Detail předmětu

Teorie architektury 3

FA-TA3-TEAk. rok: 2024/2025

Obsah předmětu navazuje na předměty teorie architektury 1 a 2 s cílem pokračovat v prohlubování povědomí o širokém záběru diskurzu teorie architektury. Přibližuje ji přitom jako disciplínu, která se nejen různým způsobem praxe dotýká, ale bez které se dobrá architektonická praxe neobejde. Důraz je kladen na porozumění teoretickým textům a přes vlastní proces psaní se posiluje schopnost vstupovat se čteným textem do dialogu a formovat si nejen odborný názor, ale také identifikovat vlastní teoretické inklinace. Přes vybrané texty jsou studenti seznamováni s různými tématy - od aktuálních kulturních, společenských či environmentálních po "věčná" témata estetiky, nebo individuálních autorských přístupů -, které sice nemusí poskytovat přímý návod v procesu navrhování architektonického objektu nebo urbanistického řešení, ale rozšiřují úhel pohledu, kterým je architekt schopen přistoupit k otázkám, které oblast architektury kontinuálně předkládá.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

2

Učební cíle

Cílem předmětu je rozvíjet přemýšlení o architektuře prostřednictvím teoretických textů. V rovinách, které se týkají jednak samotné tvorby architektury a všem co s ní souvisí, ale také toho, jak architektura zpětně ovlivňuje lidi a prostředí. Jedná se o témata přesahující běžné technické nebo praktické aspekty, které se však často zásadně podepisují na kvalitě architektury. Absolvování předmětu studentům přináší možnost nejen zvýšit porozumění náročnějším textům z oblasti teorie architektury tím, že na ně reagují vlastním psaním a diskusí, ale také zlepšit schopnost kriticky přemýšlet vlastní tvorbu a formulovat ideje na kterých staví.
  • Student získá jasnou představu o povaze teoretického textu a významu, který hraje roli i pro praktikujícího architekta.
  • Student bude umět nejen rozlišit různá ideová východiska, identifikovat jejich přítomnost v konkrétním návrhu, ale také zhodnotit jejich relevanci i ve vztahu k vlastní práci/vlastnímu přemýšlení.
  • Student dokáže přes psaní eseje vést s čteným textem dialog a bude připraven reagovat na různá témata.
  • Posílí se studentova všeobecná kompetentnost vyjadřovat se k důležitým společenským/kulturním/environmentálním otázkám a ochota o nich diskutovat.
  • V neposledním řadě bude student umět kriticky zhodnotit kvality nebo nedostatky vlastního přemýšlení a tím i dospět k lepším výsledkům své práce.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Hodnocení zápočtem. Požaduje se odevzdání závěrečné eseje a její průběžné konzultování/diskutování minimálně jednou během semestru.
Účast a aktivní participace na hodinách. Konzultace rozpracovaného textu eseje. Neúčast je třeba nahradit samostudiem. V případě omluvy lze se souhlasem vedoucího práce nahradit osobní účast v prezenční výuce online účastí ve výuce.

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

EISENMAN, P., KOOLHAAS, R., KIPNIS, J. SOMOL, R., STEELE, B. Supercritical. AA Publications, 2007. ISBN: 978-1902902517. (EN)
KAHN, L. I., MERRILL, Michael. The importance of a drawing. Lars Müller Publishers, 2021. ISBN: 978-3037786444. (EN)
KAHN, L. I. Silence and Light. Park Books, 2013. ISBN: 978-3906027180. (EN)
SCOTT BROWN, D. Having words. AA Publications, 2009. ISBN: 978-1902902708. (EN)
SOLA-MORALES, I. de. Differences: Topographies of Contemporary Architecture. Writing Architecture, 1996. ISBN: 978-0262540858. (EN)
VENTURI, Robert. Complexity and Contradiction in Architecture. NY: The Museum of Modern Art, 1977. ISBN: 978-0870702822. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BE_A+U bakalářský 2 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Seminář

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor