Detail předmětu
Alternativní pohony a akumulace energie
FSI-QAPAk. rok: 2024/2025
Metody zvyšování účinnosti spalovacích motorů. Vodíkový motor, motory s krouživým pístem, Stirlingovy motory, , elektrické pohony, hybridní pohony, palivové články, elektrické akumulátory, tlakové akumulátory, tepelný akumulátor, rekuperace energie mařené při brzdění vozidla.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Znalosti na úrovni předmětu Teorie tranformace energie pohonné jednotky.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Zápočet je podmíněn aktivní účastí ve cvičeních, vypracováním projektu.
Výuka ve cvičeních je povinná, kontrolu účasti provádí vyučující. Forma nahrazení výuky zameškané z vážných důvodů a ve zcela vyjímečných případech je řešena individuálně s garantem předmětu.
Učební cíle
Cílem předmětu je v návaznosti na předměty týkajících se pohonných jednotek poskytnout studentům přehled o alternativních pohonných jednotkách a moderních způsobech zvyšování výkonu, hospodárnosti a ekologických parametrů pohonů.
Předávané poznatky rozšiřují specializovaný obzor vědomostí absolventa a rozšiřují jeho možnosti uplatnění.
Základní literatura
Poulton M. L.: Alternative engines for road vehicles
Uživatelská dokumentace programu GT Suite (EN)
Stone, R.: Introduction to internal combustion engines
Doporučená literatura
PISTOIA, G. Electric and hybrid vehicles: power sources, models, sustainability, infrastructure and the market. 1. Boston: Elsevier, [2010]. ISBN 978-0-444-53565-8. (EN)
Stone, R.: Introduction to internal combustion engines
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Cvičení s počítačovou podporou
Vyučující / Lektor
Osnova
- Alternativní cykly, Stirling, Atkinson, Muller, Ericsson
- Hybridní pohony, spolupráce spalovacího a elektrického pohonu
- Elektrické pohony
- Plynové motory
- Vodíkové pohony
- Motory s krouživým pístem
- Stirlingovy motory
- Palivové články
- Akumulace energie
- Rekuperace energie
- Optimální řízení pohonů
- Baterie
- Úspory energie, zvyšování účinnosti
Elearning