Detail předmětu

Řízení jakosti

FP-IrjPAk. rok: 2023/2024

Předmět je zaměřen na řízení jakosti v oblasti průmyslových podniků i podniků poskytujících služby se zaměřením na kvalitu informačních systémů. Výklad směřuje k pochopení problémů a způsobů jejich řešení při řízení jakosti v oblasti využívání informačních technologií.
Po absolvování předmětu bude student schopen prezentovat teoretické základy moderní přístupy k řízení jakosti v oblasti informačních systémů, včetně nejpoužívanějších systémů řízení jakosti, a to dle norem ISO řady 9000, TQM a EFQM.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Základy organizace a manažerských funkcí podniku, pochopení důležitosti zákazníka v tržním hospodářství,

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Zakončení předmětu:
Klasifikovaný zápočet: písemná forma. Student obdrží dvě otázky, na jejichž odpovědi má vymezený časový prostor. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS.

Zakončení předmětu pro studenty s individuálním studiem:
Klasifikovaný zápočet: písemná forma. Student obdrží dvě otázky, na jejichž odpovědi má vymezený časový prostor. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS.

Zakončení předmětu v distanční formě:
Klasifikovaný zápočet: test prostřednictvím e-learningu. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS.
Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech.

Učební cíle

Hlavním cílem předmětu je, aby si studenti osvojili teoretické základy a metodické postupy potřebné pro řízení jakosti podniku. K tomu je nutné zvládnout moderní postupy a metody řízení jakosti nutné pro TOP management firmy.
Studenti budou znát moderní přístupy k řízení jakosti podniku, včetně nejpoužívanějších systémů řízení jakosti, a to dle norem ISO řady 9000, TQM a EFQM.

Základní literatura

BARTES, F. Jakost v podniku. Studijní text pro kombinovanou formu studia. Učební texty vysokých škol. Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2007. 90 s. ISBN 978-80-214-3362-5. (CS)
FREHR, H.U. Total Quality Management. Brno: Unis publishing, 1995. ISBN 3-446-17135-5. (EN)
NENADÁL, J. a kol. Moderní systémy řízení jakosti. Praha: Management Press, 1998. ISBN 80 - 85943 - 63 - 8. (CS)
VEBER, J. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. Praha: Grada Publishing, 2002. 164 s. ISBN 80 - 247 - 0194 - 4. (CS)

Doporučená literatura

VEBER,J. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. Praha: Grada Publi... (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-SI magisterský navazující

    obor MGR-IM , 2 ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

10 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Základní tématická náplň přednášek je následující:
Úvod – terminologie, vývoj kvality
Národní politika podpory jakosti
Smyčka kvality
Základní metody řízení kvality
Ochrana spotřebitele
Spokojenost zákazníka
Systémy řízení jakosti dle ISO 9000, TQM a EFQM
Ekonomika jakosti
Strategie jakosti podniku
Certifikace
Metody a techniky hodnocení výrobků
Sebehodnocení v systémech jakosti
Trendy ve vývoji kvality

Cvičení

10 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Základní tématická náplň cvičení je následující:
Úvod – terminologie, vývoj kvality
Národní politika podpory jakosti
Smyčka kvality
Ochrana spotřebitele
Spokojenost zákazníka
Ekonomika jakosti
Trendy ve vývoji kvality