Detail předmětu
Tvorba krajiny
FA-TVK-TAk. rok: 2024/2025
Přednášky a semináře na základě poznatků z bakalářského studia – nástrojů tvorby krajiny – vysvětlují základní metody tvorby krajiny na různých úrovních podrobnosti a v souvislostech vývojových kontinuit našich krajin, návrhy se procvičují v seminářích. Náplní seminářů je ověření poznatků na izolovaném, svébytném krajinném území v kontextu udržitelného rozvoje.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
2
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Základy ekologie, urbanismu a územního plánování, navrhování technické infrastruktury (doprava, inž. sítě)
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Zkouška je udělována na základě absolvování závěrečných testů. Vzhledem k tomu, že subskripta obsahují základní informace a grafický doprovod, na něž příslušná přednáška navazuje, doporučuje se seznámení s tématem předem. Ke zkoušce bude student připuštěn pouze po odevzdání seminární práce, její hodnocení se z ⅓ podílí na celkovém hodnocení předmětu.
Přednášky jsou dobrovolné, jejich základní obsah je glosován formou subskript dostupných na sdíleném disku, kde je po celý semestr k dispozici. Ze seminářů jsou povinné dva poslední. Nezbytné je zpracování seminárních prací.
V případě omluvy lze se souhlasem garanta předmětu nahradit osobní účast v prezenční výuce online účastí ve výuce.
Přednášky jsou dobrovolné, jejich základní obsah je glosován formou subskript dostupných na sdíleném disku, kde je po celý semestr k dispozici. Ze seminářů jsou povinné dva poslední. Nezbytné je zpracování seminárních prací.
V případě omluvy lze se souhlasem garanta předmětu nahradit osobní účast v prezenční výuce online účastí ve výuce.
Učební cíle
Naučit posluchače vnímat rurální krajinu v jejích zákonitostech a historických souvislostech, určovat její dochované hodnoty a v těchto kontextech regulovat i architektonickou tvorbu.
– Studenti budou schopni nalézat souvislosti okolí pro kontextuální koncepce architektury (SWOT analýzy)
– Studetni se naučí zvládnout kompozici krajinných celků
– Studenti budou schopni hodnotit, chránit a dotvářet rázovitost našich krajin
– Studenti lépe pochopí vlivy přírodních rámců na utváření měst
– Studenti získají schopnost vést multidisciplinární týmy při krajinných projektech
– Studenti budou schopni nalézat souvislosti okolí pro kontextuální koncepce architektury (SWOT analýzy)
– Studetni se naučí zvládnout kompozici krajinných celků
– Studenti budou schopni hodnotit, chránit a dotvářet rázovitost našich krajin
– Studenti lépe pochopí vlivy přírodních rámců na utváření měst
– Studenti získají schopnost vést multidisciplinární týmy při krajinných projektech
Prerekvizity a korekvizity
- doporučená prerekvizita
Základy geoekologie
Základní literatura
Dohnal T. a kol.: Krajina Národního parku Šumava, Státní fond životního prostředí, Vimperk, 2011 (CS)
LÖW, J., MÍCHAL, I. (2003): Krajinný ráz. Lesnická práce. Písek. (CS)
LÖW, J. (2011): Katalog znaků pro architekty. FA VUT Brno (CS)
Miklós L., Růžička M., Landscape - eccological planning in the process of territorial planing, Ekológia ČSSR 1, 1982 (CS)
VALENA Tomáš (1994): Vztahy – O vazbě k místu v architektuře. Nakladatelství Zlatý řez. Praha (CS)
LÖW, J., MÍCHAL, I. (2003): Krajinný ráz. Lesnická práce. Písek. (CS)
LÖW, J. (2011): Katalog znaků pro architekty. FA VUT Brno (CS)
Miklós L., Růžička M., Landscape - eccological planning in the process of territorial planing, Ekológia ČSSR 1, 1982 (CS)
VALENA Tomáš (1994): Vztahy – O vazbě k místu v architektuře. Nakladatelství Zlatý řez. Praha (CS)
Doporučená literatura
Gojda M., 2000: Archeologie krajiny. Academia Praha. (CS)
KOPEČEK P. et al. (2015): Projevy křesťanské liturgie v kulturní krajině. Mendlova universita Brno (CS)
Le Goff J. (ed.), 1999: Středověký člověk a jeho svět. Vyšehrad Praha. (CS)
Moldan B., 1993: Rizika změny klimatu a strategie jeho snížení. Národní klimatický program ČR, sv. 10. ČHMÚ Praha. (CS)
Nožička J., 1957: Přehled vývoje našich lesů. SZN Praha. (CS)
VOREL I., Bukáček R., Matějka P., Culek M., Sklenička P. (2003): Metodika posouzení vlivu navrhované stavby, činnosti nebo změny využití území na krajinný ráz. Nakladatelství Naděžda Skleničková (CS)
Zachování krajinného rázu NP a CHKO Šumava - manuály, LÖW & spol., Brno, 2009, http://zkr.npsumava.cz/ (CS)
KOPEČEK P. et al. (2015): Projevy křesťanské liturgie v kulturní krajině. Mendlova universita Brno (CS)
Le Goff J. (ed.), 1999: Středověký člověk a jeho svět. Vyšehrad Praha. (CS)
Moldan B., 1993: Rizika změny klimatu a strategie jeho snížení. Národní klimatický program ČR, sv. 10. ČHMÚ Praha. (CS)
Nožička J., 1957: Přehled vývoje našich lesů. SZN Praha. (CS)
VOREL I., Bukáček R., Matějka P., Culek M., Sklenička P. (2003): Metodika posouzení vlivu navrhované stavby, činnosti nebo změny využití území na krajinný ráz. Nakladatelství Naděžda Skleničková (CS)
Zachování krajinného rázu NP a CHKO Šumava - manuály, LÖW & spol., Brno, 2009, http://zkr.npsumava.cz/ (CS)
Elearning
eLearning: aktuální otevřený kurz
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program N_A+U magisterský navazující 1 ročník, letní semestr, povinný
specializace --- (do 2022) , 1 ročník, letní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Elearning
eLearning: aktuální otevřený kurz