Doporučená literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
obor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 4 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 4 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 4 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 4 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 4 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-D , 3 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-D , 4 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 4 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-D , 3 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-D , 4 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-D , 3 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-D , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
obor ZST , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-D , 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelnýobor VU-D , 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelnýobor VU-D , 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelnýobor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
Seminář
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Úvod do spekulování: potenciality.V úvodní části se budeme zabývat texty dotýkajícími se pojmu „potencialit“ a podmínkami, za kterých se může něco stát. Studentky a studenti se seznámí s příklady z dějin umění, ale také z oblastí literatury a designu; budou mít za úkol podniknout svůj vlastní průzkum předmětného pole a představit ostatním příklady spekulativního myšlení.
4. Budoucnost práce.Se spojením „budoucnost práce“ se setkáváme napříč kontexty. Odkazuje k budoucím podobám práce a pracovišť ve světě neustále proměňovaném demografií, technologiemi či globalizací. Toto téma přivádí k jednomu stolu experty z různých oblastí, kteří se snaží představovat si a diskutovat možné scénáře vývoje, který zahrnuje nejen mezilidské vztahy, ale také vývoj vztahů na ose lidské – nelidské. V rámci konzultantské praxe v RISE SICS Stockholm nashromáždila vyučující mnoho příkladů, v nichž jsou umělecké a designérské přístupy využívány jako výchozí bod k diskuzím o vztahu přítomného a budoucího. V bloku seminářů se budeme pokoušet představit si skutečnost, která by ve své komplexnosti překročila rozšířenou víru/obavu, že roboti a umělá inteligence nás připraví o práci.
5. Krajiny post-antropocénu.V závěrečném bloku aktivit budeme diskutovat budoucí krajiny – možné politické a architektonické scénáře, v nichž lidé mohou, ale nemusí „své“ planetě dominovat (nebo z ní mohou zcela zmizet).