Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FaVU-DKFI-ZAk. rok: 2024/2025
Obsahem kurzu rozděleného do dvou semestrů jsou přednášky z dějin a současných tendencí fotografie s ohledem na zasazení do kontextu výtvarného umění a současné neumělecké vizuality. Posluchači*čky jsou seznamováni*y s vývojem média ne chronologicky, ale podle tematických bloků. Toto dělení umožní uchopit jednotlivé problémy v širším filosofickém i mediálním kontextu s ohledem na jejich proměny v čase. Během kurzu se studující naučí „číst“ jazyk fotografie, chápat její výrazové možnosti a seznámí se i s klíčovými teoretickými pohledy na fotografii. Součástí kurzu je i přednáška zaměřená na prezentaci fotografií (tvorba souboru, portfolia, výstavy nebo publikace). Studenti a studentky si vyzkouší vytvořit model instalace fotografického souboru.
Mezi úkoly zadávané vyučující během semestru patří i aktivní fotografování (3 snímky na zadaná témata za semestr). Součástí semestru bude i Analytický seminář, kde se všem fotografiím budeme interpretačně věnovat. Výuka je založena na osobním sdílení zkušeností s médiem a jeho dějinami a na interpretaci fotografického materiálu zážitkovou formou, proto je účast na přednáškách žádoucí.
VÝUKA PROBÍHA V SLOVENSKÉM JAZYCE.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Pro udělení zkoušky jsou stanoveny následující podmínky:
- aktivní účast ve výuce (75 % účast) 13-10 přednášek z 13 nebo nahrazení části výuky psaním eseje 9-7 přednášek z 13. Minimální účast na výuce ale musí být 50 % . Tedy alespoň 7 přednášek z 13.
- splnění částkových ůkolů zadávaných během semestru (např. odevzdání zadané fotografie, návrhu instalace fotografického souboru, shlédnutí filmu, atd)
- písemný test (min. 50 % úspěšnost).
Výuka probíhá v učebnách KTDU FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem. Účast na výuce je povinná - každé setkání obsahuje přednášku i seminář. (Povolené jsou 3 neomluvené absence). Vyšší množství absencí (např. ze zdravotních důvodů) lze po dohodě s vyučující kompenzovat předložením alternativního úkolu (viz výše).
Učební cíle
Cílem kurzu je reflektovat aktuální stav fotografie v návaznosti na její historický vývin. Důraz bude kladen na vstup nových médií a společenských témat do fotografie, jakož i na překračování hranic tradičně definovaných žánrů. Fotografie zde bude chápána nejen jako umělecké médium, ale jako šířeji definovaný prostředek vizuální komunikace, (užitá, vědecká, komerční, amatérská, fotografie v kampaních apod.).
Studující získají po absolvování DKF 1 a DKF 2 během obou semestrů základní orientaci v dějinném vývoji i současných tendencích fotografie. Budou schopny*i hlubší reflexe své vlastní tvorby (i "nezávazného" fotografování), naučí se vytvořit z kvalitních fotografií fungující soubor, zvolit vhodnou adjustaci a instalaci v prostoru – naučí se rozumět jazyku výstavy.
Základní literatura
Doporučená literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Jazyk fotografie. Specifika média, fotografie v kontextu umění a vědy, problematika žánrů, výrazové prostředky fotografie.
2. Pohled Medúzy. Definice a typologie portrétu, tradice malířství, gaze – síla upřeného pohledu (Narcis a Medúza), Sartre, Lévinas – teorie Druhého.
3. Já je někdo jiný. Tvář jako prostor pro introspekci, problém autoportrétu, portrét jako psychologická studie, alternativní způsoby pojednání lidské tváře ve 20. a 21. století, časosběrný portrét, fiktivní portrét, krása nepěkného (Dorian Gray).
4. Portrét 19. století. Fenomén ateliéru, fotografické album, Ghost Mothers, nejdůležitější autoři 19. století.
5. Státnický portrét. Portrét v dějinách moci. Zpodobení státníka v malířství. Lincoln a Viktorie. Inventář Husák. Lesk a bída současných politických kampaní.
6. Koncept krajiny. Vývoj obrazu krajiny, Hortus Conclusus, arkadická krajina versus romantická, malebné/vznešené, člověk napospas živlům, stereofotografie, krajinářská a cestopisná fotografie 19. století.
7. Idyla a elegie. Koncepce elegie a idyly v díle současných autorů, krajina jako zdroj duchovna, cykličnost liturgického roku a její odraz v obraze krajiny.
8. Kde domov můj. Ekologický aspekt, antropocén, krajina jako dějiště akčního umění a land-artu, postava a strom, inscenace v krajině, inspirace botanikou v současné fotografii krajiny, téma „národního“.
9. Život věcí. Definice zátiší, natura morta vs. stilleven, zátiší vanitas, fotografie předmětu v 19. století jako médium dokumentace a propagace, postava a atribut, nová fascinace předmětem – meziválečné období a Nová věcnost.
10. Obrazy banálního. Surrealistická fotografie a absurdita nalezeného zátiší, linie od Sudka ke Kalhousovi, absence věci ve fotografii.
11. Současné zátiší. Experimentální a konceptuální přístupy k fotografii předmětu, fenomén „domácího“.
12. Melancholie ve fotografii. Motivy melancholie ve výtvarném umění, filmu a fotografii.
13. Analytický seminář. Společné setkání nad fotografiemi vytvořenými během semestru a diskuze o nich.
Seminář