Detail předmětu
Strategické řízení výroby
FP-SsrvPAk. rok: 2023/2024
Pochopit nové impulsy informačních a komunikačních technologii, které se projeví v zásadních inovacích v oblasti produktů (Internet věcí - IoT), informatiky, procesního řízení, ochrany životního prostředí a tím i ekonomiky inteligentního podniku a výroby produktů. Projekt strategického managementu výroby ve vazbě na strategii podnikatelského subjektu při realizaci požadavků trhu a zákazníků s ohledem na životní cyklus produktu.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Strategický management,
Informační podpora procesů,
Strategický marketing a rozvoj podnikání,
Systémy kvality v podniku,
Projektový a procesní management
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Studenti jsou hodnoceni za zpracování semestrální práce a za ústní zkoušku. Pro udělení zápočtu je povinná účast na seminářích a odevzdání zadané týmové semestrální práce. Absence na povinných seminářích může být nahrazena individuálními konzultacemi s vyučující. Hodnocení semestrální práce je součástí hodnocení celého předmětu a má v celkovém hodnocení předmětu 50% váhu. Zkouška má písemnou a ústní část. Pro úspěšné absolvování je nutné získat minimálně 50 bodů.
Přednášky jsou nepovinné kromě přednášek odborníků z praxe.
Práce týmu na semestrální práci je kontrolována na povinných seminářích a je součástí hodnocení semestrální práce. Absence na povinných seminářích může být nahrazena individuálními konzultacemi s vyučující.
Pro studenty s individuálním studijním plánem jsou všechny přednášky a semináře nepovinné. Pro ukončení předmětu je nutné odevzdat individuální semestrální práci a složit zkoušku.
Učební cíle
Získané znalosti mají studenty naučit myslet, projektovat a realizovat výzvy budoucího časového období v rámci nového ekonomického prostředí, kde podnikání je chápáno jako soubor činností s posláním realizovat úspěšně strategické cíle v následujících oblastech: ekonomické, společenské a environmentální tvz. Tripple Bottom Line (TBL) anebo 3P (profit, people, planet - Elkington, 2004). Zaměření na směry k navýšování přidané hodnoty pro zákazníka, které je vázáno na poskytované služby podnikem, jež se musí stát součástí činností inženýringu, tedy přípravy výroby.
Základní literatura
JUROVÁ, Marie a kol. Výrobní a logistické procesy v podnikání. Praha: Grada Publishing, 2016, 256 s. ISBN 978-80-271-9330-1.
KERBER, Bill. Lean supply chain management essentials: a framework for materials managers. Boca Raton: CRC Press, 2011. ISBN 9781439840825.
KEŘKOVSKÝ, Miloslav a Oldřich VYKYPĚL. Strategické řízení: teorie pro praxi. 2. vyd. Praha: C.H. Beck, 2006, xiv, 206 s. : il., grafy, tab. ISBN 80-7179-453-8.
RASTOGI, M. K. Production and operation management. Bangalore: University science press, 2010, v, 168 s.: grafy, tab. ISBN 978-93-80386-81-2.
STARK, John., 2015, Product lifecycle management. Volume 1, 21st century paradigm for product realisation. Cham: Springer International Publishing xv, 356 :p. ). ISBN 978-3-319-17439-6.
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program MGR-SRP magisterský navazující 2 ročník, zimní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Premise tvorby strategie. Koncepty strategie výroby se zaměřením na výrobní portfolio
2. Typy strategie výrobního a výrobkového systému a návrh implementace do podmínek výrobního procesu
3. Komponenty výrobní strategie z pohledu vývoje pokročilé výrobní technologie průmyslu
4--5.Metodiky řízení životního cyklu produktu - strategie integrované tvorby produktu.
6. Dislokace výroby, uspořádání podmínek výrobního procesu. 7. Zabezpečení provozuschopnosti výrobního systému z pohledu obnovy i údržby – investiční a provozní hodnocení.
7. Realizace projektů výrobního procesu pro zvolenou výrobní strategii.
8.-9. Metody plánování a prognózování výrobního procesu.
10. Rozvrh výroby pro integraci všech etap řízení portfolia ve fázi nových nebo inovovaných výrobků a rozvrhování při přidělování omezených zdrojů k dalšímu typu výrobkové řady.
12. Zabezpečení zdrojů pro výrobní proces formou spolupráce mezi tvůrčí činností, nákupem, výrobou, prodejními činnostmi a službami.
13. Světové standardy Word Class - World Class Manufacturing, Work Class Business.
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
1.Modelování rozvoje výrobních systémů.
2.Modely rozhodování o novém výrobkovém systému.
3. Modelování investičního záměru pro digitální linku
4.Modelování výrobkového systému pro inovovaný typ výrobkové řady.
5.Model aditivní výroby (3D tisk) pro procesy kontroly výroby.
6. Návrh procesních technologií v oblasti automatizované výroby a výroby využívající IT technologie.
Elearning