Detail předmětu
Objektově orientované programování
FEKT-BPC-OOPAk. rok: 2024/2025
Základní rysy platformy .NET, seznámení s vývojovým prostředím MS Visual Studio. Základy jazyka C# - základní typy, třídy, operátory, konverze, cykly, rozhodování, hodnotové a referenční typy, výčtové typy, číselné datové typy, řetězce a znaky, operace s řetězci, pole a kolekce, jmenné prostory. Objektově orientované programování v C# - pilíře OOP, zapouzdření, dědičnost, polymorfismus, přetypování, doba života objektu, zpracování výjimek, delegáti, události, generiky, reflexe, anonymní třídy, typy var a dynamic, lambda výrazy, integrovaný jazyk pro dotazování - LINQ. Knihovny .NET - knihovna kolekcí, jmenný prostor pro práci se soubory - System.IO, jmenný prostor pro uživatelské rozhraní - System.Windows.Forms. Webové aplikace a webové služby - principy návrhu webové aplikace a webové služby, knihovna System.Net, jednoduchá komunikace klient-server pomocí socketů.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
až 10 bodů za půlsemestrální test
až 20 bodů za semestrální projekt
až 50 bodů za zkoušku
Počítačová cvičení jsou povinná, řádně omluvené zmeškané počítačové cvičení lze po domluvě s vyučujícím nahradit.
Učební cíle
Absolvent předmětu je schopen:
- ovládat vývojové prostředí Microsoft Visual Studio,
- sestavit program v jazyce C#,
- ladit program v jazyce C# a hledat chyby,
- vysvětlit pilíře objektového programování.
- navrhnout objektovou strukturu programu,
- navrhnout grafické uživatelské rozhraní,
- navrhnout relační model databázové aplikace,
- vytvořit webovou službu a webovou aplikaci.
Základní literatura
BORY, Pavel. C# bez předchozích znalostí. Brno: Computer Press, 2016. ISBN 978-80-251-4686-6. (CS)
LAURENČÍK, Marek. SQL: podrobný průvodce uživatele. Praha: Grada Publishing, 2018. Průvodce. ISBN 978-80-271-0774-2. (CS)
MACDONALD M., SZPUSZTA M. ASP.NET 3.5 a C# 2008, Zoner Press 2008, 1584 s., ISBN 978-80-7413-008-3 (CS)
MAREŠ, A., 1001 tipů a triků pro C# 2010, Computer Press, 2011, ISBN 9788025132500 (CS)
PECINOVSKÝ, R. OOP - Naučte se myslet a programovat objektově, Computer Press 2010, 576 s., ISBN 978-80-251-2126-9 (CS)
PIALORSI, P., RUSSO, M. Microsoft LINQ - Kompletní průvodce programátora, Computer Press 2009, 616 s., ISBN 978-80-251-2735-3 (CS)
SHARP J. Microsoft Visual C# 2008, Computer Press 2008, 592 s., ISBN 978-80-251-2027-9 (CS)
VIRIUS, M., C# 2010 Hotová řešení, Computer Press, 2012, 424 s., ISBN 978-80-251-3730-7 (CS)
Doporučená literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program BPC-AMT bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program BPC-AUD bakalářský
specializace AUDB-TECH , 2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
specializace AUDB-ZVUK , 2 ročník, letní semestr, povinně volitelný - Program BPC-EKT bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program BPC-IBE bakalářský 3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
- Program BPC-MET bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program BPC-SEE bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program BPC-TLI bakalářský 2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Třídy, instance, členy třídy (datové složky, události, metody, vlastnosti), konstruktory, modifikátory.
3. Cykly, podmínky, výčtové typy.
4. Řetězce, pole, jmenné prostory.
5. Pilíře objektově orientované programování v C# (zapouzdření, dědění, polymorfismus).
6. Virtuální metody, abstraktní třídy, skrývání členů, přetypování, zpracování výjimek.
7. Rozhraní, delegáti, události, generiky, reflexe, lambda výrazy, LINQ.
8. Kolekce, práce se soubory.
9. Grafické uživatelské rozhraní – Forms, WPF.
10. Základy databázových systémů, jazyk SQL.
11. Přistup k datům MS SQL, technologie LINQ to SQL.
12. Webové služby, ASP .NET aplikace.
13. Rekapitulace látky, rozbor písemné části zkoušky.
Cvičení na počítači
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Vývojové prostředí Microsoft Visual Studio 2022. Konzolová aplikace: Typy, operátory, konverze.
3. Konzolová aplikace: Třídy, instance, členy třídy, konstruktory, modifikátory.
4. Konzolová aplikace: Cykly, podmínky, výčtové typy.
5. Konzolová aplikace: Řetězce.
6. Konzolová aplikace: Pilíře objektově orientované programování v C# (zapouzdření, dědění).
7. Konzolová aplikace: Virtuální metody, abstraktní třídy, skrývání členů.
8. Konzolová aplikace: Rozhraní, delegáti, události, generiky.
9. Konzolová aplikace: Kolekce, práce se soubory.
10. WPF aplikace. Uživatelské rozhraní.
11. Základy databázových systémů, jazyk SQL.
12. Konzolová aplikace: Přistup k datům MS SQL, technologie LINQ to SQL.
13. Prezentace samostaných projektů.