Detail předmětu

Počítačová grafika I

FSI-YPBAk. rok: 2024/2025

Náplní předmětu je práce s rastrovou 2D grafikou, která je jedním ze základních předpokladů pro schopnost prezentovat výstupy práce v průmyslovém designu. Podstatou kurzu je tvorba grafiky pro tištěná a digitální média, počítačové vizualizace, preprocesing a postprocesing 2D grafiky. Studenti získají schopnost pracovat s grafickými podklady (fotografie, rendery, digitální kresba) a vytvářet je.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

U studentů se předpokládá základní práce s PC, systémem Windows a schopnost tvůrčího myšlení.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičení, odevzdání zadané práce ve stanovených termínech, závěrečný test prokazující znalosti práce s programem a schopnost samostatné práce. Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení projektů, pracovních úloh a testu. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS. Hodnocení i pouze jediného úkolu a testu nižším než polovina z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“. Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.
Účast na cvičeních je povinná a kontrolovaná vyučujícím. Student je povinen být přítomen v rozvrhem stanovené době v počítačové laboratoři a pracovat na úkolech a vyčkat konzultace. Jako omluva nepřítomnosti se uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce, např. nemoc. Neomluvená absence může být příčinou neudělení zápočtu.

Učební cíle

Cílem předmětu je nabytí kompetencí nutných pro tvorbu kvalitních grafických výstupů svých projektů (obrázky do technických zpráv a prezentací, prezentační postery, vizualizace).
Studenti získají schopnost pracovat s rastrovou grafikou, vytvářet ji, editovat a exportovat pro různé digitální i tiskové aplikace včetně přípravy pro 3D softwary. Na praktických úkolech si vyzkouší práci v barevných prostředích, export dat pro různé formáty, práci s rozlišením, průhledností, maskami se světlem snímků a další

Základní literatura

FAULKNER, Andreu a Conrad CHAVEZ. Adobe Photoshop CC. Indianapollis: Computer Press, 2016. ISBN 978-80-251-4741-2.
Uživatelská příručka k aplikaci Photoshop. Uživatelská příručka k aplikaci Photoshop [online]. Adobe Systems Software Ireland, 2017. Dostupné z: https://helpx.adobe.com/cz/photoshop/user-guide.html

Doporučená literatura

Adobe Creative Team: Adobe Photoshop CS5, ISBN: 9788025132258
SIMMONS, Jason. Kompletní příručka pro designéry: virtual product design. V Praze: Slovart, 2009. ISBN 978-807-3911-515.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B-PDS-P bakalářský 1 ročník, zimní semestr, povinný

  • Program C-AKR-P celoživotní vzdělávání v akr. stud. programu

    specializace CZS , 1 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení s počítačovou podporou

39 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

- Seznámení se základními pojmy počítačové grafiky. Vysvětlení rastrové, vektorové grafiky, typy komprese, barevné prostory, DPI, rozlišení a další pojmy z oblasti.
- Úvod do grafického editoru a prostředím programu. Vysvětlení filozofie práce, založení nového projektu, rozvržení hlavních nástrojů, práce se soubory. Práce s vrstvami jejich ovládání a módy prolnutí.
- Nástroje výběru a jejich možnosti při tvorbě grafiky (magická hůlka laso apod.) a práce s nimi.
- Práce s výběry, nástroje pro manuální výběr, plošný výběr, výběr podle barev, pokročilé nástroje pro výběr, Úkol na procvičení zasazení libovolného předmětu do reálné fotografie.
- Seznámení se z nedestruktivním způsobem práce. Základní seznámení s maskami a jejich využití.
- Komplexní vysvětlení masek (pixelové, vektorové) jejich tvorba a příklady použití. Praktické ukázky maskování od jednoduchých po složité případy.
- Nástroje retušování. Retušovací štětce, klonovací razítko, content-Aware nástroje. Pokročilé transformace objektů.
- Styly vrstev, tapety a vektorové vrstvy. Písmo a typografie v grafickém editoru. Vrstvy úprav a úpravy obrazu. Přehled nedestruktivních úprav obrazu.
- Smart objects (chytré objekty) a nedestruktivní způsob práce. Využití objektů při složitějších kompozicích určených pro tisk.
- Představení filtrů vrstev, jejich rozdělení a použití na praktických příkladech. Ukázka efektů vrstev a jejich použití.
- Pokročilé vlastnosti štětců, vlastní štětce, import štětců, použití přítlaku a simulovaného přítlaku pro vlastnosti pracovních nástrojů. Využití štětců při kreativní tvorbě.
- Tvorba komplexní kompozice. Správa projektu a grafických podkladů v produkci.
- Finální úkol - digitální montáž. Ukázka použití dostupných nástrojů při tvorbě a digitální manipulace s obrazem. Texturování podkladů, matte painting, barevné úpravy a finální processing snímku.