Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FaVU-2-D-OAN1Ak. rok: 2024/2025
Oborový ateliér navazující je po boku diplomních seminářů základním tvůrčím předmětem v magisterském studijním programu Design. Jeho ústřední náplní je vlastní tvůrčí praxe studujících. Ateliér jim pro tuto praxi zajištuje materiální podmínky dané konkrétním prostorem a specifickým mediálním či technologickým zaměřením. Poskytuje jim vstřícné a podnětné prostředí pro reflexi a kontextualizaci vlastní tvůrčích záměrů v průběžné komunikaci s vyučujícími a ostatními studujícími.
Za chod ateliéru je odpovědná dvojice vedoucích pedagožek*gů. Student*ka pracuje individuálně na koncepci a realizaci vlastního magisterského projektu. Je rovněž motivován*a ke spolupráci s dalšími studujícími i s osobnostmi mimo ateliér, včetně žánrových, koncepčních a disciplinárních přesahů. Při práci respektuje skupinou dohodnutá etická pravidla vycházející ze základních principů rovnosti práv a příležitostí, respektu k druhým, solidarity a ekologické udržitelnosti. O sdílený prostor řádně pečuje.
Při realizaci dílčích i komplexnějších autorských výstupů spojených s magisterským projektem studující prohlubují koncepční uvažování o své tvorbě, technické dovednosti a znalost příslušných materiálových procesů či technologických postupů, schopnost verbálně artikulovat vlastní umělecký záměr, sebevědomí vyjednávat o své pozici umělkyně*ce, orientaci v relevantních teoretických přístupech a disciplínách, přehled o tématech současného umění i širší veřejné debaty, schopnost kriticky zhodnotit a kontextualizovat vlastní tvůrčí praxi.
Harmonogram a konkrétní náplň ateliérové praxe, metody výuky a kritéria a způsoby hodnocení jsou definovány v úvodních hodinách každého semestru. Reflektují tak složení studujících v ateliéru stejně jako aktuální umělecký, společenský a environmentální kontext.
Zadání nebo téma ateliérové praxe se stanovují osobní dohodou mezi studujícími a odpovědnými pedagožkami*gy. Tvůrčí proces je doprovázen průběžnými prezentacemi a konzultacemi. Konzultace mohou probíhat jak kolektivně formou periodických ateliérových schůzek, tak i individuálně. Studující jsou rovněž motivováni, aby konzultovali svou tvůrčí praxi s dalšími osobnostmi působícími v oboru. Technologická a teoretická podpora práce na ateliérových projektech je zajišťována vedoucími v spolupráci s kabinety a KTDU.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Tvůrčí a koncepční schopnosti prokázané při přijímací zkoušce.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Hodnocení studentské práce probíhá průběžně po celý semestr ve formě podávání slovní zpětné vazby. Fakultativně je možnost přizvat si jeden až několikrát za semestr k podávání hloubkové nebo dodatečné zpětné vazby externí odbornice*íky z oboru nebo další pedagožky*gy FaVU, případně jiné členky*ny akademické obce. Na konci semestru se práce hodnotí udělením zápočtu. Pro udělení zápočtu jsou stanoveny následující podmínky:
Výuka probíhá v prostoru ateliéru na půdě FaVU, případně na dalších místech podle aktuálního programu. Účast ve výuce je povinná (povinná přítomnost na pravidelných ateliérových schůzkách 75 %). Jsou-li součástí výuky cvičné prezentace s externími hostkami*ty, plenér, workshopy, přednášky, návštěvy výstav, exkurze, setkání v online prostoru apod., je účast na těchto aktivitách rovněž povinná. Vyšší množství absencí lze po dohodě s vyučujícími kompenzovat individuálně stanovenou formou.
Učební cíle
Cílem předmětu je zajistit studujícím materiální podmínky a vstřícné a podnětné prostředí k uměleckému rozvoji. Prostřednictvím průběžné realizace autorských výstupů a jejich konzultování studující mají prohloubit schopnost koncepčního uvažování o vlastní tvorbě, technické dovednosti a teoretický přehled, které jim dovolí dozrát v samostatné a kriticky uvažující tvůrčí osobnosti.
Studující si prohloubí znalosti a dovednosti, které jim umožní dozrát v samostatné a kriticky uvažující tvůrčí osobnosti, jako je koncepční uvažování o své tvorbě, technické dovednosti a znalost příslušných materiálových procesů či technologických postupů, schopnost verbálně artikulovat vlastní projekt, sebevědomí vyjednávat o své pozici designérky*ra, orientaci v relevantních teoretických přístupech a disciplínách, přehled o tématech současného oboru design, schopnost kriticky zhodnotit a kontextualizovat vlastní tvůrčí praxi.
Základní literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Ateliér
Vyučující / Lektor
Osnova
Na prvních hodinách se dohodou mezi vedoucími a studujícími stanoví:
Po celý semestr průběžně probíhá:
Program ateliéru může dále zahrnovat:
V závěru semestru je chod ateliéru uzpůsoben přípravám na Veřejnou prezentaci semestrálních prací.
Závěrečné hodiny jsou věnovány rekapitulaci uplynulého semestru a podání zpětné vazby na práci jednotlivých studujících v jeho průběhu.