Detail předmětu

Dějiny a kontexty fotografie 1

FaVU-DKFI-ZAk. rok: 2024/2025

Obsahem kurzu rozděleného do dvou semestrů jsou přednášky z dějin a současných tendencí fotografie s ohledem na zasazení do kontextu výtvarného umění a současné neumělecké vizuality. Posluchači*čky jsou seznamováni*y s vývojem média ne chronologicky, ale podle tematických bloků. Toto dělení umožní uchopit jednotlivé problémy v širším filosofickém i mediálním kontextu s ohledem na jejich proměny v čase. Během kurzu se studující naučí „číst“ jazyk fotografie, chápat její výrazové možnosti a seznámí se i s klíčovými teoretickými pohledy na fotografii. Součástí kurzu je i přednáška zaměřená na prezentaci fotografií (tvorba souboru, portfolia, výstavy nebo publikace). Studenti a studentky si vyzkouší vytvořit model instalace fotografického souboru. 

Mezi úkoly zadávané vyučující během semestru patří i aktivní fotografování (3 snímky na zadaná témata za semestr). Součástí semestru bude i Analytický seminář, kde se všem fotografiím budeme interpretačně věnovat. Výuka je založena na osobním sdílení zkušeností s médiem a jeho dějinami a na interpretaci fotografického materiálu zážitkovou formou, proto je účast na přednáškách žádoucí.

VÝUKA PROBÍHA V SLOVENSKÉM JAZYCE.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Vstupní znalosti

Základní orientace ve vizuální kultuře 19., 20. a 21. století.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Pro udělení zkoušky jsou stanoveny následující podmínky:

- aktivní účast ve výuce (75 % účast) 13-10 přednášek z 13 nebo nahrazení části výuky psaním eseje 9-7 přednášek z 13. Minimální účast na výuce ale musí být 50 % . Tedy alespoň 7 přednášek z 13. 

- splnění částkových ůkolů zadávaných během semestru (např. odevzdání zadané fotografie, návrhu instalace fotografického souboru, shlédnutí filmu, atd)

- písemný test (min. 50 % úspěšnost).

Výuka probíhá v učebnách KTDU FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem. Účast na výuce je povinná - každé setkání obsahuje přednášku i seminář. (Povolené jsou 3 neomluvené absence). Vyšší množství absencí (např. ze zdravotních důvodů) lze po dohodě s vyučující kompenzovat předložením alternativního úkolu (viz výše). 

Učební cíle

Cílem kurzu je reflektovat aktuální stav fotografie v návaznosti na její historický vývin. Důraz bude kladen na vstup nových médií a společenských témat do fotografie, jakož i na překračování hranic tradičně definovaných žánrů. Fotografie zde bude chápána nejen jako umělecké médium, ale jako šířeji definovaný prostředek vizuální komunikace, (užitá, vědecká, komerční, amatérská, fotografie v kampaních apod.).

Studující získají po absolvování DKF 1 a DKF 2 během obou semestrů základní orientaci v dějinném vývoji i současných tendencích fotografie. Budou schopny*i hlubší reflexe své vlastní tvorby (i "nezávazného" fotografování), naučí se vytvořit z kvalitních fotografií fungující soubor, zvolit vhodnou adjustaci a instalaci v prostoru – naučí se rozumět jazyku výstavy.

Základní literatura

Barthes, Roland: Světlá komora. Agite/Fra, Praha, 2005.
Císař Karel: Co je to fotografie? Herrmann & synové, Praha, 2004.
Grygar, Štěpán: Konceptuální umění a fotografie. AMU, Praha, 2004.
Láb, Filip, Lábová, Alena: Soumrak fotožurnalismu. Manipulace fotografií v digitální éře. Karolinum, Praha, 2009.
Láb, Filip: Postdigitální fotografie, Karolinum, Praha, 2021.
Scheufler, Pavel: Teze k dějinám fotografie do roku 1918. AVU, Praha, 2000.
Silverio, Robert: Postmoderní fotografie. AMU, Praha, 2007.
Sontag Susan: O fotografii. Praha, 2002.

Doporučená literatura

Anděl, Jaroslav: Česká fotografie 1840–1950: příběh moderního média. Praha: Kant, 2004.
Baatz, Willfried: Fotografie. Praha: Computer Press, 2004.
Berger, John: O pohledu, Agite/Fra, Praha, 2009.
Birgus, Vladimír; Mlčoch, Jan: Česká fotografie 20. století: průvodce. Praha, KANT, 2005.
Cartwright, Lisa; Sturken Marita: Studia vizuální kultury, Portál, 2010.
Hájek, Václav: Jak rozpoznat odpadkový koš, Labyrint, 2012.
Kuneš, Aleš, Pospěch, Tomáš. (ed.). Čítanka z teorie fotografie. Opava: Slezská univerzita, 2003.
Pospěch, Tomáš, Fišerová; Lucia L.: Role fotografie. Rozhovory o různé fotografii. PositiF, 2019.
Pospěch, Tomáš: Myslet fotografii. PositiF, 2014.
Warnen Marien, Mary: Photography. A Cultural History. Laurence King, 2010.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUM_B bakalářský 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program DES_B bakalářský 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program VUM_B bakalářský 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program BIT bakalářský 1 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program BIT bakalářský 1 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program VUM_B bakalářský 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Jazyk fotografie. Specifika média, fotografie v kontextu umění a vědy, problematika žánrů, výrazové prostředky fotografie.

2. Pohled Medúzy. Definice a typologie portrétu, tradice malířství, gaze – síla upřeného pohledu (Narcis a Medúza), Sartre, Lévinas – teorie Druhého.

3. Já je někdo jiný. Tvář jako prostor pro introspekci, problém autoportrétu, portrét jako psychologická studie, alternativní způsoby pojednání lidské tváře ve 20. a 21. století, časosběrný portrét, fiktivní portrét, krása nepěkného (Dorian Gray).

4. Portrét 19. století. Fenomén ateliéru, fotografické album, Ghost Mothers, nejdůležitější autoři 19. století.

5. Státnický portrét. Portrét v dějinách moci. Zpodobení státníka v malířství. Lincoln a Viktorie. Inventář Husák. Lesk a bída současných politických kampaní.

6. Koncept krajiny. Vývoj obrazu krajiny, Hortus Conclusus, arkadická krajina versus romantická, malebné/vznešené, člověk napospas živlům, stereofotografie, krajinářská a cestopisná fotografie 19. století.

7. Idyla a elegie. Koncepce elegie a idyly v díle současných autorů, krajina jako zdroj duchovna, cykličnost liturgického roku a její odraz v obraze krajiny.

8. Kde domov můj. Ekologický aspekt, antropocén, krajina jako dějiště akčního umění a land-artu, postava a strom, inscenace v krajině, inspirace botanikou v současné fotografii krajiny, téma „národního“.

9. Život věcí. Definice zátiší, natura morta vs. stilleven, zátiší vanitas, fotografie předmětu v 19. století jako médium dokumentace a propagace, postava a atribut, nová fascinace předmětem – meziválečné období a Nová věcnost.

10. Obrazy banálního. Surrealistická fotografie a absurdita nalezeného zátiší, linie od Sudka ke Kalhousovi, absence věci ve fotografii.

11. Současné zátiší. Experimentální a konceptuální přístupy k fotografii předmětu, fenomén „domácího“.

12. Melancholie ve fotografii. Motivy melancholie ve výtvarném umění, filmu a fotografii.

13. Analytický seminář. Společné setkání nad fotografiemi vytvořenými během semestru a diskuze o nich.

 

Seminář

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor