Detail předmětu

Výzkum uměním a designem

FaVU-2VUaDAk. rok: 2024/2025

Kurz je koncipován jako cyklus přednášek a následných seminářů. Přednášky kurzu seznamují studující s historickými kořeny, institucionálním zakotvením a současným směřováním výzkumu prostřednictvím umění a designu. V seminářích se studující zapojují do debaty o produkci vědění na poli umění a designu a o nových možnostech, které v tomto smyslu výzkum uměním a designem otevírá. Studující si osvojují schopnost rozpoznat a popsat výzkumné aspekty svojí tvůrčí práce. Učí se formulovat výzkumné otázky, volit vhodné výzkumné metody a interpretovat výsledky své výzkumné práce.

 

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Vstupní znalosti

Nejsou.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Zápočet udělený za účast na přednáškách a seminářích. Požadována je více než 70% účast.

 

Výuka probíhá v prostorách FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem. Požadována je více než 70% účast.

 

Učební cíle

Cílem kurzu je seznámit studující s historickými kořeny, institucionálním zakotvením a současným směřováním výzkumu prostřednictvím umění a designu.

 

Absolventi*ky kurzu dokážou rozpoznat a popsat výzkumné aspekty svojí tvůrčí práce. Uvědomují si výzkumný rozměr svojí tvůrčí práce a umí na něm stavět. Dokážou formulovat výzkumné otázky, volit vhodné metody a interpretovat výsledky své výzkumné práce. Umí sebevědomě, srozumitelně a výstižně artikulovat přínos svojí výzkumné práce.

 

Základní literatura

Bartlová, Milena & Zdeněk Bezecný, eds. 2020. Umělecký výzkum na UMPRUM. Praha: UMPRUM. (CS)
Buddeus, Ondřej & Magdalena Stanová. 2020. Zpráva o uměleckém výzkumu pro AVU (2020). Praha: AVU. https://be.avu.cz/app/uploads/2021/11/zprava_o_umeleckem_vyzkumu_avu_20204.pdf (CS)
Průchová Hrůzová, Andrea. 2021. Od „co“ k „jak“. Výzvy uměleckého výzkumu pro tvůrčí a akademické sféry 21. století. ArteActa, 4(6). https://arteacta.cz/od-co-k-jak-vyzvy-umeleckeho-vyzkumu-pro-tvurci-a-akademicke-sfery-21-stoleti/ (CS)
Steyerl, Hito. 2022. Estetika odporu? Umělecký výzkum jako disciplína a konflikt. ArteActa, 5(07). https://arteacta.cz/estetika-odporu-umelecky-vyzkum-jako-disciplina-a-konflikt/ (CS)

Doporučená literatura

Bartlová, Milena. 2018. Doktorské studium výtvarných umění: nesmysl, nebo šance? artalk, 5. prosince. https://artalk.cz/2018/12/05/doktorske-studium-vytvarnych-umeni-nesmysl-nebo-sance/ (CS)
Borgdorff, Henk. 2012. The Conflict of the Faculties: Perspectives on Artistic Research and Academia. Leiden: Leiden University Press. (EN)
Cramer, Florian & Nienke Terpsma. 2021. What is Wrong with the Vienna Declaration on Artistic Research? Open! Academy. Onlineopen.org, 21 January. https://onlineopen.org/what-is-wrong-with-the-vienna-declaration-on-artistic-research (EN)
Dunne, Anthony & Fiona Raby. 2013. Speculative Everything: Design Fiction and Social Dreaming. Cambridge, Massachusetts: MIT Press. (EN)
Elkins, James, ed. 2009. Artists with PhDs: On the New Doctoral Degree in Studio Art. New Academia Publishing. (EN)
Escobar, Arturo. 2017. Designs for the Pluriverse: Radical Interdependence, Autonomy, and the Making of Worlds. Durham and London: Duke University Press. (EN)
Frayling, Christopher. 1993. Research in Art and Design. London: Royal College of Art. (EN)
Hannula, Mika, Juha Suoranta & Tere Vadén. 2005. Artistic Research — Theories, Methods and Practices. Helsinki and Gothenburg: Academy of Fine Arts Helsinki and University of Gothenburg. (EN)
Haraway, Donna. 1988. Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective. Feminist Studies 14(3): 575–599. (EN)
Jobertová, Daniela & Alice Koubová, eds. 2017. Artistic Research: Is There Some Method? Prague: Academy of Performing Arts (AMU Press). (EN)
Klein, Julian. 2017. What Is Artistic Research? JAR — Journal for Artistic Research, April 23. https://www.jar-online.net/what-artistic-research (EN)
Koskinen, Ilpo, John Zimmerman, Thomas Binder, Johan Redström & Stephan Wensveen. 2011. Design Research Through Practice: From the Lab, Field, and Showroom. Waltham: Morgan Kaufmann. (EN)
Law, John. 2004. After Method: Mess in Social Science Research. London: Routledge. Ludwiński, Jerzy. 2007. Art in the Postartistic Age. In Notes from the Future of Art: Selected Writings by Jerzy Ludwiński, ed. Magdalena Ziołkowska, s. 17–26. Eindhoven: Van Abbemuseum. (EN)
Mäki, Teemu. 2014. Art and Research Colliding. Research Catalogue. https://www.researchcatalogue.net/view/49919/49920 (EN)
Manzini, Ezio. 2015. Design, When Everybody Designs: An Introduction to Design for Social Innovation. Cambridge, Massachusetts: MIT Press. (EN)
Rogoff, Irit. 2008. Turning. e-flux, Journal #0, November. https://www.e-flux.com/journal/00/68470/turning/ (EN)
Rogoff, Irit. 2010. Practicing Research: Singularizing Knowledge. MaHKUzine: journal of artistic research 9: 37–42. https://issuu.com/hku-online/docs/mahkuzine09_web (EN)
Rogoff, Irit. 2019. Becoming Research. The Contemporary Journal. 10 December. https://thecontemporaryjournal.org/strands/critical-pedagogies/becoming-research (EN)
Rosner, Daniela. 2018. Critical Fabulations: Reworking the Methods and Margins of Design. Cambridge, Massachusetts: MIT Press. (EN)
Schwab, Michael. 2019. Expositionality. In Artistic Research: Charting a Field in Expansion, ed. Paulo de Assis & Lucia D`Errico, 27–45. London and New York: Rowman & Littlefield. (EN)
Smith, Marquard, ed. 2020. Research: Practitioner, Curator, Educator. Vilnius: Vilnius Academy of Arts Press. (EN)
Stengers, Isabelle & Stephen Muecke. 2018. Another Science Is Possible: A Manifesto for Slow Science. Cambridge UK: Polity. (EN)
Stöckelová, Tereza & Yasar Abu Ghosh, eds. 2013. Etnografie: Improvizace v teorii a terénní praxi. Praha: Sociologické nakladatelství Slon. (CS)
Veselá, Lenka. 2021. Artistic Research as Academic Borderlands. Journal of Artistic Research. Jar-online.net, 24 May. https://www.jar-online.net/artistic-research-academic-borderlands (EN)
Wilson, Mick & Schelte van Ruiten, eds. 2013. SHARE: Handbook for Artistic Research. ELIA — European League of Institutes of the Arts. (EN)
Wright, Stephen. 2013. Toward a Lexicon of Usership. Eindhoven: Van Abbemuseum. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUM_M magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program DES_M magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program VUM_M magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

14 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Zrod uměleckého výzkumu, definice uměleckého výzkumu, potenciál uměleckého výzkumu.

2. Historické kořeny a institucionalizace uměleckého výzkumu.

3. Typologie výzkumu na poli umění a designu: practice-led research (výzkum vedený uměleckou praxí), research-led practice (praxe vedená výzkumem), design research (výzkum v oblasti designu), art-based research (výzkum založený na umělecké praxi), artistic research (umělecký výzkum), výzkum o umění/pro umění/skrze umění, umění o výzkumu/pro výzkum/skrze výzkum, výzkum pro design/o designu/skrze design.

4. Umělecký výzkum jako hybridní praxe: průniky a rozpory umělecké tvorby a vědeckého výzkumu, specifické a singulární metody, „singularizace vědění“, „undisciplining“.

5. Body zlomu: edukační obrat, výzkumný obrat, „postvýzkumná situace“.

6. Metody uměleckého výzkumu a umělecký výzkum jako metoda. Umělecko-výzkumné strategie.

7. „Artikulace“ a „expozice“ uměleckého výzkumu: artikulace umělecké praxe jako výzkumné, formát „expozice“ uměleckého výzkumu ve výzkumném katalogu (Research Catalogue).

8. Design jako výzkumná praxe. Transition design. Design pro sociální inovaci. Kritický/spekulativní design.

9. Mezi uměním, výzkumem a aktivismem: sociálně angažovaná praxe, udržitelná praxe.

10. Interdisciplinární a kolektivní praxe.

11. Instituce a platformy pro umělecký výzkum.

12. Excelentní praxe: kritéria hodnocení uměleckého výzkumu, příklady zdařilých umělecko-výzkumných projektů.

13. Nové formáty pro umělecký výzkum: odborné časopisy pro umělecký výzkum, formát „expozice“ ve výzkumném katalogu (Research Catalogue), výzkumná výstava.

14. Budování výzkumných sítí.

 

Seminář

12 hod., povinná

Vyučující / Lektor