Detail předmětu

Technologie audio

FaVU-TEAUDI-ZAk. rok: 2024/2025

Technologie audio 1 je vstupním kurzem pro práci se zvukem, který studentům představuje úvod do hudební produkce a studiové práce. Zaměřuje se na základní orientaci ve zvukovém studiu FaVU VUT a jeho vybavení, jako jsou mikrofony, předzesilovače, kompresory, virtuální syntetizéry, samplery, efektové procesory nebo sekvencery. Kurz zahrnuje seznámení se s principy nahrávání, úpravy, editace a mixáže nahrávek; dále práci s mikrofony, nahrávacím řetězcem a editačními audio programy DAW, konkrétně základy práce v softwaru Ableton Live, ale krátce jsou představeny i další profesionální DAW softwary Nuendo, Reaper či Cubase.  

 

 

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Vstupní znalosti

Zájem o hudbu a aktivní práci se zvukem. 

 

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Pro udělení zápočtu je vyžadována: - aktivní účast; - docházka minimálně 70 %; - vytvoření autorské kompozice obsahující vlastní hlas a další nástroje.

Výuka probíhá v audiostudiu KAT FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem. Docházka je povinná, maximální množství absencí činí 30 %. Vyšší množství absencí lze po dohodě s vyučujícími kompenzovat předložením alternativního úkolu. 

 

 

Učební cíle

Cílem předmětu je úvodní seznámení studentek a studentů s možnostmi práce ve zvukovém studiu FaVU VUT, se základy hudební produkce, metod nahrávání a úprav zvukového materiálu do zamýšlené podoby.

Studující se naučí orientovat ve zvukovém studiu, samostatně nahrávat a upravovat zvukový materiál do zamýšlené podoby. Studenti si též osvojí základní odbornou terminologii a chápání principů představených audio technologií. V rámci výuky se studující naučí samostatně pracovat se softwarem Ableton Live, virtuálními nástroji (samplery, syntezátory, efekty), mikrofony, předzesilovači. Studující si osvojí základní postupy hudební produkce, které potvrdí vytvořením vlastní jednoduché zápočtové audio kompozice. 

 

Základní literatura

Dennis DeSantis, Making Music, Ableton AG, 2015. (EN)
Václav Syrový, Hudební zvuk, Praha: Nakladatelství AMU, 2013. (CS)

Doporučená literatura

Bohumil Geist, Akustika – jevy a souvislosti v hudební teorii a praxi, Muzikus, 2005. (CS)
Brian Eno, Oblique Strategies, Brian Eno, 1979. (EN)
David Miller Huber, Robert E.Runstein, Modern Recording Techniques, Elsevier’s Science & Technology Rights Department in Oxford, 2005. (EN)
J. Anthony Allen, Music Theory for Electronic Music Producers: The producer's guide to harmony, chord progressions, and song structure in the MIDI grid, Slam Academy, 2018. (EN)
J.T.Cloutier, The Bedroom Super Producer, CreateSpace Independent Publishing Platform, 2017. (EN)
Milan Guštar, Elektrofony I, II, Uvnitř, 2008. (CS)
Miller Puckete, The Theory and Technique of Electronic Music, University of California, San Diego, 2007. (EN)
Rick Rubin, In the studio, ECW Press, 2009. (EN)
Thomas Bey William Bailey, Micro-bionic: Radical Electronic Music and Sound Art in the 21st Century, Scb Distributors, 2009. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUM_B bakalářský 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
  • Program DES_B bakalářský 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
  • Program VUM_B bakalářský 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

8 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Zvuk – podstata, vlastnosti, parametry, šíření, vnímání, analog vs. digital 2. Mikrofony a předzesilovače – typy a charakteristiky 3. Signal routing a gain staging – propojení zařízení ve studiu a hlídání dynamiky signálu 4. DAW – jaké jsou možnosti, základy práce, nastavení, editace, mixáž 5. Ableton Live – improvizace s nahraným materiálem, vytváření audio smyček 6. Sampler – kreativní využití 7. Syntéza – seznámení s typy a charaktery syntéz – FM, additive, granular, subtraktivní, wavetable, transwave, formant, karplus-strong, physical modelling.... 8. Sekvencery – práce se základními sekvencery a ukázky pokročilých koncepcí, zápis hudebních nápadů, arpeggio, schuffle, groove, random 9. Frekvenční a dynamické úpravy signálu – práce s ekvalizéry a filtry, práce s kompresory a limitery v rámci mixáže, side-chain, de-esser, multiband comprese, M/S 10. Zpožďovací a prostorové efekty – delay, reverb, chorus, flanger 11. MIDI, OSC, CV – řídící hudební signály 12. Základy hudební produkce – dramaturgie skladby, koncepce, design, cíl, estetika 13. Mixáž – praxe získaných znalostí, poslech, cvičení, ozvučování videa, synchronizace, formáty, export 14. Vlastní tvorba – tvorba nahrávky a její konzultace

Praktické cvičení

18 hod., povinná

Vyučující / Lektor