Detail předmětu

Painting Experience

FaVU-4PEAk. rok: 2024/2025

Kurz je určen studentkám*tům, pro které malba není hlavním médiem jejich práce, ale chtěly*i by si rozšířit své kompetence v oblasti malby a naučit se využívat potenciálu klasických malířských technik a postupů v rámci intermediálně založené tvorby. Praktické zkušenosti z malby podle zátiší či modelu a konzultace vlastních prací studujícím umožní zpřesňovat jejich malířský projev. Prací s „realistickou“ malbou studující získají schopnost citlivého a důkladného dívání, a následného transformování viděného do plochy a barvy.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

3

Garant předmětu

Vstupní znalosti

Nejsou.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Zápočet je udělen na základě docházky a průběžného zpracovávání zadaných úkolů. Detailnější slovní hodnocení má formu společných setkání nad vytvořenými pracemi.
Výuka probíhá v prostorách AM1 FaVU VUT v pětihodinových blocích. Tolerována je jedna neomluvená absence. Nahrazování zameškané výuky nad uvedený rámec probíhá po dohodě s pedagogem ve formě alternativních zadání.

Učební cíle

Cílem je v rámci výuky studující seznámit se základními malířskými technikami (olej, tempera) a malířskou praxí. Měly*i by si osvojit základní návyky v budování kompozice, míchání barev, práce s barvou ve vrstvách atp. Ohledávání a lepší ovládnutí malířských výrazových prostředků jako nositelů obsahu by studujícím mělo umožnit co nejsvobodnější zacházení s médiem malby.
Student*ka bude schopen*schopna zvládnout tradiční malířské disciplíny, jako je malba zátiší a portrét, a volit při jejich řešení, stejně jako ve své vlastní tvorbě, adekvátní výrazové prostředky.

Doporučená literatura

E. H. Gombrich, Art and Illusion: A Study in the Psychology of Pictorial Representation (1960). 2d rev. ed. Reprint, Princeton, NJ, 1969. (EN)
Erwin Panofsky, Perspective as Symbolic Form. Translated by Christopher S. Wood. New York, 1991. (EN)
Isabelle Graw, The Love of Painting: Genealogy of a Success Medium. Sternberg Press 2018. (EN)
Johanes Itten. The Art of Color: The Subjective Experience and Objective Rationale of Color (1st ed.). John Wiley & Sons. 1991 (EN)
Michel Fried, “Art and Objecthood.” Artforum, Summer 1967. pp.12-23. (EN)
Norman Bryson, Looking at the Overlooked: Four Essays on Still Life Painting. Reaktion Books, 2017 (Illustrated edition). (EN)
Rudolf Arnheim, “Visual Dynamics.” Encyclopedia of Aesthetics. Ed. Michael Kelly. 4 vols. New York: Oxford University Press. 1998. (EN)
W. J. T. Mitchell,“Word and Image.” In Critical Terms for Art History. Nelson, Robert S. and Schiff, Richard, eds. University of Chicago Press, 1996. Chapt. 4, pp. 47–57. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program FAAD magisterský navazující 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Výtvarný ateliér

30 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Kompozice a formát malby
2. Barva
3. Podmalba a malba
4. Pasty a lazury
5. Traktace