Detail předmětu

Sound art a experimentální hudba

FaVU-1ZT-ZAk. rok: 2024/2025

Kurz představí formou přednášek a aktivního poslechu (spojeného s analýzou a diskusemi) vybrané kapitoly z dějin sound artu a experimentální hudby. Sound art jako hraniční oblast mezi objektem, skladbou, instalací, interaktivním systémem, performancí představuje interdisciplinární živou sféru propojující výtvarné umění, hudební kompozici, technologie, prostor... a přináší tak celou řadu otázek, které budou v přednáškách reflektovány. Přednášky jsou zaměřeny na významná díla a postavy sound artu stejně jako i na teorie a estetické koncepce, které změnily a mění podobu hudby 20. a 21. století. Témata, která budou probírána, jsou například: hluk, konkrétní hudba, elektroakustická hudba, zvuk a prostor, zvuková ekologie, zvukové krajiny, field-recording, algoritmická a generovaná hudba, sonifikace, zvukové instalace, glitch, umělá inteligence, VR. Pozornost bude věnována rovněž současné audio scéně v ČR a ve světě (interpreti, festivaly, výstavy, koncerty). 

 

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Vstupní znalosti

Nejsou.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Zápočet je udělen na základě docházky a aktivní účasti na výuce, dále na základě testu ověřujícího probraná témata a získané znalosti. 

 


Výuka probíhá v audiostudiu KAT FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem. Docházka je povinná, maximální množství absencí činí 30 %. Vyšší množství absencí lze po dohodě s vyučujícími kompenzovat předložením alternativního úkolu. 

 

Učební cíle

Cílem předmětu je seznámit studující s klíčovými momenty vývoje zvukového umění a experimentální hudby v období od počátku 20. století do současnosti. Studující se během přednášek setkají s možnou šíří přístupů, forem a konceptů v oblasti zvukové tvorby, kterou mohou poté v budoucnu jako aktivní umělkyně*ci do své práce zahrnout nebo reflektovat. Tohoto cíle je dosaženo prostřednictvím představení historicky důležitých děl sound artu a experimentální hudby, a to formou poslechu a následné společné diskuze/analýzy slyšeného a viděného.  

 


Studující si vytvoří přehled o dějinách a aspektech sound-artu, elektroakustické hudby, zvukové ekologii, field-recordingu a experimentální zvukové tvorby.  Osvojené znalosti jim umožní lépe dekódovat a analyzovat estetické modely soudobé hudby, sound-artu, ale i zvukové složky audiovizuálních děl. Seznámení se s širokou paletou estetických modelů, jejich kompozičních koncepcí a uměleckých strategií studujícím usnadní recipovat a chápat i posluchačsky náročnější a komplexnější díla. 

 

Základní literatura

Alex McLean, Roger T. Dean, The Oxford Handbook of Algorithmmic Music, Oxford University Press, 2018 (EN)
Brandon LaBelle , Background Noise: Perspectives on Sound Art, Bloomsbury Academic, 2006 (EN)
Jozef Cseres, Michal Murin, Od analogového k digitálnímu... Nové pohlady na nové umenia v audiovizuálnom veku, Fakulta výtvarných umení, Akadémia umení, 2010 (CS)
Lenka Dohnalová, Estetické modely evropské elektroakustické hudby a elektroakustická hudba v ČR, Univerzita Karlova, 2001 (CS)
Martin Flašar, Elektroakustická hudba, Masarykova univerzita, 2015 https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/ff/ps15/eah/web/media/Elektroakusticka_hudba.pdf (CS)
Michal Rataj, Elektroakustická hudba a vybrané koncepty radioartu, KANT Akademie múzických umění, 2007 (CS)
Peter Weibel, Sound Art – sound as medium of art, The MIT Press, 2019 Adrian Moore, Sonic Art – An introduction to Electroacoustic Music Composition, Routledge, 2016 (EN)
Pierre Schaeffer, Konkrétní hudba, Supraphon, 1977 (CS)
Salome Voegelin, Listening to Noise and Silence: Towards a Philosophy of Sound Art, Continuum, 2010 (EN)
Trevor Wishart, On Sonic Art, Routledge, 1997 (EN)

Doporučená literatura

Alan Licht, Jim O' Rourke, Sound Art: Beyond Music, Between Categories, Rizzoli; Har/Com edition, 2007 (EN)
Christpher Cox, Beyond Representation and Signification: Toward a Sonic Materialism, Journal of Visual Culture, 2011, https://doi.org/10.1177/1470412911402880 (EN)
John Cage, Composition In Retrospect, Exact Change, 2008 (EN)
Raymond Murray Schaffer, The tuning of the world, Random House Inc, 1977 (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUM_B bakalářský 3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program DES_M magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program VUM_B bakalářský 3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Osvobození zvuku – seznámení se s koncepty, manifesty, díly a představiteli futurismu a vliv „Art of Noises“ na hudbu 20.stol. Poslech a diskuse. + první průlom - musique concréte – práce s nahrávkami, koláž konkrétních zvuků jako kompoziční metoda, Pierre Schaeffere, Piere Henry. 2. Elektronická hudba – Karlheinz Stockhausen, Iannis Xenakis, Edgar Varese, Piere Boulez, Francois Bayle, EMS, Curtis Roads, Horracio Vaggione, Bjarni Gunnarson, Elian Radigue, B.Parmegiani... – od průkopníků elektronické hudby 50.let až po současné skladatele a tvůrce radikálních estetik. Poslech, analýza, diskuze. 3. Kybernetika, kvantová fyzika, relativita, teorie informací – vliv vědeckých objevů na estetiku nové hudby: stochastická hudba, aleatorní hudba, mikrotonální, atonální a spektrální hudba. 4. Utopie ? Nové hudební nástroje a technologie (L. Theremin, E. Sholpo, E. Murzin, EMS, Don Buchla...), hi-tech vs. DIY scéna současnosti. 5. Minimalismus – návrat k jednoduchosti, koncepce, poslech stěžejních děl (Terry Rilley, Steve Reich, La Monte Young, Phil Nibblock, R. Ikeda...), vliv na pop-kulturu a techno. 6. Ambient a drone – koncepty, pozadí, pozornost, gestalt psychologie, poslech (Brian Eno, Erik Satie, Orb, Biosphere, Aphex Twin, Tim Hecker, Sunn o)))... 7. Zvukové krajiny a zvuková ekologie – seznámení se s konceptem zvukových krajin a problematikou zvukové ekologie. Odkaz díla R. M. Schafera. Field-recording a cvičení poslechu. 8. Zvuk a prostor – využití prostoru jako výrazového prostředku: Poem Electronique, akusmatická hudba, multikanálové koncertní prezentace, akusmonium, zvukové instalace, VR. 9. Hudba, nebo objekt? – zvukové instalace a emergence sound artu v galeriích výtvarného umění od konce 70.let 20.stol. (B.London, Ch.Cox), současné festivaly, instituce, galerie, labely věnující se zvukovým uměním. 10. Algoritmická kompozice a generativní hudba, algoritmické zvukové instalace, autonomní systémy a objekty. 11. Error – fluxus, glitch, click’n’cuts, noise. 12. Experimentální klubová elektronická hudba od 90. let po současnost. 13. Umělá inteligence, online sdílené kompozice, kreativní databáze, VR.

Tvůrčí seminář

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor