Detail předmětu

Inženýrská pedagogika

FAST-TY52Ak. rok: 2023/2024

Inženýrská pedagogika, obecná didaktika, oborová a předmětová didaktika, kurikulum, klíčové kompetence, rámcový vzdělávací program, interakce a komunikace v edukačním prostředí, vyučovací metody, aktivizační metody, cíle výuky, didaktické zásady, organizační formy vyučování, didaktické prostředky, literatura s didaktickou funkcí, příprava učitele na výuku, pedagogická diagnostika, didaktické testy, analýza a tvorba učebnic, výzkum v edukačních vědách, řízení ve školství.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Ústav společenských věd (SPV)

Vstupní znalosti

Obecný přehled o inženýrské pedagogice a didaktice, dovednost komunikace v edukačním prostředí a na veřejnosti, zvládání trémy, odpozorování některých edukačních metod od učitelů, popis hlavních didaktických zásad, znalost organizačních forem výuky, schopnost zpracovat si přípravu k veřejnému vystoupení, schopnost provádět jednodušší průzkumy v edukačním prostředí a jejich zpracování, snaha poznávat edukační realitu.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Učební cíle

Orientace v teoretických pedagogických a didaktických pojmech, procesech a směrech potřebných pro techniky oreintované na oblast školství. Seznámení se základy učitelské profese. Vhodné pro studenty, kteří v budoucnu uvažují o učitelské dráze, event. chtějí externě vyučovat na odborných školách.
Znalost didaktických principů ve výuce odborných předmětů. Teoretický vhled do problematiky realizace vyučovacího procesu v odborných technických předmětech na středních školách.

Základní literatura

DRAHOVZAL, Josef, KILIÁN, Oldřich a Rudolf KOHOUTEK. Didaktika odborných předmětů. Brno: CERM, 1997. (CS)
MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. Brno: PdF (skripta), 1997. (CS)
LINDR, Jaroslav. Inženýrská pedagogika. M02 Didaktika. Brno: FAST, studijní opory. 2007. 48 s. (CS)
LINDR, Jaroslav. Inženýrská pedagogika. M03 Moderní pedagogika. Brno: FAST, studijní opory. 2007. 48 s. (CS)
SKALKOVÁ, J.: Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999. (CS)

Doporučená literatura

GALTON, M. (ed.): Curriculum Change. Leicester University Press, 1980.
CHRÁSKA, M.: Didaktické testy: příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999.
CHRÁSKA, M.: Statistika pro pedagogy. Olomouc: UP (skriptum), 1990.
OURODA, S.: Oborová didaktika. Brno: MZLU, 2001.
PELIKÁN, J.: Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program N-P-C-A magisterský navazující

    obor ARS , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    obor ARS , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    obor ARS , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do inženýrské pedagogiky a její vztah k oborové didaktice. Souvislost s ostatními vědními disciplínami. 2. Didaktika obecná, oborová a didaktiky předmětové. Dějiny pedagogiky. 3. Kurikulum a jeho význam pro pedagogiku. Moderní realizace kurikula v pedagogické praxi. 4. Vyučovací proces a jeho zákonitosti. Didaktické principy a zásady. Výběr učiva a jeho strukturace. 5. Vyučovací hodiny. Fáze výuky. Typy výuky. Didaktické modely. 6. Vyučovací metody - přehled a klasifikace. Aktivizační metody výuky. 7. Didaktické prostředky. Organizační formy výuky. Přehled a klasifikace. Charakteristika vybraných forem a prostředků. Moderní didaktická technika. 8. Příprava učitele na jeho působení. Řízení školství. Školský management. 9. Pedagogická diagnostika, pedagogická evaluace. Didaktické testy, tvorba a požadavky. 10. Literatura s didaktickou funkcí. Učební texty, jejich analýza a hodnocení, optimalizace. 11. Osobnost edukátora. Teorie učitelské profese. Profesiogram učitele odborných předmětů. 12. Antropogenní činitelé výuky. Tradiční a alternativní školství. 13. Specifika vyučovacího procesu v odborných předmětech.

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Význam obecné i aplikované pedagogiky pro školství. Členění pedagogiky. 2. Fáze výuky, teoretický přehled a náznak aplikace pro pedagogický výstup. 3. Příprava na pedagogický výstup, struktura vyučovací hodiny, rozvoj klíčových kompetencí, časové plánování výuky. 4. Aktivizační metody ve výuce, prokreativní a antikreativní faktory ve výuce. 5. Organizační formy výuky, didaktické prostředky vhodné pro výuku. 6. Samostatné pedagogicko-didaktické výstupy studentů, imitace vedení středoškolské výuky, rozbor chyb a nedostatků. 7. Samostatné pedagogicko-didaktické výstupy studentů, imitace vedení středoškolské výuky, rozbor chyb a nedostatků. 8. Samostatné pedagogicko-didaktické výstupy studentů, imitace vedení středoškolské výuky, rozbor chyb a nedostatků. 9. Samostatné pedagogicko-didaktické výstupy studentů, imitace vedení středoškolské výuky, rozbor chyb a nedostatků. 10. Pedagogika v odborných předmětech. Specifika a zvláštnosti výuky odborných technických předmětů. 11. Učitel odborných předmětů. Odborné a metodické požadavky kladené na vyučujícího. Profesiogram. 12. Praktická výuka, nácvik předvádění pokusů před studenty. 13. Praktická výuka, nácvik předvádění pokusů před studenty.