Detail předmětu

Dějiny animovaného filmu

FaVU-DAFAk. rok: 2024/2025

Přednášky sledují vývoj animace ve světové kinematografii od konce 19. století až po nástup digitálních technologií. Zabývají se animovanými filmy, které byly součástí programů kin, i experimentálními snímky. Pozornost je věnována vlivům moderního umění, reakcím na rozvoj televizního vysílání a nástupu výpočetní techniky. Výklad je doprovázen projekcí ukázek z diskutovaných filmů.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Garant předmětu

Vstupní znalosti

Základní orientace v dějinách výtvarného umění.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Klasifikovaná seminární práce v minimálním rozsahu 5000 znaků.

Výuka probíhá v učebně FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem. Účast na výuce je nepovinná.

Učební cíle

Cílem přednáškového cyklu je seznámit studující s historií filmové animace, která je pojata nejen jako jedno z odvětví zábavního průmyslu, ale také jako prostředek vizuální komunikace a tvárná umělecká forma.

Studující získají základní přehled o vývoji animovaného filmu. Porozumí principům klasické animace a dokážou rozlišit běžné techniky a postupy. Naučí se rozumět experimentům s pohyblivým obrazem, které překračují hranice tradičních žánrů. Budou schopny*i rozpoznat významné animované filmy české i světové kinematografie a kriticky je analyzovat.

Základní literatura

Bendazzi, Giannalberto. Cartoons. One Hundred Years of Film Animation. Indiana University Press, 1995.
Bordwell, David ‒ Thompson, Kristin. Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie, Praha: AMU/NLN, 2007.
Clements, Jonathan ‒ McCarthy, Helen. The Anime Encyclopedia. A Guide to Japanese Animation Since 1917. Stone Bridge Press, 2006.
Dutka, Edgar. Minimum z dějin světové animace, Praha: AMU, 2004.
Furniss, Maureen. Animation, The Global history. Thames & Hudson, 2016.
Wells, Paul. Understanding Animation. Routledge, 1998.

Doporučená literatura

Crafton, Donald. Before Mickey, The Animated Film 1898–1928. Chicago: The University of Chicago Press, 1982.
Deitch, Gene. Z lásky k Praze. Praha: Garamond, 2018.
Faber, Liz ‒ Walters, Helen. Animation Unlimited: Innovative Short Films Since 1940. Collins Design, 2004.
Fleischer, Richard. Out of the Inkwell. Max Fleischer and the Animation Revolution. The University Press of Kentucky, 2005.
Hopkins, Albert. Magic. Stage Illusions, Special Effects and Trick Photography. New York: Dover Publications, 1976.
Johnston, Ollie ‒ Thomas, Frank. The Illusion of Life: Disney Animation. Disney Editions, 1995.
Kubíček, Jiří. Úvod do estetiky animace, Praha: AMU, 2004.
Moritz, William. Optical Poetry: The Life and Work of Oskar Fischinger. Indiana University Press, 2004.
Murakami, Takashi. Little Boy. The Arts of Japan´s Exploding Subculture. Yale University Press, 2005.
Pilling, Jayne. A Reader in Animation Studies. John Libbey & Comp. Ltd., 1997.
Poš, Jan. Výtvarníci animovaného filmu. Praha: Odeon, 1990.
Russett, Robert ‒ Starr, Cecile. Experimental Animations: Origins of a New Art. Da Capo Press, 1976.
Strusková, Eva. Dodalovi. Průkopníci českého animovaného filmu. Praha: NFA, NAMU, 2013.
Ulver, Stanislav (ed.). Animace a doba. Praha: SPOFT/NFA, 2001.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUM_B bakalářský 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program DES_B bakalářský 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program VUM_B bakalářský 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Pohyblivé obrazy. Optické přístroje 19. století. Chronofotografie, analýza pohybu. Optické divadlo. Scénické a kamerové triky.

2. Počátky filmové animace. Bleskoví kreslíři před filmovou kamerou. Komiksový strip jako inspirace a předloha. Techniky rané filmové animace. Možnosti prezentace animovaných filmů před rozvojem stálých kin.

3. Racionalizace výroby. Technické inovace. Animovaný film jako sériově vyráběný produkt a součást filmového představení. Americká studia. Rotoskopie a její využití. Zvuk v animovaném filmu.

4. Avantgarda. Evropské výtvarné umění, abstrakce a film. Experimenty s kresleným zvukem.

5. Animace a trikový film v reklamě, propagaci a propagandě.

6. Sněhurka a 700 trpaslíků. Disneyho studio ve 30. a 40. letech. Bratři Fleischerové. Animační oddělení ve studiích MGM a Warner Bros. United Productions of America.

7. Animovaný a trikový film 1945‒1960. Počátky televize a komerčního vysílání. Filmový a televizní obraz v padesátých letech ve Spojených státech a v Evropě. Částečná animace. Ohlasy meziválečného moderního umění v animovaném filmu.

8. Československá animace. Ateliér filmových triků. Organizace státem řízené filmové výroby. Studio Bratři v triku. Jiří Trnka, Břetislav Pojar, Zdeněk Miler, Jiří Brdečka. Loutkové filmy Hermíny Týrlové. Triky Karla Zemana. Gene Deitch, americký režisér v Praze.

9. Experimenty s pohyblivým obrazem. Abstraktní animace v poválečné éře. Umělecká praxe a prostupnost médií. Manipulace s filmovou surovinou. Pixilace. Metrický film. Totální animace.

10. Nové technologie. Počítačové obrazy. Technologické inovace - od analogových počítačů po první pokusy s 3D grafikou.

11. Krátký film v letech normalizace. Výrobní praxe ve studiích Krátkého filmu. Animace v populárně vědeckém a školním filmu.

12. Asijská animace. Animovaný film v Číně. Šanghajské studio. Animace ve službách kulturní revoluce, 1966–1976. Vliv filmů Walta Disneyho. Animace v Japonsku: manga & anime.

13. Digitální konvergence. Film a digitální video. Počítačové programy, interpolační rotoskopie. Internet jako platforma propagace a distribuce digitální animace.