Detail předmětu

Teorie marketingových koncepcí

FP-tmkDAk. rok: 2023/2024

Předmět je zaměřený na charakteristiky marketingových koncepcí a dopady těchto koncepcí na jejich praktické aplikace v marketingovém řízení tržních subjektů.
1. Historický vývoj marketingových vědeckých teorií a jejich dopady do managementu institucí
2. Postupy marketingového výzkumu - specifikace problémových oblastí a možností jejich řešení z metodického a praktického hlediska v různých fázích tvorby a realizace marketingové strategie
3. Vybrané soudobé marketingové koncepce z oblasti B2C a B2B, dopady specifik různých trhů a jejich promítnutí v teoretických marketingových koncepcích vztahového marketingu, CRM a managementu zákaznických řešení

Jazyk výuky

čeština

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Podmínkou pro účast v tomto předmětu je úspěšné absolvování magisterského studia a složení přijímacích zkoušek do doktorského studia. Předpokládá se pokročilá znalost základních marketingových pojmů a kategorií a souvislostí mezi nimi v oblasti strategického a taktického marketingového řízení.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Hodnocení předmětu je založeno na posouzení úrovně zpracované písemné semestrální práci, při zadání tématu práce se bude přihlížet k samotnému tématu disertačních práce. Podmínkou úspěšného zakončení studia je úspěšná obhajoba písemné semestrální práce. Klasifikace je založena jednak na posouzení obsahové a formální stránky písemné semestrální práce (50 bodů) a na posouzení argumentačních schopností a znalostí v průběhu "obhajoby" písemné semestrální práce (50 bodů), přičemž hranicí pro složení zkoušky je dosažení min 35 bodů v každé z těchto dílčích částí.

Učební cíle

Cílem předmětu je prohloubit znalosti soudobých vědeckých koncepcí, uplatňovaných v marketingovém řízení, zejména s orientací na problematiku získávání, zpracování, interpretace a využívání marketingových dat a řízení zákaznických řešení a CRM při tvorbě a realizaci marketingových strategií. Dílčím cílem je rozšířit znalost těchto koncepcí, jejich podstaty, přínosů a omezení - a to jak na spotřebitelském, tak průmyslovém trhu - také o prostor pro jejich kritickou analýzu. Konečným efektem předmětu je přispět k rozvoji schopností využít získané znalosti ve své vědecké práci při formulaci východisek a samotném řešení disertačních prací.
Absolventi předmětu získají přehled o soudobých koncepcích marketingového řízení, jejich přínosech a omezeních, a to v oblasti:
- spotřebitelského a průmyslového trhu, a to jak v komplexně pojaté oblasti výroby "hmotných" produktů a služeb,
- moderních metod marketingového výzkumu,
- řízení vztahů se zákazníky
- vztahového marketingu
- tvorby a managementu zákaznických řešení
Spolu se získáním přehledu tento předmět přinese absolventům příležitost pro prohloubení jejich analytických schopností při posuzování jednotlivých přístupů / koncepcí a pro kritické zhodnocení jejich potenciálních přínosů jak v oblasti teoretické, tak v oblasti aplikační (nejen pro jejich disertaci, ale také pro jejich praktické využití).

Základní literatura

KUMAR, V. 2008. Customer Lifetime Value: The Path to Profitability. Foundations and Trends in Marketing, 2(1), p. 1–96.
BONACCHI, M., PEREGO, P. 2012. Measuring and Managing Customer Lifetime Value: A CLV Scorecard and Cohort Analysis in a Subscription-based Enterprise. Management Accounting Quarterly, 2012, 14(1), p. 27-39.
KOWALKOWSKY, Ch., ULAGA, W. Service Strategy in Action: A Practical Guide for Growing Your B2B Service and Solution Business. 2017, ISBN 9780692819104.
KUMAR,V., SHAH, D. Handbook of Research on Customer Equity in Marketing. Edvard Elgar Publishing Limited, 2015, ISBN 978-1781004975.
VAN RAAIJ, E. M. 2005. The Strategic Value of Customer Profitability Analysis. Marketing Intelligence & Planning, 23(4), p. 372-381.
OFEK, E., MULLER, E. Innovation Equity: Assessing and Managing the Monetary Value of New Products and Services. The University of Chicago Press, Chicago, 2016, ISBN-13: 978-0-226-61829-6.
BOHARI, A. M., 2011. Customer Lifetime Value Model in Perspective of Firm and Customer: Practical Issues and Limitation on Prospecting Profitable Customers of Hypermarket Business. International Journal of Business and Management, 2011, 6(8), p. 161-169.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program DSP-ŘEP doktorský 2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
  • Program DSP-ŘEP-KS doktorský 2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Konzultace

10 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor