Detail předmětu

Veřejná prezentace semestrální práce 3

FaVU-2VEPSP3Ak. rok: 2024/2025

Náplní kurzu je v první řade příprava studujících na instalaci vlastního uměleckého díla jak pro cvičný kontext ve škole, tak pro prostředí běžného uměleckého provozu (například v galerii nebo ve veřejném prostoru). Důraz na pečlivý výběr a vhodnou technickou a materiálovou volbu instalace je kladen i v případě, že fyzická adjustace není koncepční součástí díla. V druhé řadě předmět připravuje studující na samotnou prezentaci jako na zátěžovou situaci typickou pro uměleckou praxi. Počítá s rolí, jakou v těchto situacích hraje lidský faktor a aktuální podmínky (osobní předpoklady prezentující*ho, jako jsou vlohy pro promptní reagování nebo hlasový projev, složení komise nebo celková nálada v momentě prezentace). Vzhledem k tomu, do jaké míry tyto situace dokážou ovlivnit celkové vyznění uměleckého díla, je v předmětu kladen mimořádný důraz na pečlivou přípravu slovního doprovodu k samotnému dílu nebo souboru děl (ústní prezentace, popisky včetně názvu a anotace). Součástí předmětu je dále přípravná konzultace a výběr vhodného způsobu dokumentace dosavadní práce v podobě portfolia. Portfolio se rovněž stává předmětem prezentace a posouzení. Podoba portfolií (tištěné, digitální, audiovizuální prezentace) není jednotně určena, ale je dána (po konzultaci s vyučujícími) individuálním charakterem umělecké profilace konkrétních studujících nebo skupiny, případně ateliérovým zadáním.  

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Garant předmětu

Vstupní znalosti

Ateliér navazující 3 

Veřejná prezentace semestrální práce 2

 

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Pro účely rozpravy nad ateliérovými pracemi před komisí mohou pedagožky*gové předmětu Veřejná prezentace doporučit studentkám*ům prezentaci práce nebo výběru prací buď dle vlastního uvážení nebo na základě předchozího dialogu s vyučujícími. Studující jsou povinni ke kolokviu předložit tištěné nebo digitální portfolio zahrnující CV a dokumentaci školních, případně i mimoškolních prací (nebo jinak dle konzultace s vyučujícími). Studující získávají ústní hodnocení v podobě stručného komentáře, který jsou povinni podat všechny*všichni členky*ové komise. Předmětem tohoto hodnocení jsou 1) umělecké kvality semestrální práce, 2) způsob její instalace a adjustace, 3) způsob její osobní prezentace, 4) doprovodné textové materiály (název, anotace) a 5) portfolio dosavadní tvorby studující*ho. Kolokvium je písemně hodnoceno ve formě „prospěl*a/neprospěl*a“.  
Výuka probíhá v ateliérech FaVU v konzultačních hodinách určených pedagožkami*gy předmětu. Udělení hodnocení z předmětu Veřejná prezentace je podmíněno odevzdáním portfolia, předložením (instalováním) díla a jeho prezentací před komisí.  

Učební cíle

Základním cílem předmětu je poskytnout studujícím možnost veřejné prezentace vlastních uměleckých výstupů vytvořených v průběhu semestru v rámci předmětu Ateliér. Dalším cílem je pak rozprava a poskytnutí zpětné vazby na předloženou/é a odprezentovanou/é práci/e. 
Absolvováním předmětu Veřejná prezentace se studující zdokonalí v ústní a písemné prezentaci vlastních uměleckých výstupů vytvořených v průběhu semestru v rámci předmětu Ateliér, jakož i v koncepčních a technologických řešeních instalace své práce. Díky získané zpětné vazbě si ověří udržitelnost svého uměleckého programu nebo zpracování ateliérového zadání.  

Základní literatura

Hal FOSTER – Rosalind KRAUSSOVÁ – Yve-Alain BOIS – Benjamin H. D. BUCHLOH, Umění po roce 1900. Modernismus, antimodernismus, postmodernismus, Praha: Slovart 2007
Jiří PLAMÍNEK, Komunikace a prezentace: umění mluvit, slyšet a rozumět, Praha: Grada 2008
Patricia LEAVY (ed.), Handbook of Arts-Based Research, New York: Guilford Press 2019

Doporučená literatura

Carola DERTNIG – Felicitas THUN-HOHENSTEIN (eds.), Performing the Sentence. Research and Teaching in Performative Fine Arts, Berlín: Sternberg 2014
Carola DERTNIG et al., Troubling Research. Performing Knowledge in the Arts, Berlín: Sternberg 2014
Helena BENDOVÁ – Matěj STRNAD (eds.), Společenské vědy a audiovize, Praha: NAMU 2014.
Institut úzkosti. 2021. Kvíření jazyka českého: O užívání genderově inkluzivního jazyka v institucích a organizacích. http://www.institutuzkosti.cz/events/kvireni-jazyka-ceskeho-videozaznam-online-diskuse?src=cz
Jacques AUMONT, Obraz, Praha: Akademie múzických umění 2010
James ELKINS (ed.), Artists with PhDs. On the New Doctoral Degree in Studio Art, Washington, DC: New Academia 2014
Jan SVENUNGSSON, Umelec a písanie, Bratislava: Slovart – VŠVU 2013
John BERGER, Způsoby vidění, Praha: Labyrint 2016
Julian KLEIN, What Is Artistic Research?, JAR — Journal for Artistic Research, April 23. https://www.jar-online.net/what-artistic-research
Konrad Paul LIESSMANN, Filozofie moderního umění, Olomouc: Votobia 2000
Konrad Paul LIESSMANN, Vzdělání jako provokace, Praha: Academia 2018
Magdaléna ADÁMKOVÁ-TURZOVÁ – Petra FILIPOVÁ, Učit umění. Učitel a žák v labyrintu současného umění, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 215
Nelson GOODMAN, Jazyky umění. Praha: Academia, 2007.
Paulo FREIRE, Pedagogika utlačovaných, Praha: Neklid 2022
Renate LORENZ (ed.), Not Now! Now! Chronopolitics, Art & Research, Berlín: Sternberg 2014
Sam THORNE (ed.), School. A Recent History of Self-Organized Art Education, Berlín: Sternberg 2017
Strunk, William I. 1999. The Elements of Style. 4th ed. Upper Saddle River: Pearson.
Swales, John M., and Christine B. Feak. 2009. Abstracts and the Writing of Abstracts: Vol. 1 of the revised and expanded edition of English in Today`s Research World. Michigan: University of Michigan Press.
Tomáš POSPISZYL, Před obrazem. Antologie americké výtvarné teorie a kritiky, Praha: OSVU 1998
Wouter DAVIDTS – Kim PAICE (eds.), The Fall of the Studio. Artists at Work, Amsterdam: Valiz 2009

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUM_M magisterský navazující 2 ročník, zimní semestr, povinný
    2 ročník, zimní semestr, povinný
    2 ročník, zimní semestr, povinný
    2 ročník, zimní semestr, povinný
    2 ročník, zimní semestr, povinný
    2 ročník, zimní semestr, povinný
    2 ročník, zimní semestr, povinný
    2 ročník, zimní semestr, povinný
    2 ročník, zimní semestr, povinný
    2 ročník, zimní semestr, povinný
    2 ročník, zimní semestr, povinný
    2 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Projekt

60 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1.A Průběžné konzultace a volba portfolia. 

1.B Realizace a odevzdání portfolia (pokud není dáno vyučující*m jinak, deadline na odevzdání portfolia je ke dnu kolokvia). 

2.A Průběžné konzultace nad koncepcí instalace semestrálního díla včetně technických a materiálových aspektů (případně ve spolupráci s kabinety). 

2.B Realizace instalace semestrální praktické práce 

3.A Průběžné konzultace a cvičení v schopnosti efektivně a srozumitelně verbálně komunikovat vlastní záměry (případně ve spolupráci s KTDU) 

3.B Samotná prezentace před komisí.