Detail předmětu

Sociální vědy a architektura

FA-SOC-TAk. rok: 2024/2025

Kurz bude nabízet blokovou výuku zaměřenou na vybrané aspekty prostoru a architektury. Přednášky budou zaměřeny na obecný úvod do problematiky prostoru a architektury v sociálních vědách, na sociálně-vědnou analýzu role urbánního plánování v moderní společnosti, na prostorovou zkušenost rozmanitých sociálních skupin a možnosti využití dostupných dat v rámci urbanistické a architektonické práce.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

1

Zajišťuje ústav

Ústav urbanismu (UU)

Učební cíle

Cílem předmětu je seznámit studující se základními znalostmi, které budou moci aktivně využívat při své architektonické a urbanistické praxi tak, aby byli schopni uvažovat kriticky o důsledcích své práce a současně kreativně předcházet možným formám znevýhodnění, které prostor může klást před své uživatele.
– Studenti si osvojí základy sociálně-vědného přístupu k problému prostoru a architektury.
– Studenti budou schopni kriticky přemýšlet o vlastní navrhovací praxi.
– Studenti budou schopni dohledat relevantní data jako podklady k přípravě projektů.
– Studenti budou schopni posoudit relevanci zdrojů.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Ukončení kurzu: online test z obsahu lekcí a povinné literatury.

Známka z kurzu bude stanovena na základě výsledků z elektronického domácího testu s 20 uzavřenými otázkami prostřednictvím MOODLE e-learningu založenými na obsahu přednášek a povinné literatury. Celkový počet bodů je 100, minimální počet bodů pro absolvování kurzu je 60.

Základní literatura

Ferenčuhová, S. 2013. Sociologie města 20. a 21. století. Kapitola 2: “Evropské kořeny akademické sociologie města a urbánní teorie.” SLON, s. 44–68 (CS)
Harding, A., Blokland, T. 2014. "Spatial Expressions of Intra-urban Inequalities." In: Urban Theory. A Critical Introduction to Power, Cities and Urbanism in the 21st Century. London: Sage, s. 120–170. (EN)
Kalibová, K. (2009). Demografie (nejen) pro demografy. Praha: SLON, kapitola Svět očima demografie (s. 104-117) (CS)
Osman, R., & Porkertová, H. (2022). The social stone: a story of transformation fromableist to accessible topology. Social & Cultural Geography, 1-18 (EN)
Pospíšilová, L., Novák, J. (2016): Mobile Phone Location Data: New Challenges for Geodemographic Research. Demografie 58(4), 320–337 (EN)
Till, Jeremy. 2005. „The Negotiation of Hope". In Architecture and Participation, editoval Peter Blundell-Jones, Doina Petrescu, a Jeremy Till, 19–41 (EN)

Elearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B_A+U bakalářský

    specializace --- (do 2022) , 4 ročník, zimní semestr, povinný