Detail předmětu

Interaktivní grafické systémy

FAST-BEA005Ak. rok: 2023/2024

Popis programu MicroStation, prvky a jejich atributy. Pracovní prostředí, práce s pohledy a vrstvami. Zadávání příkazů, založení a nastavení nového výkresu - pracovní jednotky a mřížka. Kreslení základních prvků - liniových a plošných. Výběrové režimy - výběr dle atributů a pomocí ohrady. Změna atributů prvku. Manipulace a modifikace prvků. Texty a textové styly. Práce s knihovnami buněk, tvorba a vkládání buněk. Kótování a kótovací styly. Vektorové a rastrové referenční výkresy. Šrafování a vyplňování vzorem. Měření. Práce s MDL nadstavbami MGEO a GROMA. Atributové a topologické kontroly výkresu. Webové mapové služby.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Ústav geodézie (GED)

Vstupní znalosti

Základní znalosti práce na počítači pro orientaci v adresářových strukturách, vyhledávání souborů, vytváření adresářů, kopírování a mazání souborů, přípona souboru.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Odevzdání zadaných souborů ve formátu DGN.


Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Učební cíle

Zvládnout grafický systém MicroStation V8 na úrovni znalých uživatelů.


Schopnost vytvořit kresbu v prostředí MicroStation pro geodetické aplikace.

Základní literatura

Online nápověda v programu Microstation Connect - verze v češtině (CS)
Sýkora, P.: MicroStation V8, Computer Press, a.s., Brno 2007, ISBN 978-80-251-1523-7 (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BPC-GK bakalářský 1 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení

39 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1) Popis programu MicroStation, prvky a jejich atributy. Pracovní prostředí, práce s pohledy a vrstvami. Vektorové referenční výkresy.

2) Zadávání příkazů, založení a nastavení nového výkresu - pracovní jednotky a mřížka.

3) Kreslení základních prvků - liniových a plošných. Rastrové referenční výkresy. Měření.

4) Výběrové režimy - výběr dle atributů a pomocí ohrady. Změna atributů prvku. Manipulace a modifikace prvků.

5) Kreslení křivek. Texty a textové styly. Měřítko anotací.

6) Práce s knihovnami buněk. Šrafování a vyplňování vzorem. Práce s MDL nadstavbou GROMA.

7) Tvorba buněk a vkládání buněk.

8) Kótování a kótovací styly.

9) Tvorba šablon.

10) Modely a tiskové archy.

11) Atributové a topologické kontroly výkresu. Webové mapové služby.

 12) Zápočtový test. Kontrola příkladů k zápočtu.