Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FEKT-MPC-MPGAk. rok: 2024/2025
Předmět se věnuje počítačové grafice a 3D modelování. Cílem je představit modelování scén počítačem jak po teoretické tak po praktické stránce. Témata pokrývají široký rozsah od barevných modelů přes 3D modelování pomocí polynomů a sítí vrcholů až po implementaci, včetně využití možností GPU.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Učební cíle
Základní literatura
Doporučená literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
specializace AUDM-TECH , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelnýspecializace AUDM-ZVUK , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Cvičení na počítači
Úvod do OpenGL: popis systému, instalace a zprovoznění GLUT, práce s okny; události, systém obsluhy, onDisplay, onReshape. Základy vykreslování: vertex a způsoby vykreslování, 2D – body, čáry, vyplněné útvary, vykreslování křivek sledem úseček.Základy vykreslování ve 2D: vlastnosti vertexu – definice barev, množiny souřadnic a vlastností – vertex arrays. Komunikační prostředky – klávesnice, myš, timery (animace bez zásahu uživatele), double buffer, UI – menuBézierovy křivky ve 2D a interakce s uživatelem. Práce s bitmapami (obrázky, texty). 3D: vertex arrays, kvadriky.Bézierovy pláty ve 3D. Subdivisions. Geometrické transformace, transformační matice, jednoduché příklady.Zobrazení, perspektiva, ořezávací algoritmy (malířův, z-buffer), efekty mlhy, Phongův osvětlovací model, normály.Textury a práce s texturami, pokročilé vlastnosti; mipmapping, blending, kvadriky.Graf scény – dědění vlastností a transformací objektů ve 3D, pohyb ve 3D prostoru, Bézierovy pláty.Blender 3D – modelování 3D útvarů, export modelu, načtení a práce se souborem .obj v rámci OpenGL.