Detail předmětu

Teoretické základy grafických technik 1

FaVU-1TZGT1Ak. rok: 2024/2025

Předmět je koncipován jako fúze teoretické výuky, praktických ukázek a exkurzí. Triadický model edukace klade důraz na kontextualizaci, dějiny a technologii tisku z výšky a z hloubky. Konkrétní grafické techniky budou uvedeny do historického kontextu, dále do aktuálních souvislostí v rámci současného umění a jeho reflexe a následně předvedeny na praktické úrovni. Hlavním záměrem předmětu není cizelování dovedností v oblasti grafických technik, nýbrž získání přehledu a schopnosti odůvodnit důležitost existence tradičních médií v digitální době. Předmět funguje jako samostatný teoretický úvod do oblasti, ale i jako prolegomena k vlastní grafické praxi.

 

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Vstupní znalosti

Nejsou.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Pro udělení zkoušky jsou stanoveny následující podmínky:

  • aktivní účast ve výuce (2 povolené neomluvené absence) nebo předložení úkolu vypracovaného na základě alternativního zadání po dohodě s přednášejícími
  • odevzdání, přednesení vypracované prentace a aktivní účast na následné diskuzi

posuzována je úroveň prezentace s ohledem na naplnění cílů předmětu.

 

Výuka probíhá v učebnách KTDU FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem. Účast na výuce je povinná (2 povolené neomluvené absence). Vyšší množství absencí lze po dohodě s vyučujícími kompenzovat předložením alternativního úkolu.

 

Učební cíle

Cílem předmětu je přiblížit teoretické a historické pozadí tradičních grafických technik a uvést je do současného kontextu. Studující se rovněž seznámí s principy obratu k materialitě v současném umění. Podstatným aspektem je uvědomění si skutečnosti, že tento v zásadě konceptuální návrat si – již historicky – vyžaduje bravurní zvládnutí ověřených rukodělných postupů. Dalším cílem předmětu je ovšem také odlehčení postulované rigidnosti, neboť už jenom znalost „topografie oblasti“ nebo porušení jejích pravidel může znamenat tvůrčí impuls. Obrat k materialitě lze samozřejmě chápat velmi široce, v případě klasické grafiky se však jedná zejména o návaznost na možnosti tiskařských technologií rozestřených v čase, jako jsou tisk z výšky a tisk z hloubky. Díky představení praktických postupů v historickém a teoretickém kontextu si studenti ozřejmí možnosti klasického média nejen jako historického reliktu, ale zejména jako funkčního prostředku pro vlastí tvorbu a interpretaci současného umění.

 

Absolvováním kurzu se studující obeznámí se základy grafických technik po teoretické a historické stránce, stejně jako s jejich mediálními přesahy a potenciálem pro vlastní tvorbu.

 

Základní literatura

FICK, Bill – GRABOWSKI, Beth. Printmaking: A Complete Guide to Materials & Processes. 2nd ed. London: Laurence King Publishing, 2015. 256 s. ISBN: 978-1780671949. (EN)
JUNA, Zdeněk. Lept a příbuzné techniky. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1954.
KREJČA, Aleš. Grafické techniky. Vyd. 2. V Praze: Aventinum, 1994. 206 s. ISBN 8071516388.
MARCO, Jindřich. O grafice : kniha pro sběratele a milovníky umění. Praha: Mladá fronta, 1981. Česká grafika 20. století : [ve Sdružení českých umělců grafiků Hollar]. Edited by Jiří Bouda - Jaroslav Kaiser - Miroslav Kudrna. Praha: Sdružení českých umělců grafiků Hollar, 1997. 325 s. ISBN 80-902405-0-X.
ODEHNAL, Antonín. Grafické techniky. Vyd. 1. V Brně: Střední škola uměleckých řemesel v Brně, 1996. 90 s. ISBN 80-902275-0-3.
RAMBOUSEK, Jan. Dřevořez, dřevoryt a příbuzné techniky. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství československých výtvarných umělců, 1957. 206 s. ISBN: sine.
ROMANO, Clare – ROSS, John – ROSS, Tim. The Complete Printmaker: Techniques, Traditions, Innovation. Revised and expanded ed. New York: Simon & Schuster, 2008. 352 s. ISBN: 978-0029273722. (EN)

Doporučená literatura

BALEKA, Jan. Výtvarné umění : výkladový slovník (malířství, sochařství, grafika). 1. vyd. Praha: Academia, 1997. 429 s. ISBN 8020006095.
BENJAMIN, Walter. The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction. 1st ed. London: Penguin Books, 2008. 128 s. ISBN: 978-0141036199. (EN)
KOVARIK, Bill. Revolutions in Communication. Media History from Gutenberg to the Digital Age. 1st ed. New York: Continuum Publishing Corporation. 356 s. ISBN: 978-1441114600. (EN)
MITCHELL, Willia John Thomas. Picture Theory. Essays on Verbal and Visual Representation. 1st ed. Chicago: The University of Chicago Press, 1994. 462 s. ISBN: 978-0226532325. (EN)
PUCHNER, Martin. The Written World. The Power of Stories to Shape People, History, and Civilization. 1st ed. New York: Random House Trade. 464 s. ISBN: 978-0812988277. (EN)
RAMBOUSEK, Jan. Slovník a receptář malíře-grafika. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1954. nepag., ISBN: sine.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUM_B bakalářský 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
  • Program DES_B bakalářský 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program VUM_B bakalářský 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1.    Úvod   

2.    Tisk z hloubky – historie

3.    Tisk z hloubky – historie

4.    Tisk z hloubky – technologie

5.    Tisk z hloubky – technologie

6.    Exkurze v Sbírce starých tisků v MZK

7.    Tisk z výšky – historie

8.    Tisk z výšky – historie

9.    Tisk z výšky – technologie

10.    Tisk z výšky – technologie

11.    Závěrečné prezentace s diskuzí

12.     Závěrečné prezentace s diskuzí

13.     Hodnocení