Detail předmětu
Multimédia a technologie
FSI-YMTAk. rok: 2024/2025
Předmět je zaměřen na zvládnutí aplikací a pracovních postupů pro tvorbu a zpracování multimediálního obsahu – animované 2D a 3D grafiky se zvukem pro produkční použití.
Důraz je kladen na propojení technické stránky s požadavkem vyjádření daného záměru v kontextu zpracovávaného zadání.
Předmět přispívá ke zlepšení technické úrovně studentských prací a zvyšuje profesní kompetence studentů na trhu práce.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Dále je vyžadována znalost práce s 2D rastrovou a vektorovou grafikou (např. v balících Adobe nebo Corel) a 3D grafikou (modelování a vizualizace), orientace v procesu digitálního zpracování grafiky a základní přehled o digitálních datových formátech a standardech používaných v počítačové grafice.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Všechny praktické úkoly a závěrečný projekt budou odevzdány elektronicky ve zdrojových souborech a výstupních formátech dle zadaných požadavků.
Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Přednášky: účast je doporučená.
Cvičení: účast je povinná a kontrolovaná vyučujícím, povolují se maximálně dvě absence, které neosvobozují od znalostí probírané látky a odevzdání zadaných úkolů. V případě dlouhodobé nepřítomnosti je náhrada zameškané výuky v kompetenci garanta předmětu.
Učební cíle
Absolventi se budou schopni orientovat v oblasti multimediální tvorby, vytvářet animace pro účely prezentace produktů s přesahem do reklamní tvorby a publikování na webu.
Student získá:
- orientaci v současných technologiích používaných pro publikování multimediálního obsahu,
- schopnost připravit a zpracovat komplexní 3D animaci produktu,
- schopnost vytvořit animovanou kompozici z různých typů grafických podkladů,
- schopnost střihu videa a práce s ozvučením,
- základní znalosti v oblasti publikování multimediálního obsahu na web.
Základní literatura
MICHÁLEK, Martin. Vzhůru do (responzivního) webdesignu. Verze 1.1. Praha: vlastním nákladem autora, 2017. ISBN 978-80-88253-00-6. (CS)
SOCHOR, Jiří, Jiří ŽÁRA a Bedřich BENEŠ. Algoritmy počítačové grafiky. Dot. 1. vyd. Praha: České vysoké učení technické, 1998. ISBN 80-01-01406-1. (CS)
Doporučená literatura
MEYER, Trish a Chris MEYER. Adobe After Effects: výukový průvodce tvorbou videoefektů a animací. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2500-7. (CS)
WELLING, Luke a Laura THOMSON. Mistrovství PHP a MySQL. Přeložil Ondřej BAŠE. Brno: Computer Press, 2017. ISBN 978-80-251-4892-1. (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
- Záznam zvuku, používané souborové formáty a jejich parametry.
- Zpracování zvuku, stopy, efekty, export.
- Záznam obrazu, používané souborové formáty, kontejnery, kodeky a jejich parametry.
- Příprava animací pomocí 3D aplikací, příprava výstupů pro kompozice.
- Střih – práce s časovou osou, práce se stopami.
- Střih – práce s maskami, práce s efekty, práce s textem.
- Kompozice – práce s časovou osou, práce se stopami.
- Kompozice – práce s maskami, práce s efekty, práce s textem.
- Kompozice – animace prvků.
- Kompozice – propojení s 2D a 3D aplikacemi, pokročilé funkce pro klíčování a trackování obsahu.
- Rendering videa.
Cvičení s počítačovou podporou
Vyučující / Lektor
Osnova
- Záznam zvuku.
- Zpracování zvuku, stopy, efekty, export.
- Záznam obrazu.
- Příprava animací pomocí 3D aplikace, příprava výstupů pro kompozice.
- Střih – práce s časovou osou, práce se stopami.
- Střih – práce s maskami, práce s efekty, práce s textem.
- Kompozice – práce s časovou osou, práce se stopami.
- Kompozice – práce s maskami, práce s efekty, práce s textem.
- Kompozice – animace prvků.
- Kompozice – propojení s 2D a 3D aplikacemi, pokročilé funkce pro klíčování a trackování obsahu.
- Rendering videa.