Detail předmětu

Komiks – historie a současnost

FaVU-KOHISO-ZAk. rok: 2024/2025

Přednášky sledují historii komiksu od druhé poloviny 19. století do současnosti. Představují důležité realizace v ekonomických, společenských a politických souvislostech jejich vzniku, společně s kritickou a teoretickou reflexí. Výklad je doprovázen digitalizovanými příklady i ukázkami dobových tiskovin.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Garant předmětu

Vstupní znalosti

Základní orientace v dějinách výtvarného umění.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Klasifikovaná seminární práce v minimálním rozsahu 5000 znaků.


Výuka probíhá v učebně FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem. Účast na výuce je nepovinná.

Učební cíle

Cílem přednáškového cyklu je seznámit studující s historií i současnou podobou sekvenčních narativů – komiksových stripů, alb nebo grafických románů.
Studující získají přehled o vývoji komiksu od prvních stripů v humoristických časopisech po současné grafické romány. Budou schopny*i rozpoznat výrazné realizace. Porozumí souvislostem a vazbám mezi sekvenčními příběhy, animovaným filmem, literaturou a výtvarným uměním.

Základní literatura

Bart Beaty, Unpopular Culture: Transforming the European Comic Book in the 1990s. University of Toronto Press, 2007.
Brian Walker, The Comics before 1945. / The Comics sice 1945. Harry N. Abrams Inc., 2004.
Paul Gravett, Mangasia: The Definitive Guide to Asian Comics. Thames & Hudson, 2017.
Roger Sabin, Comics, Comix & Graphic Novels. A History of Comic Art. Phaidon Press, 1996.
Scott McCloud, Jak rozumět komiksu, BB art, 2008.
Scott McCloud, Reinventing Comics, Harper Collins, N.Y.C., 2000.
Thierry Groensteen, Comics and Narration. Jackson: University Press of Missisippi, 2013.
Thierry Groensteen, Stavba komiksu, Host 2005.
Tomáš Prokůpek – Pavel Kořínek – Martin Foret – Michal Jareš, Dějiny československého komiksu 20. století. Praha: Akropolis, 2014.
Umberto Eco, Skeptikové a těšitelé, Argo 2007.

Doporučená literatura

Andrei Molotiu, Abstract Comics: The Anthology. Fantagraphics Books, 2009.
Bart Beaty, Fredric Wertham And the Critique of Mass Culture, University Press of Mississippi, 2005.
Coulton Waugh, The Comics, University Press of Mississippi (reprint edition), 1991.
D. B. Dowd – Todd Hignite, Strips, Toons, and Bluesies: Essays in Comics and Culture, Princeton Architectural Press, 2006.
David Carrier, The Aesthetics of Comics, Pennsylvania State University Press, 2001.
Ernst Hans Gombrich, Umění a iluze. Studie o psychologii obrazového znázorňování. Praha: Argo, 2019.
Jonathan Clements – Helen McCarthy: The Anime Encyclopedia. A Guide to Japanese Animation Since 1917, Stone Bridge Press, 2006.
M. Thomas Inge, Comics as Culture, University Press of Mississippi, 1990.
Masao Yokota – Tze-yue G. Hu, Japanese Animation. East sian Perspective. Jackson: University Press of Missisippi, 2013.
Ondřej Kavalír (ed.), Made in Japan. Eseje o současné japonské popkultuře. Praha: Labyrint, 2014.
Richard Reynolds, Super Heroes. A Modern Mythology, University Press of Mississippi, 1994.
Roman Prahl – Radim Vondráček – Martin Sekera, Karikatura a její příbuzní. Obrazový humor v českém prostředí 19. století. Praha – Plzeň: Arbor vitae – Západočeská galerie v Plzni, 2014.
Sean Howe, Marvel. Co jste neměli vědět o komiksovém zázraku. Paseka, 2016.
Takashi Murakami (ed.), Little Boy. The Arts of Japan´s Exploding Subculture, Yale University Press, 2005.
W. J. T. Mitchell, Teorie obrazu: Eseje o verbální a vizuální reprezentaci, Karolinum 2017.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUM_B bakalářský 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program DES_B bakalářský 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program VUM_B bakalářský 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Karikatura, ilustrace a vyprávění. Čtenáři, diváci a grafické umění 19. století. George Cruikshank: Comic Almanacks. Rodolphe Töppfer: La littérature en estampes. Wilhelm Busch: Bilderbogen. Problematika pátrání po „předchůdcích komiksu“. Obrazový humor a satira ve specializovaných tiskovinách: alba a ilustrované časopisy. Ernst Hans Gombrich: Experiment karikatury.

2. Žlutá žurnalistika. W. R. Hearst vs. Joseph Pulitzer. Humoristické přílohy novin, reklama a komiksový strip na konci 19. století. Fonografické paradigma. Fonografie (těsnopis), fonograf a komiksové bubliny (speech balloons). R. F. Outcault. Rudolph Dirks. F. B. Opper. Bud Fischer.

3. Noční můry a denní sny. Americký komiks 20. a 30. let. Winsor McCay. George Herriman. Lyonel Feininger. Komiksové stripy jako předlohy hraných i animovaných filmů.

4. Od novinového stripu k sešitu. Kolekce novinových stripů. Funnies on Parade. Evropský komiks. Georges Remi (Hergé): Tintinova dobrodružství.

5. Svádění nevinných. Superhrdinské, detektivní a horrorové komiksy 40. a 50. let. Jerry Siegel, Joe Shuster: Superman. Bob Cane: Batman. Nadlidské a ne-lidské charaktery v moderní mytologii. Kritické ohlasy v americkém tisku. Comics Code: ustavení cenzury v USA. Cenzurní praxe v západní Evropě a ve východním bloku.

6. Americký komiks 60. let. Marvel Comics: Stan Lee, Jack Kirby, Steve Ditko. Fantactic Four, Incredible Hulk, Amazing Spider-man. X-men. Důsledky cenzury.

7. Comix. Parodie a parafráze úspěšných novinových stripů. Tijuanské bible. Americký komiksový underground 60. a 70. let. MAD. Harvey Kurtzmann, Basil Wolverton. Robert Crumb.

8. Manga. Tradiční narativní obrazy v Číně a v Japonsku. Moderní asijská karikatura. Komiks po roce 1945. Mangaka Osamu Tezuka. Zábavní průmysl 80. let. Katsuhiro Otomo: Akira. Takeshi Murakami a  reflexe japonské populární kultury.

9. Systém komiksu. Will Eisner: Komiks a sekvenční umění. Filmové metafory v teorii komiksu. Umberto Eco: Četba Steva Canyona, Řeč komiksu. Scott McCloud: Jak rozumět komiksu. Thierry Groensteen: Stavba komiksu (Systéme de la bande dessinée).

10. Grafické romány. Od narativních obrazových sérií ke „grafickým novelám“. W. Hogarth: Harlot's Progresses. Rodolphe Töpffer: Histoire de M. Vieux Bois. Frans Masereel: Mon Livre d'Heures. Will Eisner. Art Spiegelman. Osamu Tezuka. David B. Frank Miller. Alan Moore.

11. Komiks v Československu. Kreslené seriály a obrázkové příběhy. Kája Saudek. Vlastislav Toman. Václav Šorel, František Kobík: Vzpoura mozků.

12. Nepopulární kultura. Komiksová alba a knihy v 90. letech. L´Association, Small Press, La Nouvelle Bande Dessinée. Fantagraphics. Chris Ware: Acme Novelty Library. Komiksy bez recitativů a dialogů.

13. Nekonečné plátno. Komiks on-line. Tvorba, publikování a distribuce digitálních formátů. Scott McCloud: Reinventing Comics.