Detail předmětu

Etika v podnikání

FAST-TY53Ak. rok: 2023/2024

Vývoj etiky ve filozofii, nové koncepce etiky, etika a morálka, společenské události a etika, vztahy mezi etikou, ekonomií a podnikáním, ekonomický pragmatismus, utilitarismus, liberalismus, úvod do etiky managementu, manažer a etika, strategie firmy a etika, etika ve filozofii firmy, etika ve firemní kultuře, zavedení etiky do podnikání, principy a úskalí její implementace, osobnost manažera, morální stadia vývoje osobnosti, role manažera v rozvoji etiky, příklady aplikace etických principů do podnikání, rozpoznání etiky na bázi etického a neetického jednání, provázanost filozofické etiky s aplikovanou etikou v podnikání, etický auditing firem, argumenty pro zavedení etiky do podnikání.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Ústav společenských věd (SPV)

Vstupní znalosti

Předmět navazuje na znalosti získané ve středoškolském vzdělání v předmětu "Základy společenských věd" nebo "Občanská nauka", proto se k jeho studiu nepožadují žádné další technické a ekonomické znalosti, vítána je znalost základů práva, psychologie, sociologie, filozofie, event. historie, zájem o etická témata, pozorování a poznávání společnosti, propojení etiky s ekonomií, základní penzum z psychologie a sociální psychologie.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Učební cíle

Orientace v předmětu, schopnost aplikovat získané znalosti, vědomosti a dovednosti v profesním i osobním životě.
Znalost etických principů a jejich souvislostí s podnikáním. Pochopení humanizační přeměny firemní kultury, osobnosti manažera i firemní strategie.

Základní literatura

ARZENBACHER, Arno. Úvod do etiky. Praha: Academia. 2001. ISBN 80-200-0953-1. (CS)
LINDR, Jaroslav. Etika v podnikání. M01 Nástin etiky. Brno: FAST, studijní opory. 2007. 48 s. (CS)
LINDR, Jaroslav. Etika v podnikání. M02 Etická firemní strategie. Brno: FAST, studijní opory. 2007. 48 s. (CS)
LINDR, Jaroslav. Etika v podnikání. M03 Implementace etiky. Brno: FAST, studijní opory. 2007. 48 s. (CS)
LUKNIČ, Arnold Steve. Etika - štvrtý rozmer podnikania. Trenčín: SAP. 1994. ISBN 80-85665-30-1. (SK)

Doporučená literatura

BRÁZDOVÁ, D.: Zásady společenského chování. Praha: ROAD, 1991.
KOHOUTEK, R., ŠTĚPANÍK, J.: Psychologie práce a řízení. Brno: Cerm, 1999.
ŠRONĚK, I.: Etika a etiketa v podnikání. Praha: Management Press., 1995.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program N-P-C-A magisterský navazující

    obor ARS , 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    obor ARS , 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    obor ARS , 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do etiky. Význam etiky. Etika a filozofie, vývojový přehled. 2. Koncepce etiky. Tradiční a moderní pojetí. Dějiny etiky. 3. Významné etické směry a osobnosti v historii. Etika v antice a středověku. 4. Novověká etika, soudobé etické směry. Proměny vztahu etiky a podnikání. Pozitivismus, existencialismus, materialismus. 5. Směry v etice: ekonomický pragmatismus, utilitarismus, liberalismus a neoliberalismus. 6. Základní prvky etických teorií. Firemní kultura a identita. Význam etiky pro ekonomické přemýšlení. 7. Vztah mezi etikou, ekonomií a podnikáním. Etika řízení lidí, osobní morálka a hodnoty firmy, eticko-profesní stránky manařera. 8. Etika managementu a podnikání, podstata a význam. Integrace etiky do podnikání. Společenská odpovědnost firem. 9. Manažer a etika - perspektivy a proměny. Morální rozvoj osobnosti manažera. 10. Strategie firmy a etika, etika jako strategie? Začlenění etiky do firemní strategie. 11. Etický kodex. Etický auditing firmy. Příklady etických kodexů. Neetické projevy jednání. 12. Praktické aspekty etiky, etické prvky ve stragegickém plánování. Modernismus a postmodernismus v etice, firemní strategie. 13. Sebezkušenostní cvičení v oblasti etiky a managementu. Eticko-společenský katechismus.

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Vývoj etiky ve filozofii, vztah etiky a ekonomie. 2. Koncepce etiky, tradiční a moderní pojetí. Člověk a etika. 3. Proměny vztahu etiky a podnikání. Pozitivismus, existencialismus, materialismus. Firemní kultura a identita, smysl etiky v managementu. Etika jako čtvrtý rozměr podnikání. 4. Význam etiky, psychologie a sociologie pro ekonomické přemýšlení. Společenská odpovědnost firem. 5. Vztahy mezi etikou, ekonomií a podnikáním. Zhodnocení přínosu etiky v podnikatelském prostředí. 6. Etika managementu a podnikání, podstata a význam. Problém etiky v současnosti. Etika a motivace. 7. Manažer a etika - perspektivy, proměny. Strategie firmy a etika, etika jako strategie? Implementace etiky do podnikání. Etika pracovních vztahů ve firmě. Neetické projevy uvnitř firmy. 8. Filozofické aspekty etiky, filozofie podnikání v současnosti. Transformace etiky do podnikání. 9. Modernismus a postmodernismus v etice, firemní strategie. Mravní kultura současného podnikatele. 10. Prezentace studentských projektů z oblasti aplikace etiky v praxi. 11. Prezentace studentských projektů z oblasti aplikace etiky v praxi. 12. Prezentace studentských projektů z oblasti aplikace etiky v praxi. 13. Prezentace studentských projektů z oblasti aplikace etiky v praxi.