Detail předmětu

Programování pro Windows

FSI-VPWAk. rok: 2024/2025

Událostmi řízené programování, použití Windows API, objekty jádra, procesy a toky, synchronizační objekty, virtuální paměťový prostor, okna, dialogová okénka, ovládací prvky, prostředky (zdroje), grafické rozhraní, fonty, palety, tiskový výstup, registr, inicializační soubory.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

Garant předmětu

Vstupní znalosti

Schopnost programovat v jazycích C, C++ nebo Pascal.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Zápočet: Fungující aplikace pro Windows.
Zkouška: Ověření znalostí základů programování pro Windows,
diskuse nad vypracovanou aplikací.
Účást na přednáškách je doporučená, na cvičeních povinná. Výuka probíhá podle týdenního rozvrhu. Způsob náhrady zameškaných cvičení je plně v kompetenci vyučujícího.

Učební cíle

Seznámení se základy programování pro Windows, událostmi řízeného
programování, použití API.
Tvorba středně složitých aplikací pro Windows.

Základní literatura

Richter J.: Advanced Windows, Microsoft Press, 1997 (EN)
Simon R.J., Gouker M., Barnes B.C.: Win 32 API - průvodce vývojáře, Unis publishing, 1997 (CS)

Doporučená literatura

Petzold C.: Programování ve Windows, Computer Press, 1999 (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program N-MAI-P magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
  • Program N-AIŘ-P magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Okno, systém zpráv.
2. GDI, kontext zařízení, kreslení, mapovací režimy, posuvníky.
3. Klávesnice, myš, časovač.
4. Dceřiné ovládací prvky.
5. Zdroje: ikony, kurzory, znakové řetězce, nabídky, klávesové zkratky.
6. Dialogová okna.
7. Tikárna, bitové mapy.
8. Správce palet, písma.
9. Objekty jádra, procesy a toky, synchronizace.
10. Paměťová architektura Win32, výměna dat mezi procesy.
11. Registr.

Cvičení s počítačovou podporou

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Seznámení s ovládáním Borland Delphi a Visual C++
2.-12. Ukázkové aplikace, programování zápočtové aplikace.
13. Zápočty.