Detail předmětu

Co je současné umění?

FaVU-1CJSUAk. rok: 2024/2025

Jedná se o jeden ze vstupních kurzů, které poskytují společný základ pro studium v programu Volné umění. V tomto předmětu se studující seznámí se základní terminologií a faktografií, jejichž znalost je předpokladem pro společnou komunikaci o problémech souvisejících s aktuální uměleckou praxí. Kurz je tak první součástí bloku předmětů seznamujících studující s dějinami umění a zároveň stojí do jisté míry mimo něj, když současné umění a jeho instituce představuje jako fakta, ale zároveň také jako problémy a otázky, které jsou stále otevřené.

 

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Vstupní znalosti

Nejsou.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Kolokvium, jímž je předmět uzavřen, má charakter prezentací předem zvolených krátkých referátů (v několika menších skupinách) následovaných zpětnou vazbou a řízenou diskuzí. Hodnocena je příprava na referát, dodržení parametrů prezentace a schopnost zapojit se do diskuze.

 

Výuka probíhá v učebnách KTDU FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem. Účast na výuce je povinná (2 povolené neomluvené absence). Vyšší množství absencí lze po dohodě s vyučujícími kompenzovat předložením alternativního úkolu.

 

Učební cíle

Cílem předmětu je nastolit v samotném počátku studia základní otázku: co je současné umění? Je to totéž co „moderní umění“? Je to něco, o čem se studující učili na středních školách? Kdy současné umění začalo? A netrvá už moc dlouho? Cílem předmětu je hledat na tyto a podobné otázky odpovědi a při té příležitosti studující seznámit se základy složité, a ne vždy zcela transparentní struktury „světa (současného) umění“, stejně jako s klíčovými osobnostmi, tématy a problémy, jež svět současného umění spoluutvářely a spoluutváří. Absolvování kurzu by mělo studující vybavit základní terminologií a faktografií nezbytnou ke studiu v programu Volné umění, stejně jako nástroji pro kritické myšlení o současném umění.

 

Absolvováním kurzu studující posílí schopnost kritického myšlení o (současném) výtvarném umění. Budou znát základní terminologii a faktografii nezbytnou pro relevantní účast na ateliérové výuce, konzultacích a kritikách a v dalších předmětech zaměřených na problematiku moderního a současného umění.

 

Základní literatura

Arthur C. DANTO, Po konci umění: současné umění a oblast mimo dějiny, Praha: Academia, 2021.
Benjamin BUCHLOH – Yve ALAIN-BOIS – Hal FOSTER – Rosalind KRAUSS, Umění po roce 1900: modernismus, antimodernismus, postmodernismus, Praha: Slovart, 2007.
Pavlína MORGANOVÁ – Terezie NEKVINDOVÁ – Dagmar SVATOŠOVÁ – Jiří ŠEVČÍK (eds.), České umění 1980-2010: texty a dokumenty, Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště, 2011.
Pavlína MORGANOVÁ – Terezie NEKVINDOVÁ – Dagmar SVATOŠOVÁ, Výstava jako médium: české umění 1957–1999, Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště AVU, 2020.
Tomáš POSPISZYL, Asociativní dějepis umění: poválečné umění napříč generacemi a médii (koláž, intermediální a konceptuální umění, performance a film), Praha: Tranzit, 2014.
Tomáš POSPISZYL, Posledních padesát let, Hradec Králové: Galerie moderního umění, 2021.

Doporučená literatura

Jan ZÁLEŠÁK, Umění spolupráce, Praha: VVP AVU – Brno: MU, 2011.
Jens HOFFMANN, Show time: the 50 most influential exhibitions of contemporary art, New York: 2014. (EN)
Karel CÍSAŘ, Abeceda věcí: poznámky k modernímu a současnému umění, Praha: UMPRUM, 2014.
Marcel FIŠER – Gabriela KOTÍKOVÁ – Karina KOTTOVÁ – Josef LEDVINA – Johanka LOMOVÁ – Jan ZÁLEŠÁK, Galerie Jelení = Jelení Gallery: 2010-2020. Praha: Centrum pro současné umění – Praha, 2021.
Martha BUSKIRK, The contingent object of contemporary art, Cambridge, Mass: The MIT Press, 2003. (EN)
Pavlína MORGANOVÁ (ed.), Začátek století = The beginning of the century. Řevnice – Plzeň: Arbor vitae – Západočeská galerie, 2012.
Richard MEYER, What was contemporary art?, Cambridge, Massachusetts – London: MIT Press, 2013. (EN)
Terry SMITH, Contemporary art: world currents, London: Laurence King, 2011. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUM_B bakalářský 1 ročník, zimní semestr, povinný
    1 ročník, zimní semestr, povinný
    1 ročník, zimní semestr, povinný
    1 ročník, zimní semestr, povinný
    1 ročník, zimní semestr, povinný
    1 ročník, zimní semestr, povinný
    1 ročník, zimní semestr, povinný
    1 ročník, zimní semestr, povinný
    1 ročník, zimní semestr, povinný
    1 ročník, zimní semestr, povinný
    1 ročník, zimní semestr, povinný
    1 ročník, zimní semestr, povinný
    1 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

14 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Následující výčet témat je rámcový. Ke každému z nich se vztahuje jedna přednáška a jedna hodina v jiném formátu (semináře, studentské prezentace, exkurze, vyzvané přednášky či prezentace…).

  1. Moderní, postmoderní, soudobé – od kdy je umění současné?
  2. Národní, mezinárodní, světové, globální – v jakém světě je umění současné?
  3. Umělci a umělkyně, kurátoři a kurátorky, kritici a kritičky – je důležitější praxe nebo diskurs? 
  4. Galerie, školy a časopisy – kde se současné umění ustavuje?
  5. Výstavy, bienále, veletrhy – kde současné umění hledat?
  6. Ptáme se jich: co je současné umění?  
 

Seminář

12 hod., povinná

Vyučující / Lektor