Detail předmětu

Design for Social Change 1

FaVU-4DfSCh-1Ak. rok: 2023/2024

Předmět je zaměřen na navrhování pro veřejnou správu a neziskový sektor za účelem pozitivní sociální změny při řešení komplexních problémů současnosti. V předmětu budou reflektovány základní principy designového myšlení, designu zaměřeného na člověka a teorie změny v kontextu veřejné správy a neziskového sektoru. Účastníci kurzu se naučí, jak tyto principy aplikovat při identifikaci uživatelských potřeb a vývoji služeb a produktů, které podporují společenskou změnu.

Důraz bude kladen na osvojení si principů řízení interdisciplinární týmové práce tak, aby byly využity silné stránky každé*ho členky*a týmu.

  

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Zájem o design se společensky prospěšnými cíli, který není primárně orientován na dosahování zisku, a týmovou, interdisciplinární praxi.

  

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Pro udělení zápočtu jsou stanoveny následující podmínky:

  • docházka
  • aktivní účast v seminární části předmětu.

Studujícím bude po ukončení předmětu uděleno slovní formativní hodnocení.

  

Výuka probíhá v prostorách pracovny CAV (č. 334, U2, FaVU) ve čtyřhodinových blocích 1x za 14 dnů. Povolená je 1 absence.

  

Učební cíle

Cílem předmětu je vybavit studující znalostmi pro uchopení komplexních problémů v procesu navrhování veřejných služeb a služeb pro neziskový sektor s pozitivním dopadem na společnost.

  

Studující se orientují v aktuálních podobách designérské praxe ve státní správě a v neziskovém sektoru, které cílí na společenskou změnu.

Studující mají základní vědomosti o designovém myšlení, principech designu zaměřeného na člověka a o teorii změny.

Studující chápou vztah designu a aktivismu v praxi „bez zadavatele“.

Studující mají přehled o různých způsobech organizace týmové práce.

Studující si v týmu vyzkouší uchopení komplexního společenského problému.

  

Základní literatura

Irwin, T. 2015. Transition Design: A Proposal for a New Area of Design Practice, Study, and Research. Design and Culture, 7(2), 229–246. https://doi.org/10.1080/17547075.2015.1051829 (EN)
Manzini, Ezio. 2015. Design When Everybody Designs: An Introduction to Design for Social Innovation. Cambridge, MA: MIT Press. (EN)
Sevaldson, Birger. GIGA-Mapping: Visualisation for Complexity and Systems Thinking in Design, 2011. https://doi.org/10.21606/nordes.2011.015. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program FAAD magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný oborový

Typ (způsob) výuky

 

Seminář

10 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Přednáška

8 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Designér jako hybatel společenské změny a sociálních inovací. Reflexe solucionismu HCD (designu zaměřeného na člověka). Design a aktivismus (design „bez zadavatele“).

2. Designér ve státní správě a v neziskovém sektoru.

3. Design pro společenskou změnu jako týmová praxe. Interdisciplinarita.

4. Způsoby organizace týmové praxe (horizontální struktura týmu, agilní vedení, R&D management). Identifikace rolí v týmu pro designéry a zástupce partnerských organizací. Rozdělení studujících do týmů.

5. Komplexní problémy současnosti (wicked problems). Ideace společenských problémů ve studentských skupinách.

6. Mapování aktérů relevantních pro daný problém ve studentských skupinách.

  

Cvičení

6 hod., povinná

Vyučující / Lektor