Detail předmětu

Oborový ateliér navazující 3

FaVU-2-D-OAN3Ak. rok: 2024/2025

Oborový ateliér navazující je po boku diplomních seminářů základním tvůrčím předmětem ve studijním programu. Jeho ústřední náplní je vlastní umělecká praxe studujících. Ateliér jim pro tuto praxi zajištuje materiální podmínky dané konkrétním prostorem a specifickým mediálním či technologickým zaměřením. Poskytuje jim vstřícné a podnětné prostředí pro reflexi a kontextualizaci vlastní tvůrčích záměrů v průběžné komunikaci s vyučujícími a ostatními studujícími.

Za chod ateliéru je odpovědná dvojice vedoucích pedagožek*gů. Student*ka pracuje individuálně na koncepci a realizaci vlastního magisterského projektu. Je rovněž motivován*a ke spolupráci s dalšími studujícími i s osobnostmi mimo ateliér, včetně žánrových, koncepčních a disciplinárních přesahů. Při práci respektuje skupinou dohodnutá etická pravidla vycházející ze základních principů rovnosti práv a příležitostí, respektu k druhým, solidarity a ekologické udržitelnosti. O sdílený prostor řádně pečuje.

Při realizaci dílčích i komplexnějších autorských výstupů spojených s magisterským projektem studující prohlubují koncepční uvažování o své tvorbě, technické dovednosti a znalost příslušných materiálových procesů či technologických postupů, schopnost verbálně artikulovat vlastní umělecký záměr, sebevědomí vyjednávat o své pozici umělkyně*ce, orientaci v relevantních teoretických přístupech a disciplínách, přehled o tématech současného umění i širší veřejné debaty, schopnost kriticky zhodnotit a kontextualizovat vlastní tvůrčí praxi.

Harmonogram a konkrétní náplň ateliérové praxe, metody výuky a kritéria a způsoby hodnocení jsou definovány v úvodních hodinách každého semestru. Reflektují tak složení studujících v ateliéru stejně jako aktuální umělecký, společenský a environmentální kontext.

Zadání nebo téma ateliérové praxe se stanovují osobní dohodou mezi studujícími a odpovědnými pedagožkami*gy. Tvůrčí proces je doprovázen průběžnými prezentacemi a konzultacemi. Konzultace mohou probíhat jak kolektivně formou periodických ateliérových schůzek, tak i individuálně. Studující jsou rovněž motivováni, aby konzultovali svou tvůrčí praxi s dalšími osobnostmi působícími v oboru. Technologická a teoretická podpora práce na ateliérových projektech je zajišťována vedoucími v spolupráci s kabinety a KTDU.

  • Předmět Oborový ateliér navazující 3 má poskytnout studující*mu vhodné podmínky pro realizaci Diplomové práce. V dané fázi studia probíhá hlavní práce na magisterském projektu. Studující naplňují harmonogram realizace magisterského projektu, snaží se eliminovat „slepé uličky“ ve zvoleném tématu a jeho metodologii.
 

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

10

Vstupní znalosti

Teoretické a praktické zkušenosti z uzavřeného druhého semestru studia. Povinnou prerekvizitou je absolvování předmětu Oborový ateliér navazující 2.

 

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Hodnocení studentské práce probíhá průběžně po celý semestr ve formě podávání slovní zpětné vazby. Fakultativně je možnost přizvat si jeden až několikrát za semestr k podávání hloubkové nebo dodatečné zpětné vazby externí odbornice*íky z oboru nebo další pedagožky*gy FaVU, případně jiné členky*ny akademické obce. Na konci semestru se práce hodnotí udělením zápočtu. Pro udělení zápočtu jsou stanoveny následující podmínky:

  • Pravidelná účast na výuce (75 % účast) nebo její kompenzace formou stanovenou individuální dohodou s vyučujícími.
  • Aktivní účast v ateliérovém programu nad rámec pravidelných konzultací (cvičné prezentace s externími hostkami*ty, plenér, workshopy, přednášky, návštěvy výstav, exkurze, setkání v online prostoru apod.)
  • Průběžná práce na magisterském projektu
  • Smysluplné využití materiálního a intelektuálního zázemí ateliéru k práci na magisterském projektu
  • Prokázaný zájem o obor design s interdisciplinárním přesahem
 

Výuka probíhá v prostoru ateliéru na půdě FaVU, případně na dalších místech podle aktuálního programu. Účast ve výuce je povinná (povinná přítomnost na pravidelných ateliérových schůzkách 75 %). Jsou-li součástí výuky cvičné prezentace s externími hostkami*ty, plenér, workshopy, přednášky, návštěvy výstav, exkurze, setkání v online prostoru apod., je účast na těchto aktivitách rovněž povinná. Vyšší množství absencí lze po dohodě s vyučujícími kompenzovat individuálně stanovenou formou.

 

Učební cíle

Cílem předmětu je zajistit studujícím materiální podmínky a vstřícné a podnětné prostředí k uměleckému rozvoji. Prostřednictvím průběžné realizace autorských výstupů a jejich konzultování studující mají prohloubit schopnost koncepčního uvažování o vlastní tvorbě, technické dovednosti a teoretický přehled, které jim dovolí dozrát v samostatné a kriticky uvažující tvůrčí osobnosti.

 

Studující si prohloubí znalosti a dovednosti, které jim umožní dozrát v samostatné a kriticky uvažující tvůrčí osobnosti, jako je koncepční uvažování o své tvorbě, technické dovednosti a znalost příslušných materiálových procesů či technologických postupů, schopnost verbálně artikulovat vlastní projekt, sebevědomí vyjednávat o své pozici designérky*ra, orientaci v relevantních teoretických přístupech a disciplínách, přehled o tématech současného oboru design, schopnost kriticky zhodnotit a kontextualizovat vlastní tvůrčí praxi.

 

Základní literatura

Seznam doporučené literatury se vytváří v návaznosti na aktuální harmonogram a témata semestru, včetně individuálních a/nebo kolektivních zadání. Uzpůsobuje se potřebám individuálního magisterského projektu. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program DES_M magisterský navazující 2 ročník, zimní semestr, povinný
    2 ročník, zimní semestr, povinný
    2 ročník, zimní semestr, povinný
    2 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Ateliér

130 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Na prvních hodinách se dohodou mezi vedoucími a studujícími stanoví:

  • harmonogram a témata semestru, včetně individuálních a/nebo kolektivních zadání,
  • metody výuky,
  • kritéria a způsoby hodnocení.

Po celý semestr průběžně probíhá:

  • individuální a/nebo kolektivní práce studujících na realizaci vlastních tvůrčích projektů,
  • prezentace a konzultace dílčích výstupů nebo rozpracovanosti většího projektu kolektivně a/nebo individuálně (podle osobní dohody mezi studujícími a vedoucími),
  • periodické ateliérové schůzky, jejichž ústřední náplní je reflexe individuální a/nebo skupinové umělecké praxe studujících, jež ale mohou rovněž obsahovat diskusi nad aktuálními tématy z oblasti současného umění, teorie nebo širší veřejné debaty,
  • konzultace s profesionály z praxe.

Program ateliéru může dále zahrnovat:

  • cvičné prezentace („kritiky“) s externími hostkami*ty,
  • plenér,
  • workshopy,
  • přednášky,
  • návštěvy výstav,
  • exkurze,
  • setkání v online prostředí.

V závěru semestru je chod ateliéru uzpůsoben přípravám na Veřejnou prezentaci semestrálních prací.

Závěrečné hodiny jsou věnovány rekapitulaci uplynulého semestru a podání zpětné vazby na práci jednotlivých studujících v jeho průběhu.