Detail předmětu
Počítače a programování
FEKT-BPC-POPAk. rok: 2024/2025
Předmět je věnován základním principům počítačových technologií. Je orientován na získání znalostí o zobrazení číselné a znakové informace, kódování informace, algoritmizaci, architektuře počítačových sítí, internetu věcí, struktuře počítačů, základům objektově orientového programování a praktických znalostí programování v programovém prostředí MATLAB nebo Python. Cílem předmětu je seznámit studenty bakalářského studijního programu se základy výpočetní techniky a zejména s používanou anglickou terminologií. Prakticky si studenti vyzkouší vytváření základních programových funkcí a algoritmů.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
- průběžný test (až 35 bodů)
- zápočtový test (až 65 bodů
Laboratorní výuka je povinná. Řádně omluvené zameškané hodiny lze nahradit po domluvě s vyučujícím.
Učební cíle
Absolvent předmětu je schopen:
- popsat strukturu počítače,
- vysvětlit základní pojmy informačních technologií,
- zapsat algoritmus v symbolickém jazyce,
- orientovat se v základních principech počítačové komunikace,
- vysvětlit základní principy objektově-orientovaného programování,
- porozumět programu napsaném v jazyce Java,
- porozumět programu napsaném ve vývojovém prostředí MATLAB.
Základní literatura
GETREUER, P. Writing Fast MATLAB Code. http://www.mathworks.com/matlabcentral/fileexchange/5685 (EN)
KABELOVÁ, Alena a Libor DOSTÁLEK. Velký průvodce protokoly TCP/IP a systémem DNS. 5., aktualiz. vyd. Brno: Computer Press, 2008. ISBN 978-80-251-2236-5. (CS)
PECINOVSKÝ, Rudolf a Miroslav VIRIUS. Učebnice programování - základy algoritmizace. Praha: Grada Publishing, 1997. ISBN 80-7169-577-7. (CS)
SCHLÖMER, N. Guidelines for writing clean and fast code in MATLAB. http://www.mathworks.com/matlabcentral/fileexchange/22943 (EN)
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program BPC-APE bakalářský 1 ročník, letní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Základy vytváření algoritmu a zápis programu v symbolickém jazyku.
3. Přenos informací, počítačové sítě, komunikační protokoly.
4. Základy objektově orientovaného programování.
5. Základy programování v jazyce Java.
6. Organizace počítačů, vnitřní struktura počítačů.
Cvičení na počítači
Vyučující / Lektor
Osnova
Elearning