Detail předmětu

Moderní techniky programování

FAST-NUB020Ak. rok: 2023/2024

Tvorba programů a aplikací v prostředí Microsoft Visual Basic a VBA.
Základní algoritmy, strukturované programování, objektově orientované programování, aplikační knihovny objektů a jejich využití, řešení inženýrských úloh.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Ústav automatizace inženýrských úloh a informatiky (AIU)

Vstupní znalosti

Znalost algoritmizace a programování v jazyce VBA, základní znalost technické angličtiny.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Učební cíle

Předmět naučí strukturovanému návrhu programů, zabývá se událostmi řízenému programování a základními komponentami programovacího jazyka Visual Basic. Předmět je koncipován tak, aby seznámil studenty s pokročilejšími konstrukcemi a prvky programovacího jazyka s orientací na řešení inženýrských úloh. Studenti budou navrhovat a psát programy v jazyce Visual Basic.


Vytváření programů v jazyce Visual Basic s využitím moderních technik událostmi řízeného programování, komponentních technologií a objektového programování

Základní literatura

Král, M. 2012. Excel VBA - Výukový kurz, Computer Press, Brno, ISBN 978-80-251-2358-4 (CS)
Macur, J., Menšík, M., Apeltauer, T.  Algoritmizace a programování v inženýrských úlohách. Elektronické učební texty FAST VUT, 2017, Brno. (CS)
Macur, J., Menšík, M. Objektově orientované programování a aplikační modely. Elektronické učební texty FAST VUT, 2017, Brno (CS)
Macur, J. Řešené inženýrské úlohy v prostředí VBA. Elektronické učební texty FAST VUT, 2017, Brno (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program NPC-GK magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Model počítače z hlediska programátora. Vývojové prostředí jazyka.
  2. Proměnné, reprezetace datových typů, konstanty, přiřazovací příkaz.
  3. Příkazy pro řízení běhu, podmíněné příkazy a cykly.
  4. Funkce a procedury (volání funkcí, volání procedur, parametry a argumenty, veřejné a privátní procedury).
  5. Lokální a globální proměnné, spolupráce procesů.
  6. Vestavěné prvky jazyka pro vstupy a výstupy. Formátování výstupu.
  7. Práce se strukturovanou proměnnou. Vícedimenzionální struktury, algoritmy vyhledávání a třídění.
  8. Strukturované a objektově orientované programování.
  9. Aplikační knihovny objektů. Práce se soubory a datovými modely kancelářských aplikací.
  10. Algoritmy numerických metod. Počáteční úloha, simulační algoritmy.
  11. Příklady řešení inženýrských úloh. Statistické a optimalizační problémy
  12. Příklady řešení inženýrských úloh. Řešení a simulace mechanické úlohy.

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Vývojové prostředí, první program, překlad a spuštění programu. 2. Vstup a výstup v programu, použití jednoduchých funkcí, program pro řešení algebraických rovnic. 3. Rozhodovací struktury, jednoduchý cyklus, program pro součet nekonečné řady. 4. Uživatelské funkce a procedury, vlastní program pro výpočet transcendentní funkce. 5. Prostředí tabulkového kalkulátoru pro formátovaný vstup a výstup dat. Programy pro generování dat v tabulkách. 6. Strukturované proměnné, programy pro maticové operace a statistické výpočty. 7. Využití objektové knihovny MS pro tvorbu grafu, program pro řešení počáteční úlohy. 8. Algoritmy pro simulaci a animaci, program simulace a vizualizace vývoje nelineárního systému. 9. Důležité objekty knihovny MS Excel, program pro automatizované řešení komplexní inženýrské úlohy. 10. Objektová knihovna v prostředí MS Word, programy pro automatizované zpracování dokumentu. 11. Knihovna pro práci se systémem souborů, programy automatizovaného zpracování a konverze dat. 12. Programy pro řešení úlohy velkých deformací z oblasti nelineární mechaniky kontinua. 13. Testování dovedností – samostatné tvorby a ladění programu.