Detail předmětu
Ekonomie informačních produktů
FIT-EIPAk. rok: 2023/2024
Předmět se zabývá popisem a modelováním ekonomických faktorů (trendy, intelektuální vlastnictví, oborové regulace a struktura informačních odvětví) podmiňujících úspěch nových informačních a komunikačních produktů. Důležitou součástí je rovněž oblast mikroekonomie, jejíž základní principy a teoretická východiska jsou pro optimální řízení ICT produktů stěžejní.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Projekt (14 bodů)
Počítačová cvičení (6 bodů)
Půlsemestrální test (20 bodů)
Závěrečná zkouška (56 bodů)
Půlsemestrální písemná zkouška, individuální úkol, projekt, závěrečná zkouška. Pro získání bodů ze zkoušky je nutné zkoušku vypracovat tak, aby byla hodnocena nejméně 20 body. V opačném případě bude zkouška hodnocena 0 body. Bodovaná účast v počítačových laboratořích. Možnost nahrazení po dohodě s vyučující (např. formou zpracování individuálního úkolu).
Učební cíle
- Schopnost aplikace základních ekonomických principů do dnešní, neustále se měnící a rozvíjející se online ekonomiku.
- Schopnost jasně definovat a formulovat e-commerce jako specifický trh zboží, a také identifikovat základní charakteristiky sféry e-commerce.
- Schopnost identifikace nákladů na produkci informací a tržních struktur pro informační zboží.
- Porozumění zákaznickým strategiím při výběru produktu, zejména ve vztahu k zabezpečení kvalitních podnětů a informací.
- Schopnost aplikace ekonomických nástrojů za účelem kritického zhodnocení možností pro stanovení ceny a verzování informačního zboží, a také výběru vhodných technologií.
- Schopnost rozpoznání toho, která odvětví průmyslu a produktů jsou subjekty k uzavřené a pozitivní zpětné vazbě. Seznámení se s dopady standardů na informační produkty a technologie.
- Kritické zhodnocení efektů a dopadů současných i plánovaných vládních opatření na oblast IS/IT.
Základní literatura
Doporučená literatura
Fiala, P.: Síťová ekonomika. 1. vydání Praha: Professional Publishing, 2008.ISBN 80-86946-69-6. (CS)
Hall, S.: Strategie B2B digitálního marketingu. Lingea, 2022. ISBN 978-80-7508-713-3. (CS)
Hanzelková, A.: Strategické řízení. C.H.Beck-CZ, 2017. EAN: 9788074006371. (CS)
Johns, A.: Pirátství - Boje o duševní vlastnictví od Gutenberga po Gatese. 1. vydání Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7294-711-9. (CS)
Kingsnorth, S.: Strategie digitálního marketingu: Komplexní přístup k budování strategie pro on-line marketing. Lingea, 2022. ISBN: 978-80-7508-714-0. (CS)
Kolektiv autorů: Online marketing. 1. vydání Praha: Computer Press, 2014. ISBN: 978-0-251-41557. (CS)
Kotler, P., Keller, K. L.: Marketing Management. Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4150-5. (CS)
Malý, J.: Oceňování průmyslového vlastnictví: nové přístupy. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2007. 182 s. ISBN 978-80-7179-464-6. (CS)
Souček, I., Fotr, J., Hájek, S. a kol.: Tvorba strategie a strategické plánování - Teorie a praxe. Grada, 2020. ISBN 978-80-271-2499-2. (CS)
Veber, J. a kol.: Management inovací. Management Press, 2016. EAN: EK532410. (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program IT-MGR-2 magisterský navazující
obor MBS , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
obor MPV , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
obor MBI , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
obor MSK , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
obor MMM , 0 ročník, zimní semestr, volitelný - Program MITAI magisterský navazující
specializace NSPE , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace NBIO , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace NSEN , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace NVIZ , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace NGRI , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace NADE , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace NISD , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace NMAT , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace NSEC , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace NISY do 2020/21 , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace NCPS , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace NHPC , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace NNET , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace NMAL , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace NVER , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace NIDE , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace NEMB , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace NISY , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace NEMB do 2021/22 , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
- Úvod - definice základních pojmů - IS/IT, informační zboží atp.
- Informační společnost - hlavní rysy, směry vývoje a trendy
- Informační ekonomika - business oblast a IT
- Informační management a marketing
- Cena IT zboží
- Vytváření různých verzí informačního zboží
- Informace ve vědě, technice a medicíně (STM)
- Copyright, otázky autorských práv
- Uzamčení, náklady přechodu a jak tyto situace poznat
- Sítě, síťová ekonomika a pozitivní zpětná vazba
- Standardy a kompatibilita - kooperace, válka standardů
- Ekonomika standardů v informačních sítích
- Závěrečné shrnutí a zhodnocení základních aspektů oblasti managementu a ekonomie informačních produktů, debata seminárních prací.
Cvičení na počítači
Vyučující / Lektor
Osnova
- Základní seznámení se simulační hrou JA TITAN
- Absolvování jednotlivých hracích kol
- Vyhodnocení úspěšnosti, kritické zhodnocení