Detail předmětu

Artists and Issues/Vybrané problémy v současném umění - letní

FaVU-AIS-LAk. rok: 2024/2025

Předmět předkládá studujícím vybrané perspektivy, na kterých můžeme promýšlet některé zásadní společensské aspekty, které řeší současné umění: environmentální krizi a eurocentrickou a patriarchální hegemonii. Představuje možnosti setkávání se s texty, v nichž kurátoři, umělci či teoretičky promýšlí formy demokratičtější prezentace umění, nevyslyšených,  upozaďovaných, či naléhavých témat. 

Část předmětu věnovaná enviromentální problematice seznamuje studenty metodou hloubkových sond se současným teoretickým a filosofickým myšlením, zabývajícím se environmentální krizí a obdobím antropocénu, do kterého jsme (nechtěně?) vstoupili. Zároveň se budeme zabývat takovými texty, které problematizují paušalizující pohled na antropocén jako na dílo lidstva jako homogenní masy se stejným podílem viny. Budeme se zabývat texty, které si kladou otázku, zaznívající dříve v jiných společenských kontextech: co dělat? (a jak to říkat?)

SOučástí kurzu bude snaha o aktivnější zapojení studujících: dvě hodiny budou věnovány tématu, které si zvolí studující sami, a texty zadané vyučující předmětu budou studující zpracovávat a následně přdstavovat celé skupině v malých týmech. Nedílnou součástí předmětu budou také 1-2 hostující, kteří daná témata obohatí ze své tvůrčí zkušnosti. 

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

4

Vstupní znalosti

Studenti musejí mít velmi silné komunikační schopnosti v angličtině.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Hodnocení se sestává z pravidelného plnění zadaných domácích úkolů (četba, její písemná reflexe, reflexe v diskusi). Nepřipravenost na hodinu se počítá jako absence.
Otázky zadané k textu, který čteme v hodině, musí studenti vypracovat (a nahrát na sdílené úložiště) den přede dnem výuky.  V posledním týdnu výuky musí studující mít odevzdáno nejméně 60% všech zadání, aby mělx nárok závěrečné hodnocení vyučující do konce semestru.
 Za splnění všech zadaných úkolů (viz výše) dostane studující známku.  


Docházka je povinná, dvě neomluvené absence za semestr.

Učební cíle

Předmět má seznámit studenty podrobněji s výše uvedenými tématy prostřednictvím četby, rozboru, diskuse, a písemné i ústní reflexe autentických textů (články z odborných časopisů, rozhovory, eseje, vybrané kapitoly z literatury). Cílem je podpořit analytické a kritické myšlení  o těchto tématech, které ale bude podpořeno znalostí a přípravou konkrtních materiálů do každé hodiny. 
Akademická reflexe vybraných problémů současného umění, hlubší znalost děl a východisek vybraných umělců.

Základní literatura

Cohen, Jeffrey Jerome and Duckert Lowell: Veer Ecology (EN)
Haraway, Donna. Staying with the Trouble. Making Kin in the Chtulucene. (EN)
Jones, Amelia. The Feminism and Visual Culture Reader. (EN)
Latour, Bruno. Facing Gaia. Eigth Lectures on the New Climatic Regime. (EN)
Morton, Timothy. All Art Is Ecological (EN)
Myvillages: The Rural. Whitechapel: Documents on Contemporary Art (EN)
Sandilands, Catriona. Queer Ecologies (EN)
Tsing, Anne. Mushroom at the End of the World. (EN)
Wilson, Edward O. Biophilia (EN)

Doporučená literatura

Tsing, Anna, et al. Feral Atlas (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUM_B bakalářský 3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program DES_B bakalářský 3 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program VUM_B bakalářský 3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Viz seznam literatury - každý týden jeden text .  
  1. Mapování oblasti zájmů v umění účastných studujících 
  2. Feministická a queer perpektiva (hledisko umělkyň)
  3. Všechno umění je ekologické (?)  kvírování přírody (text vybraný z antologie Queer  ecologies)
  4. Feministické a postkoloniální uvažování o kánonu
  5. Feminismy v historické perspektivě z hlediska umění (60.  - 90. léta), queer reprezentace.  (kurátorské hledisko)
  6. Téma vybrané studujícími
  7. Workshop/přednáška s hostkou/hostem
  8. Ekokritika - principy, četba vybraného textu (antologie Veer Ecologies)
  9. Ekokritika - principy, četba vybraného textu (antologie Veer Ecologies)
  10.  Téma vybrané studujícími
  11. Workshop/přednáška s hostkou/hostem
  12.  Exkurze v terénu. 
  13. Reflexe kurzu, diskuse, oslava. 

Seminář

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor