Detail předmětu

Úvod do umění performance

FaVU-1UdUPAk. rok: 2024/2025

Předmět je úvodem do problematiky umění performance. Základní příklady umělecké praxe jsou představovány na pozadí základních textů k umění performance: Performance Art & Live Art od RoseLee Goldberg, Anti Art od Mc Evilleyho, Kaprowova souboru textů Blurring of Art and Life a studie Fluxus Experience od Hannah Higgins.

 

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Vstupní znalosti

Zájem o problematiku umění performance. Dostatečná jazyková vybavenost ke studiu textů v anglickém jazyce.

 

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Podmínkou k udělení zápočtu je splnění požadavku na docházku (minimálně 50 %), přednesení referátu (cca 30 min.) s využitím obrazového doprovodu a odevzdání rešerše přiděleného tématu v rozsahu cca 5 normostran.

 

Vyžadována je minimálně 50% docházka. Případná odůvodněná nižší docházka se nahrazuje v odpovídající proporci zpracováním doplňkové seminární práce odevzdané ve zkouškovém období.

 

Učební cíle

Cílem kurzu, uspořádaného jako výzkum základních fenoménů umění performance ve struktuře daných tematických okruhů, je uvést studující do problematiky umění performance, tak aby se zorientovaly*i v jeho základních vývojových podobách a dílčích paradigmatech.

 

Studující budou po absolvování předmětu schopny*i:

- identifikovat a časově a místně zařadit zásadní díla umění performance;

- popsat základní vývojová paradigmata v umění performance;

- aplikovat základní pojmosloví oboru na konkrétní umělecká díla;

- popsat prostředky využité k realizaci konkrétního performančního uměleckého díla.

 

Základní literatura

GOLDBERG, RoseLee. Performance Now: Live Art for the Twenty-First Century. Thames & Hudson, New York, 2018. ISBN 978-0500021255.
HEATHFIELD, Adrian. Live: Art and Performance. London: Tate, 2015. ISBN: 1854375016.
JONES, Amelia. The Artist's Body. Phaidon, London, 2012. ISBN 978-0714863931
KAPROW, Allan. Essays on the Blurring of Art and Life. Berkeley: University of California, 1996
MCEVILLEY, Thomas. The triumph of anti-art: conceptual and performance art in the formation of post-modernism. Kingston, N.Y: McPherson & Co, 2012. ISBN 0929701925.
MORGANOVÁ, Pavlína. Akční umění. Olomouc: Votobia, 1999. ISBN 80-7198-351-9.
WOOD, Catherine. Performance in Contemporary Art. Tate, London, 2022. ISBN 978-1849768238

Doporučená literatura

BERGHAUS, Gunter. Avant-garde Performance. Palgrave, New York, 2005. ISBN‏ 140394644.
BERGHUIS, Thomas J. Performance art in China. Hong Kong: Timezone 8, 2006. ISBN 9889926598.
CAGE, John. Silence. Praha: Tranzit, 2010. ISBN 978-80-87259-07-8
ČIHÁKOVÁ-NOSHIRO, Vlasta. Umění akce, katalog výstavy Galerie Mánes, Praha: Mánes, 1991.
DEBORD, Guy. Společnost spektáklu. Intu, 2007. ISBN 978-80-903355-5-4.
GOLDBERG, RoseLee. Performance art: from futurism to the present. 3rd ed. New York: Thames & Hudson, 2011. World of art. ISBN 978-0500204047.
GOLDBERG, RoseLee. Performance: live art since 1960. New York: Harry N. Abrams Publishers, 1998. ISBN 9780810943605.
GREEN, Malcolm. Muehl, Brus, Nitsch, Schwarzkogler, Writings of the Vienna Actionists. Atlas Press, London, 2000. ISBN: 1-900565-10-2.
HENRI, Adrian. Total art: environments, happenings, and performance. New York, N.Y. [u.a.]: Oxford Univ. Pr, 1974. ISBN 0195199340.
HIGGINS Dick, Intermedia, in: Hendricks, Geoffrey. Critical Mass. Mead Art Museum, New Jersey, 2003. ISBN 0813533031.
HIGGINS, Hannah. Fluxus Experience. Berkeley: University of California, 2002. ISBN 978-0520228672.
ISBN 1137322209.
JAPPE, Elisabeth. Performance, Ritual, Prozess: Handbuch der Aktionskunst in Eruopa. München: Prestel, 1993. ISBN 3791313002.
JIROUSOVÁ Věra. Rozhovory s Josephem Beuysem. Votobia, Olomouc, 1999. ISBN: 8071983780.
JODOROWSKY, Alejandro. Psychomagie. Malvern, Praha, 2015. ISBN: 978-80-7530-012-6.
JOHNSON, Dominic. The Art of Living: An Oral History of Performance Art. Palgrave, New York; 2015
KOSUTH, Joseph. Art After Philosophy and After, Collected Writings, 1966-1990. MIT Press, 1991.
NITSCH, Hermann. Orgien Mysterien Theater. März, Darmstadt 1969.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUM_B bakalářský 2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Totální umění (Henri)

2. Anti umění (McEvilley)

3. Umění happeningu (Kaprow)

4. Akcionismus / Situacionismus (Nitsch / Debord)

5. Umění těla (Jones)

6. Akční umění / Umění performance (Morganová / Goldberg)

7. Aktivismus & Sociální umění (Beuys – FIU)

8. Události, Aktivity & Intermediální umění (Fluxus – Higgins)

9. Konceptové umění / Konceptuální umění (Flynt / Kosuth)

10. Procesuální umění / Multimediální umění (Jappe / Berghaus)

11. Psychomagie / Šokové umění (Jodorowski / Wei Wei)

12. Živé umění / Umění života (Heathfield / Johnson)

 

Seminář

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor