Detail předmětu

Informační výchova - informační gramotnost

FSI-2IVAk. rok: 2024/2025

Kurz je určen pro studenty Fakulty strojního inženýrství a poskytuje základní informace pro rozvoj jejich informační gramotnosti.

Výuka je zaměřena především na efektivní vyhledávání informačních zdrojů. Jakým způsobem vyhledávat, jaké použít taktiky a strategie a jak správně naformulovat vyhledávací dotaz. Studenti se dozví, kde nejlépe vyhledávat tištěné zdroje, kde na internetu hledat kvalitní volně dostupné zdroje a jaké předplacené databáze odborných zdrojů (e-článků a e-knih) mají jako studenti VUT k dispozici. Naučí se pracovat s online discovery vyhledávačem a používat nástroje funkce předplacených databází. Osvojí si základy informační etiky a kritického myšlení.

Kurz se také věnuje tématům, která mohou pomoci v dalším studiu i životě – kreativní techniky, kreativní učení, efektivní čtení, organizace času i informací.

Kurz probíhá distanční formou, prostřednictvím e-learningu v prostředí Moodle. Je možné využít i konzultační hodiny.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

1

Vstupní znalosti

Není třeba mít speciální ani odborné znalosti, stačí pouze uživatelská znalost práce s počítačem.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Podmínkou ukončení kurzu je splnění všech testů a úkolů alespoň na 50%.

Tento kurz je veden e-learningovou formou, fakultní tutoři kontrolují, zda studenti absolvovali všechny jeho části a kvalitu zpracovaných či odevzdaných úkolů.

Učební cíle

Tento kurz je zaměřen především na praktické využívání informačních zdrojů, institucí a služeb jimi poskytovanými. Účelem je naučit studenta pracovat mimo jiné s dostupnými elektronickými informačními zdroji s možností jejich praktického využití při studiu.

Po absolvování studia by studenti měli umět:

  • vyhledat a vybrat potřebné relevantní zdroje informací
  • znát a používat své oborové informační zdroje v klasické i      elektronické podobě
  • umět efektivně používat různorodé vyhledávací nástroje
  • využívat pro studium a praxi informační služby knihoven
  • pracovat s odborným textem
  • organizovat svůj čas i nalezené informace
  • rozumět etickým otázkám ze světa informací

 

Základní literatura

ČERNÝ, Michal a CHYTKOVÁ, Dagmar. Myšlenkové mapy pro studenty: učte se efektivně a nastartujte svou kariéru. Brno: BizBooks, 2014. ISBN 9788026502678. (CS)
KRČÁL, Martin a TEPLÍKOVÁ Zuzana. Naučte (se) citovat. Blansko: Citace.com, 2014. ISBN 978-80-260-6074-1. (CS)
MICHALKO, Michael. Thinkertoys: a handbook of creative-thinking techniques. 2nd ed. Berkeley, Calif: Ten Speed Press, 2006. ISBN 1-58008-773-6. (EN)
BUZAN, Tony a BUZAN, Barry. Myšlenkové mapy: probuďte svou kreativitu, zlepšete svou paměť, změňte svůj život. 3. vydání.  Brno: BizBooks, 2023. ISBN 978-80-265-1142-7. (CS)
NUTIL, Petr. Média, lži a příliš rychlý mozek: průvodce postpravdivým světem. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0716-2. (CS)
TERMANN, Stanislav a EISEL, Juraj. Time management. Praha: Leges, 2023. Praktik. ISBN 978-80-7502-678-1. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B-ENE-P bakalářský 1 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program B-FIN-P bakalářský 1 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program B-MAI-P bakalářský 1 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program B-MET-P bakalářský 1 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program B-PDS-P bakalářský 1 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program B-STR-P bakalářský

    specializace STR , 1 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program B-VTE-P bakalářský 1 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program B-ZSI-P bakalářský

    specializace STI , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    specializace MTI , 1 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program B-KSI-P bakalářský 1 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program B-PRP-P bakalářský 1 ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení s počítačovou podporou

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Kurz (e-learning) je strukturován do šesti kapitol.

Kapitola 1: Vyhledání informací - principy a strategie
Kapitola 2: Tištěné zdroje informací - Instituce a jejich služby
Kapitola 3: On-line zdroje odborných informací - Volně dostupné                              zdroje, Předplacené databáze
Kapitola 4: Kreativní práce se zdroji – Kreativní učení, Kreativní                                techniky, Efektivní čtení
Kapitola 5: Etika a odpovědnost při užívání informací – Informační                          etika, Kritické myšlení, Mediální gramotnost
Kapitola 6: Práce se zdroji v online prostředí - Organizace informací,                      Time management, Informační bezpečnost