Detail předmětu
Angličtina pro elektrotechnické inženýrství
FEKT-BPC-AEIAk. rok: 2024/2025
Předmět Angličtina pro elektrotechnické inženýrství j je zaměřen na rozvoj jazykových kompetencí vyžadovaných budoucím pracovním prostředím absolventů. Studenti budou seznámeni s prostředky, funkcemi a stylem odborného jazyka se zvláštním zřetelem na terminologii technických oborů. Výuka je zaměřena na vývoj a výrobní proces, popis a prezentací technologií, zařízení a jejich součástí, popis technických problémů, možných rizik (včetně situací spojených s bezpečností a riziky v pracovním procesu) a jejich řešení. Do výuky jsou zahrnuty poslechové aktivity zaměřené na technické diskuze; mluvní aktivity, během kterých si studenti procvičují jazyk, který se při výuce naučili; relevantní slovní zásoba předkládaná a procvičovaná v profesním kontextu; zajímavá témata a články. Absolvent předmětu bude schopen charakterizovat v angličtině trendy technického vývoje a směřování výroby, což odpovídá požadavkům profilu absolventa bakalářského studia. Svojí náplní předmět zároveň přispívá k lepší zaměstnatelnosti a konkurenceschopnosti absolventů na trhu práce.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Čtení
- rozumí textům, které obsahují slovní zásobu často užívanou v každodenním životě a základní odbornou slovní zásobu vztahující se k textům s problematikou elektrotechnického inženýrství.
Poslech
- rozumí hlavním myšlenkám vysloveným spisovným jazykem o běžných tématech, se kterými se setkává ve škole či ve volném čase. Rozumí smyslu témat souvisejících s oblastmi jeho osobního či odborného zájmu, pokud jsou vysloveny poměrně pomalu a zřetelně.
Ústní interakce
- si umí poradit s většinou situací, které mohou nastat při cestování v oblasti, kde se tímto jazykem mluví. Dokáže se bez přípravy zapojit do hovoru o tématech, která jsou mu známa, o které se zajímá nebo která se týkají jeho studia.
Samostatný ústní projev
- umí jednoduchým způsobem spojovat fráze, aby popsal své zážitky, události, své cíle. Umí stručně odůvodnit a vysvětlit své názory a plány. Ovládá základní prezentační dovednosti.
Písemný projev
- umí napsat jednoduché souvislé texty na témata, která dobře zná nebo která ho osobně zajímají. Zná základy formální a neformální korespondence a umí psát jednoduché dopisy.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Semestrální test má písemnou podobu, obsahuje 2 části a maximální bodový zisk je 40 bodů:
test zaměřený na znalost odborné slovní zásoby získané v průběhu výuky. Test má formu výběru správné odpovědi ze čtyř možností a je hodnocený maximálně 20 body. Při špatné odpovědi se odečítá 0,33 bodu. V žádné jiné části hodnocení předmětu BPC-AEI se mínusové body neodečítají.
doplňování chybějících slov do technického textu hodnocené maximálně 20 body.
Při práci s testem studentům není umožněno používat slovník. Aby se student mohl zaregistrovat na zkoušku, musí získat minimálně 60% ze 40 možných, tj. 24 bodů. Semestrální test je možno opakovat pouze jednou. Doba pro práci se dvěma částmi semestrálního testu je 30 minut.
Pozn.: není možné, aby student nejdříve úspěšně složil zkoušku a teprve potom psal nebo opravoval semestrální test. Semestrální test je podmínkou pro registraci ke zkoušce a student musí tento test úspěšně složit před skládáním vlastní zkoušky (viz Směrnice děkana FEKT doplňující studijní a zkušební řád VUT). Student rovněž nemá možnost opakovat test z důvodu lepšího hodnocení.
Zkouška je písemná a je hodnocená maximálně 60 body. Skládá se ze dvou částí:
práce s neznámým technickým textem při pomoci slovníku (maximálně 30 bodů) – doba pro práci s textem je 25 minut;
poslech s porozuměním ( maximálně 30 bodů) – student slyší poslech 2x.
Student musí získat minimálně 50% z každé části, aby mohl úspěšně složit zkoušku. Pro části Reading a Listening jsou možné dva opravné termíny. Opakuje se pouze ta část zkoušky, ve které nebylo dosaženo 50% bodů, tj. minimálně 15 bodů.
Předmět odpovídá úrovním B1-B2 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Protože jeho obsahem není obecný jazyk, nýbrž odborný jazyk a komunikace, maturitní nebo jiná zkouška z jazyka nemůže absolvování předmětu nahrazovat.
Účast na seminářích je povinná, požaduje se minimální 75% účast na cvičeních podle Vyhlášky vedoucího ústavu o organizaci výuky zveřejňované na stránkách Ústavu jazyků FEKT.
Učební cíle
Cílem předmětu je seznámit studenty s jazykovými prostředky, funkcemi a dovednostmi, které budou používat v různých situacích při komunikaci se spolupracovníky v zaměstnání, s obchodními partnery a institucemi v mezinárodním konkurenčním prostředí v rámci své odbornosti.
Dílčí cíle:
• Porozumění specifickým technickým informacím v mluvené i psané formě.
• Schopnost komunikovat ve vybraných situacích spojených s vývojem, výrobou a prezentací technických zařízení a jejich součástí, vyjadřovat se a diskutovat o otázkách vývoje poznání v technických oborech. Schopnost jednat na různých úrovních v závislosti na požadavcích pracovního procesu.
• Odpovídající rozšíření specifické slovní zásoby.
Zkouškou se ověřuje, že absolvent předmětu je schopen:
1. Zúčastnit se diskusí týkajících se základních témat z elektrotechniky (elektrické obvody, elektrický proud, elektrické vodiče) a témat z jeho studijního oboru, a to na základě nově získané odborné slovní zásoby.
2. Popsat technické funkce a aplikace produktu a vysvětlit, jak pracují technologie, např. na základě aplikací GPS nebo vesmírných „výtahů“. Osvojení si sloves use, allow, enable, permit, ensure, prevent a sloves popisujících pohyb.
3. Popsat běžné materiály, sloučeniny a slitiny (aluminium, bronze, copper, glass, lead, iron, ore, plastic, rubber, steel, stainless steel, timber, hardwood, softwood, zinc) a popsat jejich vlastnosti.
4. Popsat tvary součástek a jejich charakteristické znaky, a to na tvarech elektrických zásuvek a zástrček v různých zemích.
5. Popsat různé typy technických problémů a jejich příčiny. Při popisu příčin absolvent používá nejenom přídavná jména běžně užívaná pro popis příčin technických problémů (inadequate, incorrect, atd.), ale i spojovací výrazy pro příčinu a následek (because of…, consequently, owing to…, as a result of ...).
6. Používat základní slovní zásobu spojenou se zdravotními a bezpečnostními opatřeními. Na základě této zásoby je absolvent předmětu schopný popsat osobní ochranné prostředky v souvislosti s různými průmyslovými riziky a určit bezpečný systém práce.
7. Popsat automatizované nebo řízené systémy; verbalizovat grafy, tabulky a trendy, např v kontextu spotřeby elektrické energie.
8. Porozumět hlavním myšlenkám v poslechových aktivitách zaměřených na technické diskuze.
9. „Rychle přelétnout“ delší texty a vyhledat v nich požadovanaé informace. Absolvent předmětu je rovněž schopný vyhledat v různýczh částech textu či v různých textech informace tak, aby mohl vypracovat konkrétní zadaný úkol.
Prerekvizity a korekvizity
- povinná prerekvizita
Angličtina pro bakaláře - středně pokročilí 2 - povinná prerekvizita
Angličtina pro bakaláře - středně pokročilí 2
Základní literatura
Ibbotson, Mark. Cambridge English for Engineering. Cambridge: Cambridge University Press, 2008. ISBN 978-0-521-71518-8. (EN)
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program BPC-AMT bakalářský 0 ročník, letní semestr, povinně volitelný
- Program BPC-AUD bakalářský
specializace AUDB-TECH , 0 ročník, letní semestr, povinně volitelný
specializace AUDB-ZVUK , 0 ročník, letní semestr, povinně volitelný - Program BPC-BTB bakalářský 0 ročník, letní semestr, povinně volitelný
- Program BPC-EKT bakalářský 0 ročník, letní semestr, povinně volitelný
- Program BPC-IBE bakalářský 0 ročník, letní semestr, povinně volitelný
- Program BPC-MET bakalářský 0 ročník, letní semestr, povinně volitelný
- Program BPC-SEE bakalářský 0 ročník, letní semestr, povinně volitelný
- Program BPC-TLI bakalářský 0 ročník, letní semestr, povinně volitelný
Typ (způsob) výuky
Cvičení jazykové
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Introduction
2. Electricity generation; The nuclear debate
3. Electricity transmission and distribution
4. The electricity supply chain
5. Renewable energy
6. Plugs and Sockets
7. Monitoring and control; Automation
8. Variations in electricity consumption; Energy in the home
9. GPS; Describing how things work
10. Safety and Precautions
11. Cars; Describing malfunctions
12. Revision
13. Final test
Elearning