Detail předmětu

Informační technologie

FAST-MU002Ak. rok: 2023/2024

Základní postupy při zpracování velkého objemu dat prostřednictvím automatizovaných funkcí, maker a skriptovacích nástrojů v MS Excel. Využití těchto nástrojů při řešení jednoduchých úloh z obecných oblastí stavebního inženýrství. Předmět navazuje na základní kurz Informatika.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Ústav automatizace inženýrských úloh a informatiky (AIU)

Vstupní znalosti

Základní znalosti MS Excel, mírně pokročilá znalost angličtiny.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Učební cíle

Získat celkovou orientaci v oblasti informačních technologií a možnostech jejich využití při řízení podniku. Seznámit se se základními nástroji systémové analýzy. Získat dovednosti a schopnost modelování reality při výstavbě informačního systému.
Schopnost automatického zpracování dat, použití maker a skriptování inženýrských výpočtů v prostředí MS Excel.

Základní literatura

Robin A. Reynolds-Haertle, OOP - Objektově orientované programování - Visual Basic .NET, Visual C# .NET - Krok za krokem, 2002, Microsoft Corporation (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B-P-C-MI (N) bakalářský

    obor MI , 1 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Prostředí pro vývoj VBA aplikací - víc než editor. 2. Základní datové typy. Jak s nimi pracovat. Proměnná vs. excelovská buňka. 3. Jak ovlivnit zpracování příkazů. Řešení podmínek a opakovaného provádění příkazů. 4. Od skalárních proměnných k polím. Indexy, vektory, matice. 5. Co je to makro? Generátor makra v MS Office. 6. Sestavení vlastních vzorců aneb vlastní funkce. 7. Vizuální návrh uživatelského rozhraní aplikace. 8. Návrh formulářů a obsluha událostí. 9. Proč vznikly třídy a objekty. Definice jednoduché třídy a objektu ve VBA. 10. Jak pracovat s dokumenty MS Office. 11. Co je to objektový model. 12. Příklad řešení optimalizační úlohy. 13. Příklad řešení mechanické úlohy.

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Používáme makro jako zjednodušení práce v tabulkovém procesoru. 2. Proměnná a konstanta, přiřazujeme hodnoty do paměti. 3. Metody a atributy. Učíme se první automatické kroky. 4. Načítáme hodnoty z tabulky a zapisujeme do tabulky výsledky. 5. Kontrolujeme běh našeho makra pomocí podmínky. 6. Odemkneme výkon našeho počítače pomocí cyklu. 7. Pokračujeme s cykly v dalších úlohách. 8. Ladíme chyby v návrhu našeho makra. 9. Skriptujeme výpočet numerické řady a hledáme její součet. 10. Skriptujeme práci s textem a jeho analýzu. 11. Skriptujeme numerické metody řešení rovnic. 12. Skriptujeme statistické a optimalizační problémy. 13. Skriptujeme řešení mechanické úlohy.