Detail předmětu

Critical Practice 2

FaVU-4CP-2Ak. rok: 2024/2025

Kurz je platformou pro společnou diskuzi, experimenty a sdílení zkušeností. Studenti*ky rozvíjí svoji schopnost kriticky uvažovat o vlastní umělecké/designerské práci a o práci druhých. Studenti*ky se zabývají současnou uměleckou a designovou praxí ve vztahu k jejich komplexním historiím a přesahům do dalších kulturních a společenských oblastí. Uvažují o poslání kulturních producentů v dnešním světě a zkoumají, jak je práce umělkyň*umělců/designerek*designerů vnímána napříč různými kulturními, společenskými a politickými kontexty. Průběh seminářů je usměrňován zkušeným pedagogem*pedagožkou, který*á reaguje na aktuální potřeby studujících a napomáhá kritickému a hloubkovému rozvíjení zkoumaných témat.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

5

Vstupní znalosti

Absolvování kurzu Critical Practice 1.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Zápočet je udělen za aktivní účast na seminářích. Požadována je více než 70% účast.
Semináře jsou realizovány ve společných prostorách programu, případně podle potřeby a možností setkání s hosty mimo fakultu. Požadována je účast alespoň 70 %.

Učební cíle

Cílem kurzu je vytvořit vstřícné a podnětné prostředí pro společnou diskuzi a sdílení zkušeností a podpořit schopnost a sebevědomí studujících kriticky uvažovat o umělecké/designerské práci.
Absolventi*ky kurzu umí kriticky uvažovat o vlastní umělecké/designerské práci — jejích výsledcích, procesech, kterými se uskutečňuje, a myšlenkovém základu, z něhož vychází.

Doporučená literatura

Bradley, Will, and Charles Esche. 2007. Art and Social Change: A Critical Reader. London: Tate Publishing. (EN)
Braidotti, Rosi, and Maria Hlavajova. 2018. Posthuman Glossary. London and New York: Bloomsbury. (EN)
Bürger, Peter. 1984. Theory of the Avant-Garde. Minneapolis: University of Minnesota Press. (EN)
Colomina, Beatriz, and Mark Wigley. 2017. Are We Human? Notes on an Archeology of Design. Lars Müller Publishers. (EN)
Davis, Heather M., and Etienne Turpin, eds. 2015. Art in the Anthropocene: Encounters Among Aesthetics, Politics, Environments and Epistemologies. London: Open Humanities Press. (EN)
Demos, T. J. 2017. Against the Anthropocene: Visual Culture and Environment Today. Berlin: Sternberg Press. (EN)
Dunne, Anthony, and Fiona Raby. 2013. Speculative Everything: Design, Fiction, and Social Dreaming. Cambridge, Massachusetts and London: The MIT Press. (EN)
Foster, Hal, Rosalind E. Krauss, Yve-Alain Bois, B. H. D. Buchloh, and David Joselit. 2004. Art Since 1900: Modernism, Antimodernism, Postmodernism. New York: Thames & Hudson. (EN)
Heeswijk, Jeanne van, Maria Hlavajova, and Rachael Rakes, eds. 2021. Toward the Not-Yet: Art as Public Practice. Utrecht and BAK, basis voor actuele kunst, Utrecht, Cambridge, Massachusetts and London: BAK, basis Steyerl, Hito. 2017. Duty Free Art: Art in the Age of Planetary Civil War. London and New York: Verso. (EN)
Hlavajova, Maria, and Simon Sheikh. 2016. Former West: Art and the Contemporary After 1989. Utrecht and Cambridge: BAK, basis vor actuele kunst and The MIT Press. (EN)
Hlavajova, Maria, Simon Sheikh, and Jill Winder, eds. 2011. On Horizons: A Critical Reader in Contemporary Art. Utrecht: BAK, basis voor actuele kunst. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program FAAD magisterský navazující 1 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Seminář

39 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Osnovy výuky pružně reagují na potřeby studentů, aktuální společenská témata a dění v oblasti současného umění a designu. Náplň seminářů je usměrňována pedagogem*pedagožkou, který*á zodpovídá za plnění cílů kurzu, kterými jsou zejména:

1. Podpořit schopnost studujících kriticky uvažovat o své umělecké/designerské práci — jejích výsledcích, procesech, kterými se uskutečňuje, a myšlenkovém základu, z něhož vychází.
2. Naučit studující poskytovat fundovanou zpětnou vazbu druhým.
3. Podpořit ochotu studujících zapojovat se do společné kritické debaty a naučit je využívat kolektivně vzniklého poznání vzešlého ze společných diskuzí pro účely své praxe.
4. Rozvíjet schopnost studujících ve své praxi pružně a citlivě reagovat na aktuální společenská témata a dění v oblastech současného umění a designu.