Detail předmětu

Autorská dílenská praxe 1

FaVU-2ADP1Ak. rok: 2024/2025

V rámci tohoto předmětu mohou studující využívat zázemí dílen a dalších technologických pracovišť a odborné asistence pracovníc*ků kabinetu FaVU k rozšíření technických dovedností, které využijí v kontextu svého individuálního magisterského projektu a s přihlédnutím k požadavkům na realizaci Diplomové práce. Na rozdíl od studujících bakalářského stupně neabsolvují studentky*ti magisterského programu základní průpravu v širokém spektru tradičních výtvarných technik či audiovizuálních médií, nýbrž formulují konkrétní zadání týkajících se specifických nástrojů, postupů, médií či materiálů, pro něž mají zdůvodněné využití ve své umělecké praxi nebo výzkumném projektu. Kurz probíhá formou individuální umělecké práce v dílnách a konzultace dílčích postupů s kvalifikovanými vyučujícími.  

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Garant předmětu

Vstupní znalosti

Nejsou.  

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Podmínkou udělení zápočtu jsou aspoň 2 konzultace práce v dílnách s vyučující*mi a doložené výsledky využití daného technologického zázemí.  
Výuka probíhá formou samostatné tvůrčí práce a konzultací v jedné z dílen na FaVU v čase určeném individuální domluvou s vyučující*m.    

Učební cíle

Cílem předmětu je umožnit studujícím rozšířit technické dovednosti, které uplatní při realizaci magisterského projektu, prostřednictvím praxe v dílnách.  
Studující získají nové technické dovednosti, které využijí ve vlastní tvůrčí praxi.  

Základní literatura

Hal FOSTER – Rosalind KRAUSSOVÁ – Yve-Alain BOIS – Benjamin H. D. BUCHLOH, Umění po roce 1900. Modernismus, antimodernismus, postmodernismus, Praha: Slovart 2007

Doporučená literatura

Anna LOVATT (ed.), Vitamin D3. Today’s Best in Contemporary Drawing, Londýn: Phaidon 2022
Barry SCHWABSKY (ed.), Vitamin P2. New Perspectives in Painting, Londýn: Phaidon 2011
Barry SCHWABSKY (ed.), Vitamin P3. New Perspectives in Painting, Londýn: Phaidon 2011
Bridle, James, Temné zítřky: Technologie a konec budoucnosti, Brno: Host, 2020.
Císař, Karel, Co je to fotografie?, Praha: Hermann & synové, 2004.
Dvořák, Tomáš (ed.), Epistemologie nových médií, Praha: AMU 2019.
Emma DEXTER, Vitamin D. New Perspectives in Drawing, Londýn: Phaidon 2005
Flusser, Vilém, Za filosofií fotografie, Praha: Fra 2013.
Marina CASHDAN – Carina KRAUSE – Colin PERRY (eds.), Vitamin D2. New Perspectives in Drawing, Londýn: Phaidon 2013
Patricia LEAVY (ed.), Handbook of Arts-Based Research, New York: Guilford Press 2019
T. J. DEMOS (ed.), Vitamin Ph. New Perspectives in Photography, Londýn: Phaidon 2006
Wouter DAVIDTS – Kim PAICE (eds.), The Fall of the Studio. Artists at Work, Amsterdam: Valiz 2009
Yuval ETGAR (ed.), Vitamin C+. Collage in Contemporary Art, Londýn: Phaidon 2023

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUM_M magisterský navazující 1 ročník, letní semestr, povinný
    1 ročník, letní semestr, povinný
    1 ročník, letní semestr, povinný
    1 ročník, letní semestr, povinný
    1 ročník, letní semestr, povinný
    1 ročník, letní semestr, povinný
    1 ročník, letní semestr, povinný
    1 ročník, letní semestr, povinný
    1 ročník, letní semestr, povinný
    1 ročník, letní semestr, povinný
    1 ročník, letní semestr, povinný
    1 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Praktické cvičení

24 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

- formulace technologických či materiálních požadavků vyplývající z autorské umělecké praxe 

- konzultace technologických možností s vyučujícími, kteří mají na starosti vybranou dílnou 

- zácvik do práce v dílně, správné zacházení s nástroji a péče o pracovní prostředí 

- samostatná tvůrčí práce v dílně