Detail předmětu

Business English

FEKT-MPA-JA4Ak. rok: 2024/2025

Kurz je zaměřen na jazykové dovednosti a výrazové prostředky používané v obchodní angličtině a v pracovním procesu. Studenti se seznámí s prostředky odborného jazyka v běžných ekonomických a obchodních kontextech.

Předmět se zaměřuje na rozšiřování obecné i odborné slovní zásoby studentů a rozvíjí gramatické struktury odborného jazyka. Důraz je kladen na rozvíjení komunikačních dovedností, ale také schopnost aktivně využívat nabyté znalosti.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Jsou požadovány znalosti na úrovni B2 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Absolvování předmětu Praktická angličtina 2.

Studenti jsou schopni:
- používat gramatické struktury podle požadavků dané úrovně znalostí a osnovy předmětů, na něž navazuje,
- aplikovat znalosti formálního i neformálního stylu v písemném projevu,
- použít různé jazykové prostředky k popisu osob a míst,
- vyjmenovat a popsat různé volnočasové aktivity a sportovní disciplíny a diskutovat o nich v širších souvislostech,
- charakterizovat různá zaměstnání,
- komunikovat v situacích spojených s cestováním,
- diskutovat o problémech turistického průmyslu,
- vyjádřit svůj názor na sdělovací prostředky, zvláště internet a elektronická média,
- popsat v základních rysech rozvoj vědy a techniky a jeho vliv na životní styl,
- vyjmenovat různé problémy spojené s ochranou životního prostředí a vysvětlit souvislosti.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Hodnocení se skládá ze zápočtového testu a zkoušky.
Zápočet - studenti musí složit písemný zápočtový test z probraného učiva. Maximální počet bodů v testu je 40, minimální 24.
Zkouška - sestává ze dvou částí – z poslechu a odborného textu. Za každou část zkoušky může student obdržet max. 30 bodů. Do zkoušky se započítávají i body získané v testu. Maximální počet bodů za zkoušku je 100.

Zápočet i zkouška jsou založeny na učivu probíraném v průběhu semestru a na základní literatuře.
Úspěšné složení zápočtového testu je podmínkou pro registraci ke zkoušce.
Zápočet lze opakovat pouze jednou.
Je požadována aktivní 75% účast ve vyučování a průběžné plnění zadaných úkolů.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Výuka probíhá v průběhu 13 týdnů formou jazykových cvičení. Je požadována aktivní 75% účast ve vyučování a průběžné plnění zadaných úkolů. Případné absence musí být řádně omluveny. V případě, že absence přesáhne 75%, musí být zameškané hodiny studenty nahrazeny.

Učební cíle

Kurz je zaměřen na jazykové dovednosti a výrazové prostředky používané v obchodní angličtině. Studenti se seznámí s prostředky odborného jazyka v běžných ekonomických a obchodních kontextech, což představuje: aktivování gramatických struktur typických pro odborný jazyk, rozšiřování obecné i odborné slovní zásoby, aplikaci zásad cizojazyčné korespondence.
Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni: (1) orientovat se v anglické ekonomické terminologii vztahující se k probraným tématům, (2) porozumět středně obtížnému odbornému autentickému textu, (3) hovořit o probraných ekonomických tématech, (4) aplikovat získanou odbornou slovní zásobu v praxi, např. při simulaci obchodních jednání nebo v obchodní korespondenci.

Základní literatura

TRAPPE, T., TULLIS, G. Intelligent Business Upper-Intermediate Coursebook. Pearson Education Limited 2006. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MPA-TEC magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program MPAJ-TEC magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

V průběhu semestru budou probrána následující témata:
I. Obchodní praxe:
1. Nábor zaměstnanců: žádost o zaměstnání, fáze přijímacího řízení, digitalizace a mobilní technologie v oblasti lidských zdrojů
2. Podnikový management: manažerské funkce, charakteristika dobrého manažera, manažerské dovednosti
3. Struktura firmy: typy organizačních struktur, akvizice, fúze, budování obchodních vztahů
4. Vyjednávání: typy vyjednávání, strategie vyjednávačů, rozvíjení strategie BATNA, vyjednávání napříč kulturami
5 Projektový management: fáze projektu, úkoly v rámci každé fáze, možná rizika a jejich řešení
6 Týmová spolupráce: týmové role a zodpovědnost, budování efektivního týmu s adekvátní komunikační dovednosti
7 Pracovní porady: typy porad a jejich technika vedení, aktivní účast a komunikace, využití digitálních technologií
8 Manažerská informatika: podnikové informační systémy a tvorba firemních webových stránek
9 Marketing: segmentace trhu, marketingový výzkum, marketingový mix, role digitálních médií v reklamě
10 Prezentační dovednosti: typy prezentací a jejich struktura, příprava prezentace, technické vybavení, prezentace v mezinárodních korporátech

II. Interkulturní kompetence:
1. Vedení podniku: lineárně aktivní vs. multiaktivní vs. reaktivní kultura
2. Týmová spolupráce: individualistická vs. kolektivistická kultura
3. Prezentace a porady: monochronní vs. synchronní kultura
4. Smlouvání a vyjednávání: kultura zaměřená na výsledek vs. kultura zaměřená na vztahy
5. Obchodní vztahy a nezávazná společenská konverzace: specifická vs. difuzní kultura
6. Postoj ke kritice: specifická vs. difuzní kultura
7. Postoj k riziku: kultura vyhýbající se riskování vs. kultura neobávající se riskování
8. Porady: kultura zaměřená na dohodu vs. kultura zaměřená na výsledek
9. Prezentování: kultura zaměřená na obsah vs. kultura zaměřená na styl; kultura zaměřená na nízký kontext vs. kultura zaměřená na vysoký kontext
10. Styl kladení otázek: přímá vs. nepřímá kultura